Stanice Jedlová byla postavena na samotě uprostřed lesů v Lužických horách v blízkosti hory Jedlová a zříceniny hradu Tolštejn. Nádražní budovu vystavěla společnost Česká severní dráha v místě křížení tratí z České Lípy do Rumburku a z Děčína do Varnsdorfu.
Výpravní budova byla dokončena v roce 1868 (typ Bělá pod Bezdězem včetně vodárny) až na přízemní přístavbu, která pochází z roku 1894, a sloužila jako čekárna, později coby restaurace, a to až do současnosti.
Poměrně rozsáhlými stavebními pracemi, které probíhaly od roku 2019 do roku 2020, chtěla Správa železnic celou stavbu rehabilitovat do původní historické podoby, ale i přizpůsobit požadavkům současného provozu a potřebám nejen cestující veřejnosti. Cílem také bylo zlepšit špatný stavebně technický stav objektu, prostor pro cestující, dopravní kanceláře včetně zázemí a externích nájemců.
Nádraží není běžně dostupné individuální dopravou, zato má jako železniční křižovatka kvalitní vlakové spojení s Děčínem, Rumburkem a Českou Lípou.
Barabizna v centru Prahy je pryč. Nádherný dům zdobí a slouží všem![]() |
V rámci stavby proběhla kompletní oprava objektu, výměna částí, které dožily, a také se nově nainstalovaly veškeré rozvody. Dále se opravily omítky, vyměnily dveře a okna, vyrovnalo se obvodové zdivo, přibyla nová střešní krytina a klempířské výrobky. Provedlo se kompletní statické zajištění budovy včetně stropních konstrukcí.
Následně se dozdily poškozené části zdiva a proběhly další nutné stavební práce. Správu železnic, jež opravu iniciovala a uskutečnila, těší, že se povedlo přispět k viditelné proměně, která je přínosem pro širokou veřejnost.
9. února 2020 |
Na co zírá mašinfíra
Sledovat další díly na iDNES.tvZdařilé rekonstrukce jsou k vidění na putovní výstavě Má vlast cestami proměn.