Možnost tunelu padla. Řidiči překonají nové brněnské nádraží po obřím mostě

  • 12
Zatímco na východě a západě Brna se už několik let mohutně posouvá stavba velkého městského okruhu a letos dělníci obě miliardové investice dokončí, jižní část klíčové silniční tepny, na kterou řidiči čekají, byla donedávna u ledu. Kritickým bodem na trase je totiž plánované nové vlakové nádraží v odsunuté poloze u řeky Svratky.

Předběžné a zároveň staré mapy budoucí stavbu vyobrazují tak, že by auta nádraží překonala v tunelu. Nově se však jako jediná možná varianta naopak ukazuje mostní estakáda, která se nejspíš vytyčí ještě výš než ta aktuálně budovaná na Tomkově náměstí v Husovicích. Přitom už tam dnes mnozí na monumentální dílo zírají s překvapením, o jaký že se to jedná betonový kolos.

„Je pravda, že se rýsuje jedna varianta, ale definitivně jsme ji nedoporučili, materiál není dopracovaný. V konečné fázi vše musí schválit ministerstvo dopravy. Je tam však pozitivní vývoj,“ uvedl pro MF DNES šéf brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.

Konkrétní trasu i uspořádání této části okruhu je třeba mít co nejdříve na papíře právě kvůli novému brněnskému nádraží a jeho projektování, aby vše šlo ruku v ruce, jedna instituce věděla o druhé a vzájemně si nezkřížily budoucí plány.

„Pro pokračování přípravy jižní části okruhu jsou aktuálně nezbytné podklady v podobě studie dopravního obsloužení budoucího nového nádraží, která je v gesci města,“ doplnila za ŘSD mluvčí Lucie Trubelíková. Jinými slovy silničáři čekají na Brno, až jim v brzké době předá svou část týkající se jižního přístupu k vlakovému terminálu, a oni se dají do vlastního rýsování.

Neměli by ale být ničím překvapeni. „S ŘSD už máme shodu, kudy okruh povede od Heršpické ulice až po Hněvkovského,“ jmenoval brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) dvě hlavní výpadovky na jih, a to ve směru na Vídeň a Bratislavu.

Teď už tak z celého okruhu kolem Brna zbývá jen přesně dokreslit propojení Heršpické a silnice podél výstaviště na Bauerově. Tam je však jasné, že jinak než zhruba dva kilometry dlouhým tunelem pod Červeným kopcem to nepůjde. „V obou případech se jedná o projekty zhruba patnáct let před stavbou,“ upozornil Fiala.

Konkrétní podoba a trasa radiály

Blíže ke startu jsou však jiné části městského okruhu. Minulý týden ŘSD odhalilo, jak má vypadat a kudy přesně povede takzvaná Ostravská radiála, tedy část „silniční kružnice“ na východě Brna. Po dokončení zajistí i díky mimoúrovňovému křížení a složitému spletenci cest, podobně jako u královopolského nákupního centra, lepší propojení několika směrů – na Ostravu, Bratislavu a Svitavy.

„Cílem je převedení tranzitní dopravy mimo obydlenou zástavbu Židenic,“ upřesnil Fiala s tím, že současnou komplikací je také velké množství levých odbočení pro řidiče mířící z centra města do Vinohrad či Líšně.

Okruh i trať v Brně už mají svou podobu, k zahájení stavby je však daleko

Začátek radiály při cestě ze severu je u spalovny, následně překoná po mostech či pod nimi jiné frekventované silnice a napojí se na Černovické ulici nedaleko pískovny.

Aktuálně mají silničáři hotový koncept dokumentace pro územní rozhodnutí, po zapracování případných připomínek jej finálně doladí. V příštím roce chtějí o zmíněné „razítko“ požádat. „Zahájení stavebních prací předpokládáme v roce 2027 a jejich dokončení o tři roky později,“ nastínil současné odhady brněnský šéf ŘSD.

Velké stavby opět za tři roky

S koncem letošního roku tak při budování okruhu nastane menší pauza, ale za tři roky se opět rozjede velká „investiční mašina“. Kromě zmíněné radiály, kvůli níž je nutné upravit i tramvajovou trať do Líšně, se totiž hned v závěsu za touto čtyřmiliardovou stavbou chystají i navazující úseky oběma směry, aby tato část nestála dlouho jen „odnikud nikam“ bez kompletního pozitivního efektu na dopravu v Brně.

V roce 2028 se tak počítá s ražbou tunelu pod brněnským sídlištěm Vinohrady, který propojí Ostravskou radiálu s nyní dokončovanou mostní estakádou u Tomkova náměstí. Půldruhého kilometru dlouhý tunel za deset miliard má vznikat pět let (čtěte také v boxu níže).

Rok po zahájení stavby tunelu se navíc na jihovýchodě města přidá třímiliardový úsek Bratislavské radiály. Ta dovede řidiče bez stání na semaforech rovnou z Černovické, kde skončí Ostravská radiála, až na křížení dálnic D1 a D2. V tomto případě ovšem silničáři přípravu před časem pozastavili a čekají na nový územní plán Brna. Klíčový dokument chtějí politici schválit v příštím, nebo spíše přespříštím roce.

Na Vinohradech začnou kutat průzkumné štoly

Nový tunel pod sídlištěm Vinohrady, jenž naváže na aktuálně dokončovanou stavbu mostní estakády v Židenicích a vyústí nedaleko brněnské spalovny, plánují silničáři začít stavět sice až za čtyři roky, už letos ale v trase budoucího tubusu začnou razit průzkumné štoly.

Momentálně vybírají firmu, která podrobný tříletý průzkum odhadem za 800 milionů korun provede. Jeho výsledek poskytne detailní představu o tom, co se v kopci nachází, tedy jaké je tam podloží a jakou technologii tak bude potřeba využít při stavbě tunelu.

Podle silničářů nemusí mít obyvatelé Vinohrad, blízko jejichž domů se má pracovat, obavy, že se jich ražba štol nějak dotkne. „Ke zvýšenému hluku dojde jen v bezprostřední blízkosti plánovaného staveniště. Mírné vibrace podle předpokladů pocítí maximálně lidé v okolí ulice Révová, a to v poslední fázi ražby ve skalním podloží,“ podotkla za ŘSD mluvčí Lucie Trubelíková.

Přístup na okolní pozemky, například do parku Akátky, pod nímž tunel povede, se neomezí.