Zimní pneumatiky patří na všechna kola

  • 306
Začíná přituhovat a na některých místech v Česku už padal sníh, je tedy nejvyšší čas začít uvažovat o výměně pneumatik za zimní sadu. Neměly by být starší než čtyři roky a měly by mít vzorek hluboký aspoň 4 milimetry. "Lepší pláště dáváme vždycky na zadní nápravu," radí odborník na bezpečnou jízdu Jiří Parma.


Řidiči, připravte se na zimu
Zima nepatří mezi roční období, která by motoristé zrovna milovali.

Silnice v těchto měsících nabízejí rozmanitou škálu povrchů - od ledového zrcadla přes uježděný sníh až po břečku a bláto.

K tomu se ještě přidávají velmi krátké dny, snížená viditelnost a dopravní zácpy při cestách z hor.

„Každý rok, když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádově na dvoj- i trojnásobek obvyklé úrovně,“ říká mluvčí semilské policie Soňa Šídová.
 
Mezi příčiny zvýšené nehodovosti patří v zimě především stav vozovky. Brzdná dráha je na sněhu nebo ledu několikanásobná oproti suché vozovce a vozidlo je hůře ovladatelné.

Pokročilé elektronické systémy jako ABS nebo ESP pomáhají řidičům zvládat těžké situace, ale fyzikální zákony platí pro každého.

Přiměřená rychlost, dostatečný odstup a správná řidičská technika jsou na zimní silnice to nejlepší.

"Je nutné nezapomenout zkontrolovat akumulátor, stěrače, chladící kapalinu, osvětlení vozidla a náplň ostřikovačů," říká Václav Malý ze společnosti Autoavant.

Zásada čtyř čtyřek
"Základní rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je v použité směsi," vysvětluje Jiří Parma z mostecké školy bezpečné jízdy HCT.

"Zimní pneumatika má příměs změkčujících látek a siliky, která umožňuje, že pryž ani za snížených teplot netvrdne."

Chemie obsažená v zimních pneumatikách zabraňuje ztrátě přilnavosti. Pneumatika se tak dokáže i v chladném počasí k silnici "přilepit" a díky tomu může přenášet síly, které přenášet má (brzdné síly a hlavně boční síly při zatáčení).

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 

"U zimních pneumatik platí zásada čtyř čtyřek," vypočítává Parma. "Vždy všechny čtyři pneumatiky zimní, minimálně čtyři milimetry vzorku, maximálně čtyři roky stáří a mít je na autě minimálně čtyři měsíce v roce."

"Pokud si někdo dá na vůz pouze dvě zimní pneumatiky, je to horší, než kdyby měl všechny čtyři letní."

Školitel bezpečné jízdy upozorňuje, že vždy, bez ohledu na to, která náprava je poháněná, musí přijít lepší pneumatiky (s hlubším vzorkem, méně opotřebované...) na zadní nápravu. A platí to pro zimní i letní pláště.

"Čtyři milimetry vzorku je minimum, které by na pneumatikách mělo být, a platí to i pro letní pneumatiky," říká Jiří Parma.

U čtyřmilimetrového vzorku se brzdná dráha na mokrém asfaltu oproti nové pneumatice prodlužuje zhruba o 12 procent, u třímilimetrového vzorku je to asi patnácti až osmnáctiprocentní nárůst. "Ale u 1,6 milimetru hlubokého vzorku, který u nás zákon povoluje, je to o 50 % delší brzdná dráha," upozorňuje Parma. "Čtyři milimetry jsou absolutní minimum pro letní i zimní pneumatiku."

Pneumatiky by neměly být starší než čtyři roky. Zimní pneumatika po čtyřech letech ztrácí své vlastnosti dané chemií. "Chová se jako letní pneumatika, je tvrdá a nepřilne za nízkých teplot," uzavírá Parma.


Jak zjistit stáří pneumatiky
Na pneumatice vyčteme stáří pneumatiky z čtyřčíslí, které udává rok výroby a týden. Například "1507" znamená, že pneumatika byla vyrobena v patnáctém týdnu roku 2007.

Pneumatika

"Toto čtyřčíslí vetšinou najdeme za písmeny DOT a za nimi následující sestavou čísel a písmen," vysvětluje technický školitel Michelinu Ivan Cvopa. Zkratka DOT (Department of Transportation) znamená, že pneumatika odpovídá požadavkům amerického ministerstva dopravy, používají ji ale také výrobci, kteří do Ameriky neprodávají.

"Sestava číslic a písmen, která za DOTem následuje, je interní kód každého výrobce," říká Cvopa. Pro nás jsou důležitá poslední čtyři čísla tohoto kódu, která udávají dobu výroby.


Kombinovat pneumatiky je hloupost,
říká policistka

"Zimní pneumatiky jsou absolutní nezbytností. Řidiči nemohou blokovat ostatní jen kvůli tomu, že nejsou schopni včas vyměnit obutí. Letní pneumatiky opravdu nejsou uzpůsobené pro jízdu na ledu. Nejde jen o vzorek, ale také o složení materiálu," vysvětluje Miloslav Pořádek z Ústavu silniční a městské dopravy.

"Nejhorší jsou řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy na přední hnací kola a vzadu nechávají letní. Takové auto je strašně záludné, snad horší než auto jenom na letních gumách. Kombinovat pneumatiky je hloupost," doplňuje mluvčí semilské policie Soňa Šídová.


Huštění pneumatik v zimě

Při chladném počasí se může stát, že tlak pneumatiky zaznamenaný na tlakoměru se může zdát nižší, než ve skutečnosti je.

Je-li například pneumatika nahuštěna na tlak 2 barů při okolní teplotě 20 stupňů, tak v případě, že teplota klesne na 8° C, bude manometr hlásit tlak 1,9 baru.

Tento údaj může být zavádějící, protože nemusí nutně znamenat, že je pneumatika nedostatečně nahuštěná. Nemá tedy cenu hustit pneumatiky v zimě na vyšší tlak.

Zdroj: Michelin