Noční snímek místa nehody kluzáku na vinici u Nového Poddvorova. V červeném oválu rozlomený tubus s popelem. (21. dubna 2019) | foto: Ústav pro vyšetřování příčin leteckých nehod

Pilot kluzáku chtěl nad vinicí rozptýlit popel družky, po pádu sám zemřel

  • 77
Předloňské nehodě motorového padákového kluzáku na Hodonínsku předcházel plán pilota rozptýlit nad vinicí u Nového Poddvorova popel zesnulé družky. Jak uvádí právě zveřejněná vyšetřovací zpráva, let se nezdařil hned z několika příčin. K tragédii přispěla mimo jiné pilotova "nerozlétanost" a nepříznivé povětrnostní podmínky.

Nehoda se stala v neděli 21. dubna 2019 kolem sedmnácté hodiny poblíž rozhledny Na Podluží. Pád motorového padákového kluzáku ohlásili svědci, jeden z nich část kritického letu předtím viděl z rozhledny, odkud pak běžel na místo neštěstí.

Ukázalo se, že devětapadesátiletý pilot je vážně zraněný a zaklíněný v postroji, ale při vědomí. Svědci přivolali záchranáře, asi za čtvrt hodiny přistál i vrtulník. Pilota se ovšem nakonec kvůli mnohočetným zraněním zachránit nepodařilo.

„Pilot naplánoval provedení letu s úmyslem rozptýlit popel zesnulé přítelkyně nad vinicí. Odstartoval k letu z nedaleké polní cesty spojující Nový Poddvorov a vinici s rozhlednou Na Podluží. Přílet k vinici provedl severně rozhledny levým okruhem se zatáčkou proti větru. Při manévru na malé výšce nad vinicí pilot ztratil kontrolu nad motorovým padákovým kluzákem a dopadl do vinice. Při převozu do nemocnice vážným zraněním podlehl,“ konstatuje závěrečná zpráva Ústavu pro vyšetřování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Ta tradičně dopodrobna rozebírá vše, co kritickému letu předcházelo, popisuje pilotovu kondici a technický stav kluzáku i povětrnostní podmínky panující na místě v době nehody. A ze závěrů vyplývá, že v každé ze zmíněných oblastí byl nějaký nedostatek.

Dcera zesnulé ženy, jejíž popel měl být při letu nad vinicí rozptýlen, například vypověděla, že pilota od plánu sice nezrazovala, ovšem varovala jej před řadou rizik. „Pilot plně chápal mé obavy, ale vše mi vysvětlil a postupně ‚dolaďoval‘ detaily celé akce,“ stojí ve zprávě.

K detailům patřilo také to, že si muž zhotovil tubus, z něhož chtěl ostatky vysypat. I manipulace s ním pak mohla k nehodě přispět.

Ukázalo se také, že navzdory poměrně bohatým zkušenostem s létáním na kluzáku nebyl pilot v té době dostatečně „rozlétaný“. Před neštěstím v zimním půl roku nepilotoval, aktuálně ani neměl platný pilotní průkaz. Navíc se o svých přípravách k letu nezmínil ani kolegům pilotům.

Před letem nicméně podle již zmíněné svědkyně nejevil známky nervozity. Nepožil ani alkohol, což potvrdily i rozbory.

Potíž byla také s nekvalitním vrchlíkem kluzáku, který byl podle posudku sice letu schopný, ale náročnější na pilotáž v nižších rychlostech. Navíc pilot nastavil motor na nízký výkon a dostal se do turbulence.

„Příčinou letecké nehody byla ztráta kontroly nad řízením motorového padákového kluzáku při provádění klesavé zatáčky do nízkého průletu nad vinohradem. Spolupodílející se faktory, které negativně přispěly k průběhu kritické fáze letu, byly ztráta pilotních návyků v důsledku dlouhé zimní přestávky v létání, emocionální zátěž, změněné vlastnosti padákového kluzáku, malá výška letu v turbulentním prostředí nad překážkami, nastavení režimu výkonu motorové jednotky paramotoru a pravděpodobné odvedení pozornosti pilota v důsledku manipulace s tubusem,“ uzavírá zpráva ÚZPLN.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz