Nový Volkswagen Multivan

Nový Volkswagen Multivan | foto: Volkswagen

VW osamostatnil multivan. Nově má hybrid a chytré vynálezy

  • 8
Multivan je pojem, ve slovesnosti světa aut to znamená praktičnost, variabilitu, jízdní chování a komfort osobáku v autě formátu dodávky. A taky neskromnou cenu. Volkswagen se rozhodl novou generaci této odvozeniny legendárního užitkového transporteru ještě víc osamostatnit. Nově jej prezentuje jako MPV.

To taky potvrzuje, že má v nabídce značky zastoupit model Sharan, který měl sice malou, ale věrnou a po chystaném ukončení produkce zoufale náhradu hledající klientelu.

Multivan ve své čtvrté generaci (poprvé se představil v roce 1985 u hranatého legendárního VW T3 ještě s motorem vzadu) přijíždí na platformě MQB koncernu VW. To znamená obrovskou změnu. VW oznámil, že ostatní příbuzné varianty užitkového modelu (Transporter, Caravelle, California) zůstanou ještě chvíli v produkci v předchozí variantě 6.1.

V chystané sedmé generaci (T7) pak mají vzniknout ve spolupráci s Fordem, zda také na platformě MQB, je otázkou; pravděpodobně ne. Pro úplnost dodejme, že třetí užitková řada VW bude plně elektrická, reprezentovaná modelem ID.Buzz v retrostylu původního VW Transporteru.

Moderní technologie

Koncepcí se u multivanu nic nezmění, stále bude mít poháněná kola vpředu (časem snad dorazí i „čtyřkolka“). Nově se ovšem na palubu dostává hybridní pohon a na pracoviště řidiče dotykové rozhraní, internetové připojení a třeba head-up displej, poloautonomní řízení, komunikaci s okolím Car2X nebo matrix LED světlomety.

Nový multivan bude mít vždy výhradně automat, ovládá se malým přepínačem na přístrojovce, jako u ostatních osobních novinek koncernu VW. Kabina bude až sedmimístná, ovšem Volkswagen zdůrazňuje, že půjde o sedm samostatných křesel. Ano, třetí řada už nebude tvořená spojenou lavicí. Konstruktéři sedadla o čtvrtinu odlehčili, aby s nimi byla jednodušší manipulace (nově váží 23 až 29 kg), a zapracovali na variabilitě. 

Vyzdvihovanou drobností, kterou posádka ocení, jsou „chytré kolejnice“, do nichž se sedačky zacvakávají, ty umožní i nejzadnějším krajním sedadlům mít vyhřívání a autu hlídat obsazenost sedadel a zapnutí bezpečnostních pásu.

Konstruktéři se chlubí superchytrým a supervariabilním stolkem, který je tradicí multivanu. Ovšem nově může kromě toho, že je možné jej různě skládat, zvětšovat a vyklápět, posloužit také řidiči a spolujezdci jako praktický box mezi předními místy.

Nový Volkswagen Multivan

Novinkou je bezdotykové otevírání víka kufru, ale také bočních posuvných dveří na obou stranách, stačí máchnout nohou pod prahem či nárazníkem.

Nový multivan je o 37 mm širší než dosud (měří 1941 mm), je o sedm centimetrů delší (4 973 mm) a o 47 mm nižší (1 903 mm). Rozvor se natáhl na 3 124 mm. V sedmimístném obsazení naloží po střechu 469 litrů nákladu, ve dvoumístné konfiguraci odveze varianta s prodlouženým zadním převisem přes čtyři kubíky (přesně 4 053 litrů).

Jiné rozměry se projevily na změně siluety, nově tak multivan připomíná přizvedlý kombík. Kola jsou nově až devatenáctipalcová, tedy o palec větší než dosud.

Pod kapotou bude základní volbou benzinová 1,5 TSI se 100 kilowatty a 220 Newtonmetry. O padesát kW a 100 Nm víc nabídne 2,0 TSI. Dvoulitrového TDI dorazí v 110kW verzi. Volkswagen ovšem nejvíc vyzdvihuje plug-inhybridní variantu, která kombinuje 1,4 TSI s elektromotorem. 

Varianta „eHybrid“ nabídne 160 kW a 350 Nm. Pod podlahou umístěná 13kWh li-ion baterie má vystačit až na 50 km čistě elektrické jízdy. Jen na baterky dokáže nový multivan frčet až 130 km/h, to pak ale přirozeně ujede na elektrony výrazně méně.

Uvedení nového multivanu na český trh je naplánováno na leden 2022.