Bentley, audi i porsche. Evropská auta z dílů od čínských otroků do USA nesmí

Už druhý měsíc celníci brání vstupu tisícovkám vozů vyrobených koncernem Volkswagen na americký kontinent. Zcela novým luxusním automobilům evropských značek hrozí zabavení a sešrotování. Chyba prý tkví v neetickém původu součástek a elektroniky. Pro americké automobilky platí jiná pravidla.

Nejen luxus. Kvůli materiálu a součástkám je teď Bentley spojován i s útlakem, etnickou a náboženskou diskriminací a nucenou prací. | foto: Profimedia.cz

Důvod, proč v amerických přístavech čekají od ledna na vykládku automobily značek Volkswagen, Porsche, Audi, a Bentley, a proč jim hrozí zabavení a sešrotování, je původ některých instalovaných elektronických součástek. Některé z nich totiž pochází ze západní Číny, z montoven v pracovních táborech či nápravných zařízení oblasti Sin-ťiang. A komponenty, jež byly vyrobeny s využitím otrocké práce, v USA podle zákona přijatého v roce 2021 prodávat nelze.

Na situaci po podnětech nespokojených amerických prodejců, čekajících na doručení objednaných vozů, jako první upozornil deník The Financial Times. Podle jejich šetření se toto neplánované zdržení týká několika tisíc vozů Audi, přibližně tisícovky luxusních vozů Porsche a několika stovek Bentley.

Společné těmto automobilům je, že do USA připluly z Evropy a spadají pod koncern Volkswagen Group. Rozdílné jsou naopak scénáře dalšího očekávaného vývoje.

Nucená práce a luxusní vozy

Záleží totiž na interpretaci Zákona o prevenci nucené práce Ujgurů, tzv. UFLPA, který Spojené státy americké přijaly v roce 2021. Ten automaticky předpokládá, že zboží s proveniencí v Sin-ťiangu bylo vyrobeno nucenou prací Ujgurů a dalších převážně muslimských etnických skupin pod nátlakem v čínských zadržovacích a převýchovných táborech.

Tím zásadním nedostatkem vozů čekajících už od ledna na vykládku je, že mají obsahovat jednu či více elektronických součástek, jež z takových otrockých robotáren v západní Číně pochází. Podle UFLPA se takové v USA vůbec nesmí na trh dostat.

Oficiálně se v takových „vzdělávacích centrech“ v oblasti Sin-ťiangu učí Ujgurové čínštině.

Výuku jim ovšem prokládají patnáctihodinové směny v montovnách, kde se napravují prací.

Kdyby byly na americké půdě vyloženy, musí být úředně zabaveny a sešrotovány. Tomu se chce Volkswagen, slovy svých tiskových mluvčích, pochopitelně vyhnout. Do Států tedy mohou buď dodat náhradní dodávku totožných automobilů, která závadné součástky obsahovat nebude. Anebo může vybrat vozy, které kritické elektronické součástky neobsahují, a zpřístupnit tak odběratelům alespoň část očekávané objednávky. Případně může – ještě na palubě – součástku nahradit za jinou. Vše je ovšem procesně zdlouhavé a nákladné, a rozhodně to neusnadňuje fakt, že jde o jednotky tisíců vozů.

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Spornou literou v zákoně UFLPA je část o zajištění zboží. Hrozí totiž i možnost, že se vozy se závadnou součástkou nebudou moci vrátit zpět výrobci. Tedy alespoň dokud z vozů tuto součástku nevymontuje. Úplná ztráta těchto vozů, v hodnotě desítek milionů dolarů, by Volkswagen Group velmi bolela.

Stejně jako už bolí narůstající smluvní pokuty za nesplnění objednávek a penále za prodlení. Neočekává se přitom, že by ve věci mělo být jasno až do března tohoto roku.

Zákony jen pro někoho

Koncern Volkswagen Group k tomu dodává, že si dosud nebyl vědom jakýchkoliv pochybení.

Mluvčí společnosti uvedl: „Každé obvinění z porušování lidských práv bereme velmi vážně, a to nejen z hlediska naší společnosti, ale i v rámci celého dodavatelského řetězci. A týká se to samozřejmě i případných obvinění z nucené práce. Jakmile jsme tedy obdrželi informace, začali jsme celou záležitost podrobně prošetřovat.“

Americké celní správě pravděpodobně vadí část elektroniky, které pro dodané vozy smluvně vyrobila čínská automobilka SAIC, která s Volkswagen Group úzce spolupracuje. A která si tyto součástky nechala vyrobit od dalšího subdodavatele, z převážně ujgurské Urumči.

„Není to nic jiného, než otroctví,“ tvrdila Qelbinur Sidiková na slyšení Kongresu. „To, co se odehrává pod taktovkou čínských komunistů, je genocida Ujgurů.“

Problém je tedy vykreslován jako etické pochybení produktu od subdodavatele vyrobeného dalším subdodavatelem. Celé je to ovšem složitější. Za kontroverzní se totiž dá považovat i původ hliníku a dalších průmyslových slitin, které jsou při konstrukci vozů Volkswagen užívány. Rovněž pochází z oblasti Sin-ťiangu.

Věci znalí zahraniční komentátoři rovněž upozorňují na to, že tím skutečným motivem Spojených států amerických zdaleka nemusí být jen ušlechtilá snaha o potlačování diskriminace etnických a náboženských menšin v Číně. Dost dobře je prý možné, že se americké úřady mnohem více snaží o úpravu regionální obchodní nerovnováhy.

Americkým automobilkám, které mají velmi intenzivní vazby na Čínu, její dodavatelské řetězce a suroviny z oblasti Sin-ťiangu – například General Motors – se totiž prý podobně přísné kontroly vyhýbají.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025