Turista utratí pár stovek v restauraci nebo za ubytování a za to dostane poukaz do podzemí, expozice pivovarnictví nebo třeba letního kina.
Takovou kampaň na podporu cestovního ruchu zavedlo Znojmo a chtějí ji i lidé z okolí. Ačkoli pro ně výhodná podpora podnikání neplatí, rozšíří se obdobný nápad i do dalších míst regionu.
„Bohužel nemůžeme zaregistrovat a účinně podporovat všechny podnikatele ze Znojemska. Kapacita památek je omezená a hlavně by to i z hlediska marketingu nedávalo takový smysl. Na druhou stranu je potřeba táhnout za jeden provaz,“ zdůvodnil starosta Znojma Jan Grois (ČSSD) vznik speciální turistické karty.
Vytvořila ji destinační společnost ZnojmoRegion a platí v celém okrese. „S kartou mohou lidé chodit po různých turistických cílech a sbírat razítka a za určitý počet dostanou cenu, odměnu, slevu, bonus. Zkrátka to, co zapojený podnikatel může nabídnout. Chceme provést turistu po Znojemsku, aby tu zůstal déle a objevil věci, o kterých neví, a má je přitom za rohem a laciné,“ vysvětlila tajemnice společnosti Irena Navrkalová.
Zatím se zapojilo 26 členů. „A to i drobné obce typu Vrbovec s úžasně zrekonstruovaným koupalištěm, Vedrovice s archeologickým muzeem, kde budou i speciální workshopy pro děti k výrobě pravěkých šperků, či miroslavský zámek se strašidelnou stezkou,“ vyjmenovala.
A také znojemské koupaliště Louka. „Na tom jde vidět, že se vzájemně doplňujeme a nelezeme si do zelí,“ dodala Navrkalová.
Znojemsko je letos v kurzu
Kartu si turista zdarma vyzvedne v jakémkoli informačním centru i u zapojených členů, platná je od července do konce září. Oproti Zadaxu, kdy musí voucher na návštěvu pamětihodnosti využít do pěti dnů, karta platí na celé tři měsíce.
U některých je ale čerpání bonusu časově omezené, příkladem je Hudební festival Znojmo s desetiprocentní slevou na vstupenky, což logicky platí jen v době akce.
A protože chce ZnojmoRegion zjistit detaily o návštěvnosti, je součástí karty mikrodotazník, který se odevzdává do slosování velké podzimní soutěže, kdy jsou ve hře ceny týkající se třeba ubytování a stravování.
Podle Navrkalové je letos Znojemsko v kurzu, prioritou jsou však přírodní cíle a městská turistika spíše stagnuje.
S tím souhlasí i odborník na cestovní ruch Pavel Kovařík. „Lidé budou vyhledávat právě takovéto destinace, které jim nabídnou kombinaci města a blízké přírody, s tím související pěší a cykloturistiku, v případě Znojma navíc s příchutí vína,“ podotkl.