Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výrobci elektromobilů se dohodli na zástrčce. Nabíjet bude možné všude

  8:04
Významné světové automobilky se dohodly na standardním provedení nabíjení elektromobilů. V USA i v Evropě se tak bude používat shodný způsob dobíjení. Odlišný zatím používají japonské automobilky.

Nový konektor pro rychlodobíjení elektromobilů | foto: Volkswagen

Automobilky Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche a Volkswagen se na konferenci EVS26 dohodly na jednotném standardu dobíjení pro své elektromobily. Vzhledem k tomu, že zmíněné automobilky jsou součástí nadnárodních koncernů, které patří k těm největším a nejvýznamnějším na světě, stane se z nového způsobu dobíjení standard celosvětový.

CHAdeMO

CHAdeMO je zkratka výrazu "CHArge de MOve" nebo také "Charge for moving"; nabít pro pohyb. Může také být odvozeno od japonské fráze: O cha demo ikago desuka, což má ve volném překladu znamenat Nedáte si šálek čaje? Přeneseně má název vystihovat, že elektromobil s prázdnými bateriemi dobijete během 15 až 30 minut na 80 % kapacity. Prostě stihnete vypít šálek čaje a můžete pokračovat v cestě.

Ustavujícími členy aliance CHAdeMO jsou TEPCO, Nissan, Mitsubishi a Fuji Heavy Industries (Subaru). Toyota se přidala později.

Nabíjecí stanice CHAdeMO jsou schopny dodat příkon až 62,5 kW při stejnosměrném proudu 125 A a napětí 500 V. 

Zdroj: Wikipedia

Mimo současnou alianci stojí v podstatě pouze japonské automobilky Toyota, Nissan, Honda a Mitsubishi, které v řadě elektromobilů používají svůj vlastní standard nazývaný CHAdeMO. Zákazníci se ale nemusí obávat, i tito výrobci budou v elektromobilech používat právě navržený standard. Důvodů je několik, například že sdružení SAE (Society of Automotive Engineers) zvolilo nové řešení jako standard pro rychlodobíjení. Evropská asociace výrobců automobilů pak učinila to samé, s platností od roku 2017.

Nový způsob dobíjení bude kompatibilní se stávajícím systémem konektorů J1772, který například používá i Nissan Leaf (navzdory tomu, že je Nissan členem aliance CHAdeMO). To má zabezpečit bezproblémové dobíjení i pro majitele současných elektrovozů. Novinkou systému je to, že v sobě standard kombinuje možnosti dobíjení jednofázovým střídavým proudem, třífázovým střídavým proudem, nabíjení stejnosměrným napětím z domácí sítě a nově také stejnosměrné nabíjení ve veřejných rychlonabíjecích stanicích. To vše v jednom konektoru a s jednotnými řídicími systémy.

Majitelé elektromobilů tak budou moci své vozy nabíjet prakticky kdekoli bez toho, aniž by museli řešit druh zdroje napájení. Standard by měl být ve své definitivní podobě publikován během letošního léta a ještě letos by se měly objevit první komerční dobíjecí stanice na něm založené. Automobilky pak slibují, že první auta s novým typem zástrčky se na trhu objeví už zkraje příštího roku.

J1772

Nabíjecí standard J1772 byl vyvinut americkým sdružením SAE a vychází z původních potřeb California Air Resources Board standardizovat dobíjení elektromobilů.

V aktuální revizi J1772-2009 podporují standard automobilky GM, Chrysler, Ford, Toyota, Honda, Nissan a Tesla.

Standard umožňuje nabíjení příkonem až 19,2 kW, běžně se využívá 3,3 a 6,6 kW pomocí střídavého napětí.

Nově vznikající standard pro stejnosměrné napětí má umožnit nabíjení stejnosměrným proudem s příkonem až 90 kW (napětí 200 - 450 Voltů).

Zdroj: Wikipedia

Nový standard by měl výrazně usnadnit dobíjení elektromobilů, ale existují i jeho odpůrci. Ti tvrdí, že standard není vůbec nutný a že se automobilky mohl spokojit s již zmiňovaným japonským provedením CHAdeMO. To má tu výhodu, že je instalováno asi ve většině v současnosti provozovaných elektromobilů (Nissan Leaf, Mitsubishi iMi-EV), jelikož japonské automobilky patří na tomto poli mezi průkopníky. Argumentují tím, že elektromobily tak budou muset podporovat dva standardy dobíjení a mít (podobně jako leaf) dva konektory.

Něco pravdy na tom bude. Jenže reálná situace na trhu je trochu jiná. Standard SAE J1772 totiž vznikl v aktuálním provedení v USA už v roce 2009, zatímco CHAdeMO bylo v Japonsku ustanoveno v roce 2010. V té době šlo o vyspělejší standard, který jako první podporoval rychlodobíjení pomocí stejnosměrného proudu. A aby to nebylo tak jednoduché, japonská elektrárenská společnost TEPCO vyvinula a začala používat protokol a zástrčku CHAdeMO už v roce 2008. J1772 v prvních specifikacích tu je ale od roku 2001.

SAE teď chce jednoduše svůj starší a v USA už dobře rozšířený standard vylepšit a ve spolupráci s evropskými automobilkami mu pomoci k většímu rozšíření. SAE nemá z důvodů rozšíření stávajícího J1772 důvod na CHAdeMO přecházet. V podstatě se na situaci můžeme dívat tak, že standardů pro rychlé dobíjení mohlo vzniknout ještě víc. Automobilky a asociace na obou stranách Atlantiku se ale nakonec dohodly na společném postupu.

Jistá politická hra se ale zřejmě v pozadí výběru standardu pro nabíjení elektromobilů odehrává. SAE má pro svůj standard zřejmě i jiné důvody než kompatibilní konektor. Zřejmě se proto na poli dobíjení elektromobilů dočkáme podobné války, jako třeba v případě videokazet Beta a VHS.

Určit předem vítěze není lehké. Na první pohled se může zdát, že nově navrhovaný standard má do budoucna vyhráno, konektor kompatibilní s tím stávajícím americkým a podpora řady automobilek a koncernů tomu nahrává. Na druhé straně ale stojí současná CHAdeMO infrastruktura, která čítá po celém světě přes 1 400 dobíjecích míst a která se velmi rychle rozrůstá.

V Kalifornii například má být v blízké budoucnosti vybudováno přes 200 rychlonabíjecích CHAdeMO kompatibilních stanic. Důvod? Nový SAE standard nebyl v době rozhodnutí o výstavbě infrastruktury vůbec znám a jeho uvedení do praxe bude ještě chvíli trvat. V New Yorku má například jezdit i elektrická flotila taxíků Nissan NV-200. Tyto automobily budou rovněž využívat CHAdeMO dobíjecí stanice a řidiči taxi budou jistě rychlodobíjecí stanice vyžadovat.

Aby nebyla situace okolo dobíjení elektromobilů tak jednoduchá, různých způsobů nabíjení je ještě víc. Například elektromobilní průkopník, automobilka Tesla, používá svůj vlastní konektor i standard dobíjení. S příkonem 10 nebo 20 kW je rychlejší než stávající běžné dobíjení pomocí J1772. Systém Tesly navíc podporuje i jakési "superdobíjení", které se rychlostí vyrovná i CHAdeMO s příkonem 62,5 kW. Tesla chce začít své rychlodobíjecí stanice v USA instalovat letos v létě.

Právě absence rychlodobíjecích stanic je asi největší překážkou ve větším rozšíření elektromobilů. Z domácích zásuvek, ze kterých půjdou elektroauta bez ohledu na použité řešení dobíjet i nadále, se totiž elektromobily nabíjí velice pomalu. Rychlodobíjecí stanice umí baterie auta nabít za zhruba 15–30 minut asi na 80 % jejich kapacity.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Byt k pronájmu 2+kk
Byt k pronájmu 2+kk

Riegrova, Česká Třebová, okres Ústí nad Orlicí
9 400 Kč/měsíc

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...