Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Česká nádraží: těšte se na kavárny, obchody a čistá WC

  1:00
Vlakem dojíždí do Prahy za prací stále více lidí. Možná by cestujících bylo ještě více, kdyby neodrazoval vzhled nádraží - těch středočeských i těch pražských. Změnit by to měl projekt Živá nádraží.

Masivní opravy hlavního nádraží budou ukončeny v roce 2011 | foto: vizualizace Grandi Stazzioni

Oprav nádraží a my ti je pronajmeme
České dráhy hodlají revitalizovat kolem šedesáti nádražních objektů v České republice. Cílem je přetvořit stávající nádraží na jakási centra, z nichž lidé budou nejen odjíždět, ale kam si zajdou třeba odpoledne na kávu nebo za nákupy.

České dráhy samy nemají tolik peněz, aby opravy financovaly, proto vybraly několik desítek objektů a pro ně hledají investora.

"Firma pak dostane nádraží do dlouhodobého pronájmu a na vlastní náklady ho opraví. Investované peníze pak získá z pronájmů komerčních prostor," říká Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah. 

Jako první se přestavuje hlavní nádraží
Právě v rámci projektu Českých drah se již dva roky opravuje hlavní nádraží. Zatím je zbrusu nové nástupiště tři a čtyři a začal také fungovat nový informační systém o odjezdech a příjezdech vlaků.

"Teď se opravují první a druhé nástupiště, která jsou nyní uzavřena," uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového odboru Českých drah.

Komerčním partnerem pro revitalizaci pražského hlavního nádraží se stala česká pobočka italské společnosti Grandi Stazzioni. Ta poté dostane celý objekt do třicetiletého pronájmu.

V současné době projde pražským hlavním nádražím denně na sto tisíc lidí, pro představu: je to zhruba stejně, kolik má obyvatel Liberec.

Nové nádražní toalety si nezadají s hotelovými
A co se za dva roky zatím změnilo? Lidem slouží první část, takzvaný nákupní ostrov, kde jsou první obchody a kavárna v novém knihkupectví.

"Zároveň se rekonstruuje prakticky celá polovina nové odbavovací haly, kde kromě dalších obchodů vznikají i zcela nově řešené obchodní prostory Českých drah, jako jsou pokladny, zákaznické centrum a další," upřesňuje Šťáhlavský.

Tato fáze by měla být dokončena a zpřístupněna na přelomu roku. Lidem jsou k dispozici také nové toalety, které jsou spíš na hotelové než nádražní úrovni.

"Cestující v nových prostorech najdou i sprchy a také prostor pro matky, které zde mohou převléct nebo přebalit své děti," vysvětluje mluvčí společnosti Grandi Stazzioni Martin Hamšík.

Masivní opravy budou ukončeny v roce 2011. Celkové náklady se odhadují na osm set padesát milionů korun.

Masarykovo nádraží do roku 2010
Na opravu čekají i další pražská a středočeská nádraží, některá by měla tvořit i jakási centra, kolem nichž vyrostou nové byty a kanceláře. Jedním z nich, jež čekají změny, je i Masarykovo.
 
"To by mělo být v ideálním případě hotovo do konce roku 2010," řekl Richard Král ze společnosti ING Real Estate, která se společně s Českými drahami bude podílet na jeho renovaci. Stavět se však ještě nezačalo.
 
"Jde hlavně o historický objekt stanice, která slouží svému účelu již od roku 1845 a zahrnuje původní objekty z poloviny 19. století, ale i okolní pozemky,“ uvádí Šťáhlavský. Vzniknou zde komerční plochy pro kanceláře, obchody, hotely, byty a parkování.

Nádraží, která čekají velké změny

* Praha - hlavní nádraží
Cílem je vybudování nového, bezpečného a čistého nádraží, které nabídne širokou škálu nových služeb a nákupních příležitostí. Nájemcům bude k dispozici 16 tisíc metrů čtverečních obchodů.
* Praha - Smíchov
Jeden z největších železničních areálů u nás se promění v moderní městskou čtvrť Smíchov City. Vzniknou zde kanceláře, obchody, hotelové a rezidenční prostory. Projekt předpokládá, že na vlakovou dopravu naváže metro, tramvaje, ale i městské a příměstské autobusy.
* Praha-Holešovice
Důležité mezinárodní nádraží je významným přestupním terminálem mezi autobusovou, železniční a městskou dopravou. Na křížení dvou hlavních provozních os se počítá s výstavbou dvoupodlažní haly, z níž vybíhají kryté pasáže propojující všechny systémy veřejné dopravy. Pasáže jsou lemovány komerčními plochami a službami.
* Praha - Dejvice
Z nádraží by mělo vzniknout moderní administrativně kulturní středisko v centru Dejvic. Budova dostane novou fasádu a bude opravena střecha, chystá se i výrazná přeměna interiéru. Bytové jednotky se postupně změní v moderní kancelářské prostory. Počítá se i s komerční zónou se škálou služeb.
* Praha - Žižkov
Nádraží Praha - Žižkov již nebude nádražím. České dráhy společně se společností Sekyra Group založí společný podnik, který zajistí revitalizaci této lokality, kde chtějí postavit nový bytový a administrativní komplex. Zatím je vše ve fázi příprav.
Co se připravuje:
Revitalizace Nádraží Praha -Radotín, nádraží Mělník, Poděbrady, Kutná Hora, Příbram


Na Anděla naváže nová čtvrť Smíchov City
Rozsáhlé změny čekají dosud nevlídné oblasti mezi Andělem a smíchovským nádražím. V těchto místech vyroste na ploše čtyři sta tisíc metrů čtverečních nové městské centrum. Ponese název Smíchov City.

Mělo by navázat na další projekty, které v sousedství zcela změnily tvář městské části Prahy 5, například Nový Smíchov nebo Zlatý Anděl.

Stavět se ještě nezačalo, vykupují se pozemky
Co vše se kolem smíchovského nádraží bude stavět? "Kromě renovované nádražní budovy tady lidé najdou jak obchody, kanceláře, hotely a rezidenční plochy pro bydlení, tak potřebná parkovací místa,“ uvádí Radek Polák, mluvčí společnosti Sekyra Group, která se s Českými drahami na projektu podílí.

Velikosti projektu také bude odpovídat cena, která se podle odhadů stavitelů vyšplhá na astronomických čtrnáct až patnáct miliard korun.

Rekonstrukci potřebuje především odbavovací hala
Nově založená společnost Smíchov Station Development přibližně za osm let promění tuto zanedbanou lokalitu v novou pražskou čtvrť.

"K zahájení výstavby by mohlo dojít po roce 2012, k jejímu dokončení po roce 2015,“ říká opatrně mluvčí Polák. Velkolepé plány se totiž potýkají s problémy, které spočívají ve vymezení vlastnických práv v tomto rozsáhlém území.

V současné době je smíchovské nádraží spíše ostudou města a člověk, který odtud cestuje některým z nočních vlaků, by se nejraději nádražní budově z padesátých let zdaleka vyhnul.

Hlavním záměrem je proto rekonstrukce stávajících nádražních objektů, a to hlavně odbavovací haly. Jaká bude její podoba?

"Návrh projektu rekonstrukce nádražní budovy je v současnosti ve fázi přípravy. Nová podoba nádraží bude odpovídat potřebám železniční dopravy jedenadvacátého století,“ slibuje Polák.
Autoři:
  • Nejčtenější

Majitel nepřevzal mou výpověď z nájmu. Prý není důvod odcházet a mám platit

7. května 2024

Premium Pronajala jsem si byt, do kterého zatéká. Pronajímatel s tím nic nedělá, a tak jsem podala...

Postavili dům za cenu bytu, mají zahradu i vlastní studnu

10. května 2024

Za hlavní devizu domu v Porubě považují autoři projektu, architekti Marie a Petr Hýlovi to, že se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ostrov a útočiště nejbohatšího piráta je na prodej za 50 milionu dolarů

8. května 2024

Soukromé ostrovy jsou v módě. A když navíc kdysi „patřily“ slavnému pirátovi, je o zájem postaráno....

Prohlídka kamenného domu jim obrátila život naruby. Pomohla skvělá přístavba

9. května 2024

Soňa a Radek koupili ruinu z roku 1934, ze které zbyly jen čtyři holé kamenné stěny. Radek se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Architekt žije s rodinou v paneláku. Byt po radikální proměně skvěle slouží

8. května 2024

Jsem architekt. Bydlím s manželkou a dcerou v jedenáctém patře panelového domu na Praze 5. Mám rád...

Nové luxusní sídlo závodníka Jensona Buttona má vše, co jeho srdce žádá

13. května 2024

Britský závodník a bývalý pilot F1 Jenson Button se stal majitelem opulentního domu v kalifornském...

I když žena miluje industriální styl, může vzniknout útulný interiér

13. května 2024

Podkrovní mezonetový byt začal díky spojení sil majitelky a designérky Kateřiny Pečeňové dýchat...

Soutěž, která pomáhá laikům, ale také architektům a designérům

12. května 2024

Seriál Nejdříve to byl teoretik, pak jako novinář „bojoval“ s realitou, aby se ji nakonec pokusil...

Ze dvou téměř sto let starých chat blízko sebe vznikly konečně moderní

12. května 2024

Závěr seriálu České chaty snů byl netradiční: sedmý a osmý díl byl „společný“, proměňovaly se hned...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...