Středem Tuřan projede denně až 18 tisíc aut. Městské části by obchvat výrazně ulevil.

Středem Tuřan projede denně až 18 tisíc aut. Městské části by obchvat výrazně ulevil. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Brno výjimku kvůli letišti nedostalo, obchvat Tuřan vyřeší projektant

  • 8
Brno dostalo špatnou zprávu od ministerstva dopravy. Definitivně nedostane výjimku pro stavbu obchvatu Tuřan poblíž letiště. Kamiony by totiž svou výškou ohrožovaly letadla. Obchvat se přitom plánuje léta.

Problém vyvstal se zavedením nových evropských předpisů pro vzletovou hladinu letadel. S takovými předpisy několik let starý projekt obchvatu nepočítal. Hlavně kamiony by nyní na obchvatu kvůli své výšce zasahovaly do ochranného prostoru letadel. Město doufalo, že úřady „přimhouří“ oko a obchvat se bude moci postavit podle původního projektu. To se ovšem nestalo.

„Plánovaný obchvat jednoznačně zasahuje do ochranných pásem letišť, kde je zakázáno trvale nebo dočasně zřizovat jakékoli pozemní stavby. Dále zasahuje do překážkových ploch, které určují maximální výšku objektů na letišti a v jeho okolí. Cílem těchto opatření je zajistit bezpečný provoz letadel,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, proč není možné udělit Brnu výjimku.

Uvažovalo se také nad možností, že se letová dráha posune asi o 80 metrů. Tuto variantu ale na včerejším jednání město vyloučilo. Příliš nakloněné jí nebylo ani vedení brněnského letiště. Mělo obavu, aby nedošlo k snížení provozního využití dráhy.

„Podle informací, které máme k dispozici, by tato varianta projekt výrazně prodražila,“ říká investiční náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO), proč od ní na magistrátě upustili.

Zbyla jediná možnost

Zbyla tak už jediná možnost, a sice zapustit obchvat hlouběji do země. Šlo by o zářez hluboký asi dva metry, aby vysoká auta nezasahovala do ochranného prostoru letiště.

Jenže také v tomto případě hrozí komplikace. V místech, kde má vzniknout obchvat, je spodní voda poměrně vysoko. Řešení bude hledat projektant, jenž vzejde z výběrového řízení.

Nikdo si nyní netroufá odhadnout, kdy obchvat vznikne. „Kvůli nastupující spodní vodě se musel provést hydrogeologický průzkum, už máme první výsledky, které zatím vypadají optimisticky. Ještě čekáme na jedno měření, jehož výsledky budeme mít do konce roku. Mezitím město začne hledat projektanta, který dostane za úkol navrhnout nějaké technické opatření,“ přiblížil starosta Tuřan Radomír Vondra (Žijeme zde).

Doufá, že řešení bude známé už v prvním čtvrtletí příštího roku a pak se už rozběhnou práce na samotné stavbě. Předpokládané náklady na obchvat o celkové délce 2,6 kilometru jsou 129 milionů korun. Většinu mají pokrýt dotace z Evropské unie.

„Zda se stavba prodraží, ukáže až řešení, se kterým přijde projektant. Teď to skutečně nelze odhadnout,“ poznamenal Vondra.

Výkup pozemků zaplatí kraj

Nutné také bude vykoupit pozemky, na nichž má nová silnice stát. S tím se začne, až bude známé definitivní řešení, jak se stavba vyřeší. Kraj na výkup vyčlenil v rozpočtu pro letošní rok 20 milionů korun. Ty už ale utratil.

„Vzhledem k situaci jsme použili peníze na jiné potřebné věci v dopravě. V rozpočtu na příští rok ale s prostředky na výkup budeme počítat,“ informoval náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

O této dopravní stavbě se hovoří už roky. Obchvat má před Tuřany odbočit z Hanácké ulice kolem brněnského letiště směrem na Sokolnice. Pro Tuřany je nezbytný, protože tudy denně projedou tisíce aut. Kolony a nepřehledná dopravní situace jsou tady na denním pořádku.

Středem městské části mnohdy denně projede až 18 tisíc aut. Zdejší silnice, spíše vesnického rázu, není uzpůsobená k tomu, aby takový nápor zvládala. Po místních silnicích míří lidé do průmyslové zóny i k tuřanskému letišti, slouží ale také jako příjezdová cesta pro mimobrněnské řidiče. Podle Vondry si v Tuřanech nikdo nepřipouští, že by snad obchvat nevznikl. Pro místní je to jedno z hlavních témat.

Navíc pražský developer v přilehlé městské části Chrlice chystá výstavbu 655 bytů v 62 rodinných a 36 menších bytových domech. Lidé, kteří se tam zabydlí, pak budou cestovat právě přes Tuřany.

Plánovaný obchvat zasahuje do ochranných pásem letiště, kde je zakázáno zřizovat jakékoli pozemní stavby.