Ženské a mužské tělo reagují na náraz odlišně

  17:32aktualizováno  17:32
Jak dopadne těhotná žena za volantem, když se svým vozem nabourá? Reaguje tělo muže stejně jako tělo ženy na prudký náraz? Díky počítačovým modelům muže, ženy, dítěte a těhotné ženy, který vytvořili vědci z výzkumného centra nové technologie a katedry mechaniky na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, dokáží odpovědět.

Ilustrační foto | foto: Winterthur + DEKRA

Pomocí modelů simulují na počítači různé situace, tedy i crashové neboli nárazové zkoušky. Univerzitní odborníci tak zjistili, že za naprosto stejných podmínek zareaguje spodní část těla ženy na náraz uvolněněji než tělo muže.

Lidově řečeno, ženě se více rozletí nohy a pohyb jejího těla působí nekoordinovaně a celkově uvolněněji.

"Všechny automobilky musí mít počítačové simulace nárazových situací. Jsme napojeni na program, který platí automobilový průmysl a zastřešuje ho francouzská společnost. Spolu s Japonci, Korejci i dalšími se tak podílíme na vývoji tohoto systému. Konkrétně my tady v Plzni se zabýváme důsledky nárazu na ramena, kolena a tělo těhotné ženy,“ vysvětluje děkan fakulty Jiří Křen.

Na základě simulací a zjištěných reakcí se stanoví kritéria, zajišťující bezpečnost řidiče. Ta nesmí daná automobilka porušit.

Počítačová figurína absolvuje i havárii vlaku či autobusu

Odborníci z univerzity současně pracují i na projektu pro Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

Jmenuje se Zvyšování pasivní bezpečnosti u vozidel hromadné dopravy. Počítačovou figurínu posadí do autobusu nebo třeba vlaku a simulují nehodu.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Najdete na iDNES.cz