Na několik kliknutí myší od počítače se lze dostat do spleti brněnských uliček, podchodů či továren, stejně jako je možné virtuálně si projít svoji ulici nebo se bez zadýchání dostat nahoru k hradu Špilberku.
Brno se právě zařadilo k městům, která disponují 3D mapou svého území. Sloužit má nejen k interaktivní prohlídce, ale především má usnadnit práci architektům, projektantům, investorům i zástupcům města.
„Přestože s určitou formou trojrozměrného zobrazení pracuje většina krajských měst, modely se liší svojí přesností. Brněnský model nabízí přesnost 0,2 metru, což v této oblasti představuje vysoký standard,“ vyzdvihla Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis, která se specializuje na letecké a mobilní mapování.
Brněnský 3D model vznikal od roku 2020 na čtyři etapy, odborníci postupovali od jádra města k okrajovým částem. Primárně využili letecké snímky, dál pak pracovali s pomocí stereofotogrammetrického mapování. „3D objekty pak vznikají s použitím speciálních brýlí ze stereopárů leteckých měřických snímků,“ popsala Zedníčková.
Studenti vytvořili Brno v Minecraftu, hráči se dostanou i do podzemních chodeb |
V minulých letech už vytvořené části modelu průběžně zveřejňovala Kancelář architekta města Brna. Mapový podklad tak již našel plnohodnotné uplatnění například u modelování struktury zástavby moderní čtvrti Trnitá, nového vlakového nádraží, Brněnské třídy a mnoha jiných projektů, sdělili jeho tvůrci v tiskové zprávě.
Na webu Kanceláře architekta města Brna bude model v nejbližší době k vidění pro veřejnost.
Kromě územního plánování a architektonických studií vedení města plánuje využití trojrozměrného modelu i při analýzách šíření hluku, zjišťování dopadů lidské činnosti na životní prostředí nebo pro sledování znečištění vzduchu. Užitečný má být také při krizovém řízení třeba v souvislosti s přírodními katastrofami či v turismu.