Vectorfunk, který vychází z abstraktní vektorové grafiky a sází na jasnou geometrii a živé barvy, patří k poměrně novým stylů. Jeho "otcem" je americký tvůrce Matt W. Moore, který jej poprvé prezentoval v roce 2003. Je i tvůrce lahve Club Bottle, jež měla svou premiéru v dubnu 2013 v Miláně v rámci Design Weeku.
Jan Plecháč a Henry Wielgus navrhli audiovizuální expozici pro Heineken na letošním Designbloku právě v tomto stylu. Jejich projekt byl nominován na Cenu šéfredaktorů Designbloku 2013.
Jak jste se ke spolupráci s Heinekenem dostali? Co vás inspirovalo? Spolupráce začala už více než před rokem menším projektem v pražském baru Blue Light. Letos jsme pak byli přizvání do soutěže právě na vytvoření expozice v rámci Designbloku. Soutěž jsme vyhráli.
Nejvíc nás inspirovala nová lahev Club Bottle. Je specifická tím, že za normálního světla vypadá jako obyčejná lahev, pod UV světlem se celá rozsvítí vektorfunkovou grafikou. Barvy vypadají téměř jako světelný zdroj.
Jak náročné bylo vytvoření UV baru po technické stránce?
Náš projekt je celkově složen z několika částí, kde každá z nich mohla přinést velké komplikace. Nakonec vše proběhlo bez větších problémů, i díky velké profesionalitě firmy Cotto, která expozici realizovala.
Komplikace se objevily až při samotné akci, když nám praskla dvě zrcadla na podlaze pod dámskýmI podpatky. Návrhem jsme si tak trochu zavařili. Vše se snad ale povedlo a reakce na instalaci byly hodně pozitivní.
Snažili jsem se, aby šly jednotlivé části projektu použít i v budoucnu a nevznikly jen kvůli jediné akci. Některé se použijí určitě, u jiných uvidíme s klientem, zda pro ně nalezneme uplatnění.
Jakou jste zatím dostali největší zakázku a na kterou jste nejvíce hrdí?Hodně děláme pro Nike nebo třeba pro Siemens. Pokud jde o design, navrhujeme pro italskou značku Cappellini, český Lasvit, dánské Menu nebo holandský Ngispen. Největší naše zakázka byly zatím kanceláře pro Allegro group v pražském Danube House na ploše asi 700 m2.
V současnosti máme s Lasvitem produkty v nejlepších evropských galeriích v Londýně, Paříži, Miláně, ale i v Americe. To je samo o sobě dobrá vizitka. V Praze můžete vidět naše interiéry například v kadeřnickém salonu Joshua, baru Blue Light nebo v poloprivátním PR. Café.
Slovo hrdí je možná trochu zavádějící, ale radost máme z většiny našich projektů. Snažíme se prací bavit a myslím, že to je z našich projektů cítit. Určitě se spousta věcí nepovedla, ale to je život a chybami se člověk učí. My jsme na náš obor ještě poměrně mladí a snažíme se ze všech chyb poučit.
Jakou nabídku byste nikdy nepřijali?
To jsme si ještě úplně nedefinovali, ale vždy je to o lidech. Už se nám stalo, že nám někdo takzvaně nesedl, tak jsme se rozloučili.
Jan Plecháč a Henry WielgusJan Plecháč *1984 , Henry Wielgus * 1982 V roce 2012 společně založili studio JAN & HENRY. Snaží se přesahovat hranice umění, designu a architektury. Vystavují doma i v zahraničí, spolupracují s prestižními světovými a českými výrobci: Cappellin, Nike, Siemens, Ngispen, Lasvit, Menu i další. |