Americká raritka vector jde po letech do prodeje. Jeden ze sedmnácti

  9:29aktualizováno  9:29
Značku Vector asi znát nebudete. Firma vyrobila za celou existenci jen asi 22 aut, z toho 17 kusů modelu W8 se dostalo k zákazníkům. Jedno z nich se objeví v polovině srpna na aukci v americkém Monterey. Cena se odhaduje až na 1,5 milionu dolarů.

Vector W8 Twin Turbo | foto: RM Auctions

Vector W8 byl pokus kalifornské mini automobilky vyrobit v USA supersport ve stylu evropských značek Ferrari nebo Lamborghini. Firma se o to pokoušela dlouhá léta a úspěch přišel až před koncem její existence. Ale i to je trochu složitější.

Vector Motors založil na začátku sedmdesátých let Gerald Wiegert. Původní designové studio se jmenovalo Vehicle Design Force a Vector se mělo jmenovat auto, které vytvoří. Ale až v roce 1978 se firma pustila, již pod novým jménem Vector Aeromotive, do prvního modelu, který stojí za pozornost. Vector W2 vypadal na svojí dobu agresivně a prototyp najezdil desetitisíce kilometrů v běžném provozu. O autě se hodně psalo, zájem médií byl velký. Jenže do sériové produkce se nedostal.

Fotogalerie

Na produkční model si firma musela počkat dalších 10 let, až na konec osmdesátých let. Model se jmenoval W8 a opravdu se stal, alespoň technicky, konkurentem evropských supersportů. Z některých úhlů auto připomíná Lamborghini Countach. Což koncem osmdesátých let byl ve své podstatě již výprodejový model na konci svého životního cyklu. Vector měl ostré hrany a v době vzniku to rozhodně nebyl žádný převratný design.

Důvod byl prostý, W8 byl vlastně evolucí prototypu W2 a ten pocházel ze sedmdesátých let. Technika na tom byla o pořádný krok lépe. Auto mělo částečně hliníkový lepený monokok a moderní lehkou karoserii z uhlíkových vláken a kevlaru. Auto bylo postavené velmi bytelně, mělo vydržet dlouhodobý běžný provoz, což dokládal i poctivý nájezd prototypu W2.

Vector W8 Twin Turbo

O pohon se staral motor od Chevroletu. Osmiválec s objemem 5,7 litru byl dopovaný dvojicí turbodmychadel a poskytoval na svou dobu extrémní výkon 485 kW a točivý moment vrcholil hodnotou 880 Nm. Což byly mnohem lepší hodnoty než u většiny verzí zmíněného Lamborghini Countach. Pokoření evropské konkurence se tak alespoň částečně podařilo. Produkční kusy sprintovaly na stovku za 4,2 sekundy a maximální rychlost překračovala hodnotu 354 kilometrů za hodinu.

Motor měl výkonovou rezervu, při testech na dynamometru dokázal poskytnout až 1 200 koní! Automatická převodovka přitom byla jen třístupňová, vyrobená na zakázku.

Již v době vzniku se Vector W8 prodával za téměř půl milionu dolarů. Auto převzalo 17 zákazníků během let 1989 až 1993. Dnes si ojetiny cenu drží. Na prodej jsou jen výjimečně, a když už se nějaký vector v prodeji objeví, zákazníci u nejhorších exemplářů platí zhruba stejnou částku, jako byla kdysi u nového. Nejzachovalejší exempláře ale mají podle odborníků hodnotu až trojnásobnou, v přepočtu tedy až 30 milionů korun.

Za kolik se prodá exemplář nabídnutý do aukce známého aukčního domu RM Auctions, se ukáže v polovině srpna. Auto nabídnuté do aukce v Monterey má výrobní číslo karoserie 1V9VW2626NW048003, bylo vyrobené v roce 1992 a má červenou karoserii.

Nový majitel si bude užívat velmi nezvykle provedený kokpit, kde řidič a spolujezdec sedí téměř vedle sebe a středový tunel nahrazují extrémně široké prahy u dveří. Dveře jsou výklopné a okna posuvná. Za zmínku stojí tehdejší době poplatný design přístrojové desky s množstvím tlačítek a nebo tlačítka integrovaná do boků sedaček. Milovníci osmdesátkových aut zaplesají a někdo hodně bohatý rozšíří svou sbírku rarit.

Na závěr perlička, auto se pokusila později vyrábět floridská firma Megatech jako model M12. Motor dodalo Lamborghini, ale ani tentokrát auto žádný závratný úspěch nezaznamenalo.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Najdete na iDNES.cz