Pondělí 3. srpna 2020, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 3. srpna 2020 Miluše

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

  11:00aktualizováno  11:00
Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského střihu od sedmdesátých let. Nakonec pro zájemce vyrobila sedmnáct aut, ale až o mnoho let později. A o dalších mnoho let později se chce na trh vrátit. Možná se blíží mega-super-auto. Možná je to jen konec amerického snu.

Vector WX8 | foto: Vector

Gerald Wiegert založil svou firmu už v sedmdesátých letech minulého století. Jméno se několikrát měnilo, ale většinou v něm bylo slovo Vector, jak se také nemnoho produktů firmy jmenovalo.

Fotogalerie

Wiegert měl zjevně dobré nápady, ale většinou si ukousl větší krajíc, než jaký dokázal sníst. První pokus jménem W2 z roku 1978 vzbudil hodně pozornosti. Prototyp najezdil desítky tisíc mil. To proto, že auto mělo podávat famózní výkony i zvládat dlouhodobý běžný provoz. Tehdy W2 zaujal novináře i veřejnost, ale nikdy se nezačal prodávat.

Na produkční auto si Vector musel počkat až na konec osmdesátých let, kdy inovoval původní koncept W2 a pod jménem W8 prodal zákazníkům 17 aut. Což je celá jeho komerční produkce. Celkem automobilka vyprodukovala 22 vozů včetně několika prototypů. 

Vector W8 Twin Turbo

Vector W8 Twin Turbo

Vector W8 Twin Turbo

Vector W8 Twin Turbo

Vector W8 byl ve své době jedním z nejsilnějších aut na trhu, osmiválec od Chevroletu o objemu 5,7 litru byl dopován dvěma turbodmychadly a oficiálně dával necelých 500 kW (680 koní), ale některým autům na brzdě naměřili až na tehdejší dobu neuvěřitelných 1 200 koní. Auto stálo skoro půl milionu dolarů, ojetiny si jí drží do dnešních dnů, výjimečně zachovalé kusy se pak prodávají i za trojnásobek. 

Od produkce modelu W8 uplynulo hodně času. Firma změnila majitele, nový to zkoušel z upraveným modelem W8 s motorem z Lamborghini, měnilo se jméno společnosti, až okolo roku 2006 se vrátil Wiegert a oznámil, že opět pracuje na novém superautě. 

Jenže uteklo dalších 12 let bez hmatatelných výsledků. Až letos v srpnu se na stránkách firmy (které mimochodem vypadají jako z devadesátých let minulého století) objevily informace o novém voze označeném jako WX8. Financování projektu by mělo být zajištěno, automobilka prodala dva letité prototypy za zhruba 3,5 milionu dolarů (asi 75 milionů korun). 

Design WX8 není nic převratného, prostě supersportovní auto bez výrazných křivek, které se dnes používají. Firma se však chlubí, že v konstrukci používá prvky a nápady, které se uplatňují u letadel nebo lodí. Motor je uložený uprostřed a podle výrobce poskytne WX8 nejen neuvěřitelný výkon, ale bude to také auto pro každodenní použití. Což byla ostatně jedna z hlavních myšlenek i u původního prototypu W2 a dalších modelů značky. 

Vector WX8
Vector WX8

Auto tvoří částečný hliníkový monokok a trubkový rám. Karoserie je hybridní kompozit z karbonu, kevlaru a laminátu. Poháněná jsou zadní kola, a to přes osmistupňovou automatickou převodovku, ale na přání budou k dispozici i šestistupňové manuální. Brzdy jsou závodní s šestipístkovými třmeny na všech kolech. Bezpečnost zajišťuje zabudovaná ochranná klec, airbagy a automatický hasicí systém. 

Nejdůležitější je motor. V nejvýkonnější variantě by auto mělo poskytovat přes 2 000 koní (1 470 kW). Takového extrémního výkonu má dosáhnout celohliníkový desetilitrový Big Block osmiválec s dvojicí turbodmychadel. Ale asi až po další úpravě, papírově výrobce slibuje „jen“ 1 850 koní. I tak se s tímto monstrem má auto dostat na stovku za 2,4 sekundy. Maximální rychlost má být až 480 kilometrů za hodinu. Ale to jen se speciálními převody pro rychlostní závody. 

Tak rychle se stejně ani zdaleka na běžných silnicích jezdit nedá, takže to jsou spíš teoretická čísla pro rychlostní testy. V nabídce bude i slabší naladění desetilitrového osmiválce, pak by měl motor dávat necelých 1 500 koní. V nabídce bude i menší agregát s objemem 7,8 litru. Buď s přeplňováním nebo bez něj. Tak i tak by mělo auto s tímto menším motorem dosáhnout na stovku pod 2,8 sekundy. A maximální rychlost bude opět přes 400 kilometrů za hodinu. 

Na papíře to vypadá výborně, ale ten snese vše. Vector má výhodu v tom, že už kdysi jedno auto vytvořil a své parametry splňovalo i v praxi. Ale jestli se podaří projekt WX8 dotáhnout do konce, to je zatím ve hvězdách. Automobiloví nadšenci však jistě budou týmu Vectoru držet palce.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Pirát je i ten, kdo jede zbytečně pomalu, říká šéf dopravní policie

„Nepamatuji si, že by mě někdy kontrolovala policie,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý v diskuzním pořadu...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovce chybí díly, v Boleslavi na ně čekají nedodělané octavie

V automobilce Škoda Auto začala v pondělí celozávodní dovolená, v některých případech bude trvat až dva týdny. V...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Škoda Auto má nového šéfa z Afriky, pro odbory neznámý králík z klobouku

Předsedou představenstva Škody Auto byl dnes podle informací ČTK zvolen podle očekávání Thomas Schäfer. Firma informací...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Průjezd zakázán! V Tyrolsku budou opět hnát řidiče na dálnici, hrozí pokuta

Rakouský spolkový stát Tyrolsko ohlásil dočasné zavedení zákazu vjezdu turistických vozidel na dvě hojně využívané...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Na Česko neuvěřitelná cena. O2 nabízí 100 GB dat za 300 Kč bez závazku

Je to jen omezená nabídka a nebude se hodit každému, ale nová speciální předplacenka O2 má dostatečný objem dat v...

Vojta Kotek měl nehodu na motorce, skončil v nemocnici

Vojta Kotek (32) skončil po úterní nehodě v nemocnici. Podle informací iDNES.cz byl herec a režisér převezen na...