Čtvrtek 29. července 2021, svátek má Marta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. července 2021 Marta

VW osamostatnil multivan. Nově má hybrid a chytré vynálezy

  11:20
Multivan je pojem, ve slovesnosti světa aut to znamená praktičnost, variabilitu, jízdní chování a komfort osobáku v autě formátu dodávky. A taky neskromnou cenu. Volkswagen se rozhodl novou generaci této odvozeniny legendárního užitkového transporteru ještě víc osamostatnit. Nově jej prezentuje jako MPV.

Nový Volkswagen Multivan | foto: Volkswagen

To taky potvrzuje, že má v nabídce značky zastoupit model Sharan, který měl sice malou, ale věrnou a po chystaném ukončení produkce zoufale náhradu hledající klientelu.

Multivan ve své čtvrté generaci (poprvé se představil v roce 1985 u hranatého legendárního VW T3 ještě s motorem vzadu) přijíždí na platformě MQB koncernu VW. To znamená obrovskou změnu. VW oznámil, že ostatní příbuzné varianty užitkového modelu (Transporter, Caravelle, California) zůstanou ještě chvíli v produkci v předchozí variantě 6.1.

V chystané sedmé generaci (T7) pak mají vzniknout ve spolupráci s Fordem, zda také na platformě MQB, je otázkou; pravděpodobně ne. Pro úplnost dodejme, že třetí užitková řada VW bude plně elektrická, reprezentovaná modelem ID.Buzz v retrostylu původního VW Transporteru.

Moderní technologie

Koncepcí se u multivanu nic nezmění, stále bude mít poháněná kola vpředu (časem snad dorazí i „čtyřkolka“). Nově se ovšem na palubu dostává hybridní pohon a na pracoviště řidiče dotykové rozhraní, internetové připojení a třeba head-up displej, poloautonomní řízení, komunikaci s okolím Car2X nebo matrix LED světlomety.

Nový multivan bude mít vždy výhradně automat, ovládá se malým přepínačem na přístrojovce, jako u ostatních osobních novinek koncernu VW. Kabina bude až sedmimístná, ovšem Volkswagen zdůrazňuje, že půjde o sedm samostatných křesel. Ano, třetí řada už nebude tvořená spojenou lavicí. Konstruktéři sedadla o čtvrtinu odlehčili, aby s nimi byla jednodušší manipulace (nově váží 23 až 29 kg), a zapracovali na variabilitě. 

Vyzdvihovanou drobností, kterou posádka ocení, jsou „chytré kolejnice“, do nichž se sedačky zacvakávají, ty umožní i nejzadnějším krajním sedadlům mít vyhřívání a autu hlídat obsazenost sedadel a zapnutí bezpečnostních pásu.

Konstruktéři se chlubí superchytrým a supervariabilním stolkem, který je tradicí multivanu. Ovšem nově může kromě toho, že je možné jej různě skládat, zvětšovat a vyklápět, posloužit také řidiči a spolujezdci jako praktický box mezi předními místy.

Nový Volkswagen Multivan

Novinkou je bezdotykové otevírání víka kufru, ale také bočních posuvných dveří na obou stranách, stačí máchnout nohou pod prahem či nárazníkem.

Nový multivan je o 37 mm širší než dosud (měří 1941 mm), je o sedm centimetrů delší (4 973 mm) a o 47 mm nižší (1 903 mm). Rozvor se natáhl na 3 124 mm. V sedmimístném obsazení naloží po střechu 469 litrů nákladu, ve dvoumístné konfiguraci odveze varianta s prodlouženým zadním převisem přes čtyři kubíky (přesně 4 053 litrů).

Jiné rozměry se projevily na změně siluety, nově tak multivan připomíná přizvedlý kombík. Kola jsou nově až devatenáctipalcová, tedy o palec větší než dosud.

Pod kapotou bude základní volbou benzinová 1,5 TSI se 100 kilowatty a 220 Newtonmetry. O padesát kW a 100 Nm víc nabídne 2,0 TSI. Dvoulitrového TDI dorazí v 110kW verzi. Volkswagen ovšem nejvíc vyzdvihuje plug-inhybridní variantu, která kombinuje 1,4 TSI s elektromotorem. 

Varianta „eHybrid“ nabídne 160 kW a 350 Nm. Pod podlahou umístěná 13kWh li-ion baterie má vystačit až na 50 km čistě elektrické jízdy. Jen na baterky dokáže nový multivan frčet až 130 km/h, to pak ale přirozeně ujede na elektrony výrazně méně.

Uvedení nového multivanu na český trh je naplánováno na leden 2022. 

  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Dávají elektromobily smysl? V Rozstřelu odpoví dopravní expert ČVUT

Rozstřel Je plán Evropské komise „Fit for fifty five“, který by měl vést k rychlejší klimatické neutralitě EU, účinným...

Ojetý outlander shánějte s dieselem od VW nebo nesmrtelným benziňákem

Premium Mitsubishi Outlander můžeme považovat za průkopníka stále populárnější kategorie SUV na evropském trhu. Japonci tato...

Za volantem i na stupátku. Splnili jsme si sen a prozkoumali popelářský vůz

Říkají mu autobus, to kvůli nízko položené hodně prosklené kabině, kterou je městský popelářský mercedes vhodnější k...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...