Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bentley, audi i porsche. Evropská auta z dílů od čínských otroků do USA nesmí

Už druhý měsíc celníci brání vstupu tisícovkám vozů vyrobených koncernem Volkswagen na americký kontinent. Zcela novým luxusním automobilům evropských značek hrozí zabavení a sešrotování. Chyba prý tkví v neetickém původu součástek a elektroniky. Pro americké automobilky platí jiná pravidla.

Nejen luxus. Kvůli materiálu a součástkám je teď Bentley spojován i s útlakem, etnickou a náboženskou diskriminací a nucenou prací. | foto: Profimedia.cz

Důvod, proč v amerických přístavech čekají od ledna na vykládku automobily značek Volkswagen, Porsche, Audi, a Bentley, a proč jim hrozí zabavení a sešrotování, je původ některých instalovaných elektronických součástek. Některé z nich totiž pochází ze západní Číny, z montoven v pracovních táborech či nápravných zařízení oblasti Sin-ťiang. A komponenty, jež byly vyrobeny s využitím otrocké práce, v USA podle zákona přijatého v roce 2021 prodávat nelze.

Na situaci po podnětech nespokojených amerických prodejců, čekajících na doručení objednaných vozů, jako první upozornil deník The Financial Times. Podle jejich šetření se toto neplánované zdržení týká několika tisíc vozů Audi, přibližně tisícovky luxusních vozů Porsche a několika stovek Bentley.

Společné těmto automobilům je, že do USA připluly z Evropy a spadají pod koncern Volkswagen Group. Rozdílné jsou naopak scénáře dalšího očekávaného vývoje.

Nucená práce a luxusní vozy

Záleží totiž na interpretaci Zákona o prevenci nucené práce Ujgurů, tzv. UFLPA, který Spojené státy americké přijaly v roce 2021. Ten automaticky předpokládá, že zboží s proveniencí v Sin-ťiangu bylo vyrobeno nucenou prací Ujgurů a dalších převážně muslimských etnických skupin pod nátlakem v čínských zadržovacích a převýchovných táborech.

Tím zásadním nedostatkem vozů čekajících už od ledna na vykládku je, že mají obsahovat jednu či více elektronických součástek, jež z takových otrockých robotáren v západní Číně pochází. Podle UFLPA se takové v USA vůbec nesmí na trh dostat.

Oficiálně se v takových „vzdělávacích centrech“ v oblasti Sin-ťiangu učí Ujgurové čínštině.

Výuku jim ovšem prokládají patnáctihodinové směny v montovnách, kde se napravují prací.

Kdyby byly na americké půdě vyloženy, musí být úředně zabaveny a sešrotovány. Tomu se chce Volkswagen, slovy svých tiskových mluvčích, pochopitelně vyhnout. Do Států tedy mohou buď dodat náhradní dodávku totožných automobilů, která závadné součástky obsahovat nebude. Anebo může vybrat vozy, které kritické elektronické součástky neobsahují, a zpřístupnit tak odběratelům alespoň část očekávané objednávky. Případně může – ještě na palubě – součástku nahradit za jinou. Vše je ovšem procesně zdlouhavé a nákladné, a rozhodně to neusnadňuje fakt, že jde o jednotky tisíců vozů.

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Spornou literou v zákoně UFLPA je část o zajištění zboží. Hrozí totiž i možnost, že se vozy se závadnou součástkou nebudou moci vrátit zpět výrobci. Tedy alespoň dokud z vozů tuto součástku nevymontuje. Úplná ztráta těchto vozů, v hodnotě desítek milionů dolarů, by Volkswagen Group velmi bolela.

Stejně jako už bolí narůstající smluvní pokuty za nesplnění objednávek a penále za prodlení. Neočekává se přitom, že by ve věci mělo být jasno až do března tohoto roku.

Zákony jen pro někoho

Koncern Volkswagen Group k tomu dodává, že si dosud nebyl vědom jakýchkoliv pochybení.

Mluvčí společnosti uvedl: „Každé obvinění z porušování lidských práv bereme velmi vážně, a to nejen z hlediska naší společnosti, ale i v rámci celého dodavatelského řetězci. A týká se to samozřejmě i případných obvinění z nucené práce. Jakmile jsme tedy obdrželi informace, začali jsme celou záležitost podrobně prošetřovat.“

Americké celní správě pravděpodobně vadí část elektroniky, které pro dodané vozy smluvně vyrobila čínská automobilka SAIC, která s Volkswagen Group úzce spolupracuje. A která si tyto součástky nechala vyrobit od dalšího subdodavatele, z převážně ujgurské Urumči.

„Není to nic jiného, než otroctví,“ tvrdila Qelbinur Sidiková na slyšení Kongresu. „To, co se odehrává pod taktovkou čínských komunistů, je genocida Ujgurů.“

Problém je tedy vykreslován jako etické pochybení produktu od subdodavatele vyrobeného dalším subdodavatelem. Celé je to ovšem složitější. Za kontroverzní se totiž dá považovat i původ hliníku a dalších průmyslových slitin, které jsou při konstrukci vozů Volkswagen užívány. Rovněž pochází z oblasti Sin-ťiangu.

Věci znalí zahraniční komentátoři rovněž upozorňují na to, že tím skutečným motivem Spojených států amerických zdaleka nemusí být jen ušlechtilá snaha o potlačování diskriminace etnických a náboženských menšin v Číně. Dost dobře je prý možné, že se americké úřady mnohem více snaží o úpravu regionální obchodní nerovnováhy.

Americkým automobilkám, které mají velmi intenzivní vazby na Čínu, její dodavatelské řetězce a suroviny z oblasti Sin-ťiangu – například General Motors – se totiž prý podobně přísné kontroly vyhýbají.

Nejčtenější

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího elektrického modelu. Velký sedmimístný crossover s praktičností MPV představí v příštím roce. Ještě letos...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Krásky od motorek mají rozmanité chutě, osedlají jawu i starého inda

Tradiční březnový veletrh motorek, čtyřkolek a příslušenství probouzí ze zimního spánku vyznavače jízdy v jedné stopě. Na veletrhu Motocykl Praha 2025, který s předstihem otvírá sezonu na dvou...

Narval oktávku dřevem, až praskla náprava. Byla z toho vážná nehoda

Slovenský bizár s českou škodovkou. Řidič tak přetížil octavii dřevem, že mu praskla náprava a způsobil vážnou nehodu.

Podívejte, co dovedou zlaté české ručičky. Z motorek staví umělecká díla

Veletrh Motocykl Praha už tradičně hostí v rámci doprovodného programu mezinárodní soutěžní výstavu staveb a přestaveb – Bohemian Custom Motorcycles. Na letňanské výstaviště dorazily desítky strojů,...

Audi znovu vynalézá volant. Můžete si jej uplácat, jak sami chcete

Když chybí čerstvé nápady, nastupují na řadu modifikace těch starých a léty osvědčených. Zhruba tak se dá charakterizovat poslední pokus automobilky Audi, která si u Německého úřadu pro patenty a...

18. března 2025

Elektrické Suzuki Vitara dorazilo do Prahy, prošmejdili jsme ho

Přímo pod žižkovskou televizní věží se v české premiéře představilo Suzuki e Vitara. Jak název napovídá, novinka rozšíří nabídku japonských SUV elektrickým směrem. Využili jsme možnost první...

18. března 2025

Chuck Norris dokáže rozbrečet i auto. Večer nerozsvítí světla, ale zhasne tmu

Když Chuck Norris sedne večer do auta, nerozsvítí světla, ale zhasne tmu, navíc jako jediný dokáže dojet na konec kruhového objezdu. Jednou zničil muscle car jen proto, že si chtěl ověřit, jestli má...

18. března 2025

ANALÝZA: Škoda je čtvrtá v Evropě, je premiantem koncernu Volkswagen

Premium

Škoda je čtvrtou nejprodávanější značkou Evropy. Loni dosáhla na historicky nejlepší hospodářský výsledek. Je premiantem koncernu Volkswagen. Nesnáze autoprůmyslu pociťuje, ale zatím nemají vliv na...

17. března 2025

Elektromobily přicházejí v zimě až o 50 % dojezdu, nejhůř je na tom Tesla

Reálný dojezd aut se liší podle stylu jízdy, průměrné rychlosti nebo ročního období u všech aut, je jedno, jestli jezdí na benzín, naftu nebo elektřinu. Na oficiální papírové hodnoty dosáhne málokdo....

17. března 2025

Nový roadster Aston Martin pózoval v Praze. Má nejrychlejší střechu na světě

Praha byla mezi prvními evropskými městy, kam zavítala absolutní novinka ikonické britské značky Aston Martin. Otevřené provedení osmiválcového modelu Vantage mělo světovou premiéru v lednu 2025....

17. března 2025

Silniční novela o tatraktorech, evidenčkách i autonomním řízení jde do Senátu

Novela silničního zákona, kterou tento týden schválili poslanci, přináší úsporu veřejných prostředků, zvýšení bezpečnosti na silnicích a českým firmám dává příležitosti v technologické oblasti....

16. března 2025

Motonovinky 2025: Honda bojuje cenami s Čínou, novou módou jsou automaty

Český zákazník jde velmi často po co nejlepším poměru ceny, výkonu a vlastností. Takže není divu, že největší nával byl na veletrhu Motocykl 2025, který tradičně otevírá motorkářskou sezonu, už...

16. března 2025

Ovce nám čuraly na boty a batohy. Stopaře z Česka přivítali v Japonsku pivem

Premium

Před 55 lety vyrazila z Prahy do Japonska expedice Sakura na Světovou výstavu Expo. Čtveřici českých poutníků tehdy během devítiměsíční cesty svezlo 497 aut. Letos se výstava koná na stejném místě a...

15. března 2025

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

15. března 2025,  aktualizováno  8:41

Škoda chystá hybridní Fabii. Vyvíjí také spalovák pro americké elektromobily

Škoda plánuje do roku 2030 představit své menší modely Fabia, Scala a Kamiq v hybridní verzi. Uvedl to předseda představenstva firmy Klaus Zellmer. Šéf mladoboleslavské značky také prozradil, že...

14. března 2025

V Česku přibude letos 630 míst na odpočívadlech u dálnic, půlka pro kamiony

Téměř 630 nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech letos plánuje zprovoznit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Meziročně je to o bezmála polovinu více. Přibližně půlka nových stání bude...

14. března 2025