Ženské a mužské tělo reagují na náraz odlišně

  17:32aktualizováno  17:32
Jak dopadne těhotná žena za volantem, když se svým vozem nabourá? Reaguje tělo muže stejně jako tělo ženy na prudký náraz? Díky počítačovým modelům muže, ženy, dítěte a těhotné ženy, který vytvořili vědci z výzkumného centra nové technologie a katedry mechaniky na Fakultě aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni, dokáží odpovědět.

Ilustrační foto | foto: Winterthur + DEKRA

Pomocí modelů simulují na počítači různé situace, tedy i crashové neboli nárazové zkoušky. Univerzitní odborníci tak zjistili, že za naprosto stejných podmínek zareaguje spodní část těla ženy na náraz uvolněněji než tělo muže.

Lidově řečeno, ženě se více rozletí nohy a pohyb jejího těla působí nekoordinovaně a celkově uvolněněji.

"Všechny automobilky musí mít počítačové simulace nárazových situací. Jsme napojeni na program, který platí automobilový průmysl a zastřešuje ho francouzská společnost. Spolu s Japonci, Korejci i dalšími se tak podílíme na vývoji tohoto systému. Konkrétně my tady v Plzni se zabýváme důsledky nárazu na ramena, kolena a tělo těhotné ženy,“ vysvětluje děkan fakulty Jiří Křen.

Na základě simulací a zjištěných reakcí se stanoví kritéria, zajišťující bezpečnost řidiče. Ta nesmí daná automobilka porušit.

Počítačová figurína absolvuje i havárii vlaku či autobusu

Odborníci z univerzity současně pracují i na projektu pro Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

Jmenuje se Zvyšování pasivní bezpečnosti u vozidel hromadné dopravy. Počítačovou figurínu posadí do autobusu nebo třeba vlaku a simulují nehodu.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz