Válce Sáry Matysové jsou vytvořené z odpadního materiálu ze skleněných...

Válce Sáry Matysové jsou vytvořené z odpadního materiálu ze skleněných perliček. Mohou posloužit jako vázy či dekorativní předměty. | foto: Preciosa Lighting

Češka vytvořila vázy ze skleněného odpadu. Uspěla s nimi i v zahraničí

  • 0
Zpracovat nepoužitelné. Přesně o to se úspěšně pokusila studentka VŠUP v Praze Sára Matysová. S nápadem využít odpad při výrobě skleněných perliček uspěla i v zahraničí. Práci Sáry Matysové zařadil americký magazín Sight Unseen mezi 30 prací, které se jim na Dutch Design Week nejvíce líbily.

Dutch Design Week se již řadu let věnuje „ohleduplnému designu“, tedy věcem, které se vyrábějí s ohledem na přírodu, přírodní zdroje i úsporu energií. Sára Matysová vyvinula výrobní proces, který dovoluje využít odpad vznikající při výrobě tradičních skleněných perliček v Preciose.

„Kruh zrcadla záměrně dehonestuji a poukazuji tím na lidskou nedokonalost, kdy člověk často z přírody víc bere, než vrací,“ říká Sára Matysová.

Při výrobě svých váz a zrcadel snížila teplotu na minimum. „Perličky tavím při teplotě 610 °C a snažím se o zachování jejich původních struktur. Perličky formuji do elementárních tvarů válců. Válce jsou zhotoveny v různých výškových úrovních s různými průměry. Můžeme je vnímat jako solitérní objekty či jako předměty denní potřeby,“ popisuje své výrobky.

Na Dutch Design Weeku zaujala nejen svými „vázami“, ale také zrcadly, která zasadila do pískovce. Dekor z perliček tvoří odvrácenou stranu zrcadla. Sára tak chtěla poukázat na vedlejší odpad při výrobě perliček.

„V mé práci zrcadlo svou křehkostí reprezentuje lidskou civilizaci, kterou vnímám jako snadno zranitelnou. Skrze odraz zrcadla se snažím o reflexi problematiky spojené s nadměrnou těžbou písku a přebytečným odpadním materiálem ve sklářském průmyslu obecně,“ dodává mladá autorka.

Práce Sáry Matysové byla součástí velkého výstavního projektu Ateliéru textilní tvorby UMPRUM Národní poklad, České řemeslo je zde, který se svými studenty připravovala vedoucí Jitka Škopová ve spolupráci se společností Preciosa Ornela.

Preciosa nejsou jen perličky

Malé perličky neboli rokajl, které nesou značku Preciosa Ornela, jež využila mladá designérka Sára Matysová (přesněji odpad vzniklý při jejich výrobě), představují ve své kategorii absolutní světovou špičkou, pokud jde o kvalitu provedení.

Pro tuzemského zákazníka je však značka Preciosa spojená ještě víc s výrobou lustrů. V posledních letech kromě tradičních křišťálových lustrů přichází se svítidly, u nichž klade velký důraz na moderní interaktivní technologie. A slaví s nimi velké úspěchy, třeba na milánském veletrhu.

V říjnu získala v Monaku za svůj interaktivní a dynamický design s názvem Pearl Drop ocenění „Interior Design Award“ ve spolupráci se společností Lürssen. Na tradiční Monaco Yacht Show předvedli novinku designéři Preciosy v ikonickém přístavu Port Hercules. Nová elegantní světelná instalace byla upravena speciálně pro lodě a jachty a doplněna o dynamické a interaktivní prvky.

„Pearl Drop dokáže vytvořit v interiéru intimní atmosféru s poetickým nádechem. Díky doteku a pohlazení perly dojde k přenosu a sdílení energie, která tak rozzáří celý design,“ instalaci popsal Michael Vasku, kreativní ředitel společnosti Preciosa Lighting. „Tato světelná instalace vyzdvihuje perlu jako něco vzácného a ukazuje umělecký způsobem to, jak v Preciose chápeme světlo.“

Za Pearl Drop získala Preciosa ocenění „Interior Design Award“.

Písku a štěrku se těží víc než uhlí

Málokdo si uvědomuje, že písku a štěrku se těží na celém světě pětkrát víc než uhlí, a to 50 miliard tun. To je číslo z roku 2018, jenže v roce 2030 by to mělo být už kolem 60 miliard tun. Bez těchto surovin se neobejde stavebnictví a samozřejmě ani sklářský průmysl, přitom jejich těžba má vliv na krajinu, ovzduší a spodní vody v okolí lomů.