Kliky, nástěnka jako umění i dětský pokoj jako knížka vás nadchnou

  • 1
Vybrat z 227 vystavujících na letošním Designbloku ty nejzajímavější snad ani nelze. Nábytek, sklo, svítidla, móda, šperky, hračky, kola, sanitární keramika… Těžko najít oblast, která by zde chyběla. Co nejvíc potěšilo? Úžasné řemeslné zpracování, vtipné nápady i řada nových jmen.

Když má někdo kliku

Klika Nomad s povrchem z broušeného titanu v medové barvě a titan mosaz v provedení Touch

Kdyby někdo před pár lety řekl, že se architektka Eva Le Peutrec, rodačka z českých Hořic a světově známá autorka desítek mrakodrapů ve světě, pustí i do produktového designu a jako první téma si vybere kliky, jen málokdo by tomu asi uvěřil.

Pro ni je to však jen začátek. Jak sama prozradila při uvedení kování Nomad při zahájení Designbloku v Uměleckoprůmyslovém museu, chce mít vlastní značku Eva Le Peutrec, kde klienti najdou nejen kliky, ale také svítidla a nábytek.

A věřte tomu, že to, co si tato štíhlá žena umane, toho také dosáhne. Ostatně pro profesi architektky se rozhodla ještě jako dítě, když viděla katastrofický film Hořící peklo. Jako jediný český architekt (tedy architektka) se specializuje na „super high-rise“, tedy stavby nad tři sta metrů. Má jich za sebou už pětadvacet.

Spolupráce s českou rodinnou manufakturou M&T na klice Nomad začala už před covidem, takže probíhala na dálku. Vše však dopadlo na výbornou.

„Klika Nomad je nejjednodušší a zároveň nejmenší klika, jakou jsme kdy vyrobili,říká Roman Ulich, hlavní designér společnosti M&T.

A pokračuje: „Docílili jsme štíhlé a elegantní verze, u níž můžeme kromě minimalistického vzhledu garantovat také dlouhodobou životnost a mimořádnou konstrukční pevnost. Tu klice zajišťuje základový materiál, který kombinuje masivní mosaz a speciální vysokopevností nerezovou ocel.“

Pohledová část kliky se skládá ze čtyř částí, které je možné libovolně barevně kombinovat. Jednotlivé segmenty jsou dostupné v deseti povrchových úpravách. Možnosti provedení navíc rozšiřuje varianta Nomad Touch s jemně vroubkovaným povrchem na rukojeti. Časem dveřní kliky doplní i okenní a kliky se zámkem na skleněné dveře.

Móda na pohovkách

„Vzor Terezy Kladošové evokuje téma dovolené a pláže, hravost a bezstarostnost. Potah s autorskou grafikou díky tomu podporuje originalitu a zakázkovost, která je Polstrinu vlastní,“ komentuje novou sedací soupravu Karel Pacák.

Designérské studio Lexová&Smetana získalo za svou kolekci sedacího nábytku Hide and Seek pro společnost Polstrin design jak cenu Red Dot, tak ocenění Grand designér roku 2022 v soutěži Czech Grand Design pro nejlepšího designéra roku.

A v úspěšné cestě pokračují: letos Tereza Lexová a Štěpán Smetana přišli na Designblok s další novinkou, kolekcí Seaside Sofa.

Ta se skládá z dvoumístné sedačky a z modulárních dílců, které lze libovolně seskládat a přizpůsobit tak jedinečnosti každého interiéru. Jako inspirace jim posloužila nafukovací lehátka a moře, i proto název Seaside.

Vůbec poprvé se však ve veřejném prostoru objeví exotický motiv textilie se vzorem od Terezy Rosálie Kladošové. Hravý exotický motiv jiskří vtipem, který je designérce bytostně vlastní.

„Jsem ráda, že si v Polstrinu vybrali právě tento motiv, protože je od mých ostatních vzorů velmi odlišný. Vytvářela jsem si jej pro sebe a celý je koncipovaný jako obraz. Nikdy jsem ho zatím neprezentovala,“ říká designérka, také vítězka soutěže Czech Grand Design, a to za rok 2018.

Expozice jako knížka

Skibi Home přináší do dětských interiérů hravost a styl a zároveň ponechává dostatek prostoru pro dětskou fantazii a seberealizaci.

V rámci letošního Designbloku představila značka Skibi Kids instalaci snového dětského pokojíčku ve spolupráci s interiérovou architektkou Hanou Davidovou ze studia Flat White.

Pojala je jako tři kapitoly z velké knihy Skibi Home, tři důležité zóny dětského pokoje. Jednotlivé pokoje propojuje vizuální, dějová i zvuková linka: děj audiopohádky z tvůrčí dílny Skibi, ilustrace od Kristíny Dufkové a dětská hra a smích. Na vzniku instalace se podílela architektka Hana Davidová ze studia Flat White, s níž Skibi Kids na svých projektech spolupracuje.

Základem filozofie Skibi Home je přesvědčení, že vnímání dětí od malička formuje a kultivuje prostředí, jímž jsou obklopeny. Hračky, které si oblíbí, příběhy, které si vyslechnou. Nebo právě jejich dětský pokoj, v němž vyrůstají a který budou mít po celý dospělý život spojený se svým dětstvím.

Kam s milostnými dopisy

Objekt Ritual od značky Le bon v sobě skrývá spoustu překvapení, včetně tajné schránky na dopisy.

Pro studio Le bon je typické, že u svých výrobků vždy nabídne nějakou vychytávku, kterou jinde nenajdete. Letošní novinka objekt Ritual, určená speciálně pro Designblok, skrývá ve svém nitru nejen zrcadlo, umyvadlo, šikovné poličky i neviditelné „úchytky“ (magnety skryté pod dýhou) na nůžtičky, pilníčky a podobně, ale i tajné schránky na milostné dopisy.

Je to jako návrat v čase a zároveň cesta do budoucnosti, protože Ritual šetří i dnes tolik drahý prostor a funguje jako multifunkční kus nábytku, což je velký trend současnosti.

Židle pro všechny

Základem filosofie RIMu je dobrá ergonomie každého výrobku. Na ni pamatovali i tvůrci židle Lambda, Roman Vrtiška a Vladimír Žák.

Unikátní víceúčelová židle Lambda vznikla ve spolupráci s designéry Romanem Vrtiškou a Vladimírem Žákem pro značku RIM. Ve Veletržním paláci je k vidění v rámci Designbloku, v prodeji bude od jara 2024.

Bílá konferenční židle Lambda je v rámci Designbloku k vidění ve Veletržním paláci. „Pohybuje se v rytmu klasické hudby a jako primabalerína v rámci jeviště doslova tančí svůj premiérový kus. Je křehká a silná zároveň, popisují svůj projekt Roman Vrtiška a Vladimír Žák.

Díky nadčasovému vzhledu stohovatelné židle a možnosti výběru z několika různých variant podnoží je židle Lambda vysoce kompatibilním kusem nábytku pro celou řadu interiérů.

Nástěnka jako umění

Nové Lockers white jsou postavené na barevné podnoži, díky níž je možné locker jednoduše napojit na charakter či barevnost jakéhokoliv interiéru. A propojit jej s barevnou akustické nástěnky, jejíž vzhled navrhla designérka Tereza Rosalia Kladošová.

Úložné boxy Lockers nemají úchytky ani zámek, alespoň ne viditelné. Stačí však přiložit příslušný „kód“ a dvířka se otevřou. Novinkou je nejen bílé provedení, ale také možnost záda lockeru opatřit akustickým nebo popisovatelným panelem.

Novinkou v expozici značky Lockers je také akustická nástěnka Acoustick, elegantní interiérový prvek, který je vyplněný materiálem PET Felt vyrobeným z recyklovaných plastových lahví.

Ve standardním provedení můžete vybírat z více jak 40 barevných variant a barvu nástěnky je možné spárovat s barvami nohou boxů podle vlastních představ či potřeb.

Nudí vás jednobarevné verze? Pak máte jedinečnou šanci: značka Lockers se pustila do spolupráce s designérkou, pro níž jsou barvy a textil jedním z východisek tvorby.

Tereza Rosalie Kladošová, která v poslední době sama směřuje k využití textilu v interiérech, totiž navrhla nástěnku Acoustick Art, takže si můžete pořídit pořídit skvělý artefakt, navíc ekologický a funkční.

Když se sklo vznáší

Instalace Up značky Moser odkazuje na těžkou práci sklářů: těžký levitující blok, který se vznáší na balonech, nese vystavená díla a odkazuje k náročné, surové práci sklářských řemeslníků a Karlovarskému kraji.

Instalace sklárny Moser s názvem Up poeticky zachycuje touhu cestovatele objevovat nepoznané horizonty. Vůbec poprvé prezentuje novinky od uměleckého ředitele Jana Plecháče na jednom místě, v kontrastu s historickými kolekcemi.

Expozice Up je unikátním spojením přes sto let starých řemesel a moderního designu. Její součástí je i nová podzimní kolekce Duše lesa, která na Designbloku zažívá svou premiéru.

„Poprvé vystavujeme ucelené portfolio novinek. Instalace rozkrývá DNA Moseru. Dokonalé historické kolekce se harmonicky doplňují se současným odlehčeným designem,“ říká umělecký ředitel Moseru Jan Plecháč.

Instalace Up odkazuje na těžkou práci sklářů Těžký levitující blok, který se vznáší na balonech, nese vystavená díla a odkazuje k náročné, surové práci sklářských řemeslníků a Karlovarskému kraji. Ztělesňuje tamní magickou horninu, která unášená větrem pluje krajinou.

„Líbí se mi snovost, surreálno, a promítám to do věcí, které tvořím. Myslím, že bychom všichni měli víc snít,“ dodává Jan Plecháč.