Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

  8:27
Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve vyšších teplotách po určité době používání vydávat nepříjemný zápach. Firma dosud neoznámila, co je jeho zdrojem. Zatím nemá pro zákazníky řešení, ovšem slibuje ho.

Hyundai Palisade | foto: Hyundai USA

Vůně nového auta mnozí motoristé znají – i když si nové auto kupuje málokdo, v showroomu nebo na automobilové výstavě se s ním jistě většina lidí již seznámila. Někomu je směsice pachů čerstvých aut velmi příjemná, jiný z nich nadšený příliš není, každopádně je jisté, že vůně z nového vozu po několika měsících používání poměrně spolehlivě vyprchá. Dokonce se prodávají osvěžovače vzduchu do auta s „vůní nového auta“.

Někteří majitelé SUV Hyundai Palisade v USA však řeší problém s nepříjemným zápachem svého vozu, za který nemohou. Uživatelé v tamních automobilových fórech i redaktoři amerického motoristického magazínu Cars.com si stěžují, že jejich Palisade začalo po určitém čase vydávat v interiéru nepříjemný zápach nejasného původu. Stížnosti nejsou ničím neobvyklým, problém se zdá být relativně rozšířený a zhoršuje se s rostoucí teplotou. Řada majitelů vozu zápach odhalila až v průběhu léta, i když auto vlastní od konce loňského roku.

Zápach někteří popisují jako jakousi kombinaci česneku a špinavých ponožek, jiní zmiňují, že má více chemickou než organickou povahu. Podle dosavadních informací se zdá, že problémem trpí vozy s jednou konkrétní konfigurací čalounění, a to bohužel s luxusním provedením interiéru s čalouněním sedadel ve světlé kůži Nappa. Za pozornost stojí také fakt, že sesterskému modelu Kia Telluride se stížnosti v podstatě vyhýbají, takže se zdá, že na vině je konkrétní provedení sedadel.

Automobilka připustila, že problém existuje, ví o něm a pracuje na nápravě. Nicméně od závěru srpna, kdy magazín Cars.com zveřejnil svůj článek s poznatky o zápachu, zatím nepřišla s řešením ani možnými radami pro zákazníky. Firma zatím nepotvrdila, jak rozšířený problém je, zda se týká všech modelů s daným provedením interiéru, nebo jen určitého množství aut. Úkol zjistit příčinu a rozsah potíží je v tomto případě velmi obtížný, jelikož každý majitel je na pachy ve voze různě citlivý. Někomu vadí i malý náznak pachu, jiný si u svého vozu, který objektivně páchne, zatím ničeho nevšiml.

Podle informací webu mění automobilka zákazníkům, kteří s problémem přijeli do servisu, hlavové opěrky, které se zdály být jedním z možných zdrojů zápachu. Jenže to má dva háčky: opěrek je nedostatek, a tak zákazníci na výměnu čekají, navíc se zdá, že toto řešení nezabírá. Zákazníci i novináři zmiňují, že zápach vychází z vnitřku sedadla a je cítit například otvory, které slouží pro ukotvení hlavových opěrek v sedadle. Týkat se má prakticky všech sedadel ve voze.

Očichávači

Obdobné potíže jsou v současnosti velmi vzácné, na druhou stranu je zajímavé, že se neobjevují častěji. Moderní automobily jsou neuvěřitelnou směsicí materiálů, od různých přírodních hmot přes plasty a tkaniny všeho druhu až po různé chemikálie, které slouží jako lepidla, laky, těsnění a plní další funkce. 

Auta samozřejmě musí v tomto ohledu splnit určité předpisy o koncentraci zdraví škodlivých látek, které se snaží automobilky z interiérů v maximální míře eliminovat, jenže různé nezávadné a ekologické materiály mohou na druhou stranu představovat výzvu z hlediska vydávaného zápachu a jeho stálosti.

Kromě pečlivého sledování chemického složení (nejen) interiéru vozu automobilky zaměstnávají i speciální týmy „čichačů“, kteří mají za úkol zajistit, že bude auto svým zákazníkům vonět dobře, nebo ideálně nebude vydávat žádný zápach ani vůni. Shodou okolností se na tento úkol výrazně soustředila automobilka Kia při vývoji první generace svého hatchbacku Cee’d. Firma zjistila, že nos evropských zákazníků vnímá pachy ve voze jinak než korejský uživatel auta. Ideálně neutrální zápach auta tak vlastně není tak neutrální ve všech končinách světa a pro všechny čichové receptory.

S kůží, které se týká aktuální problém Hyundai, se pojí ještě jedna specialita. Kožené čalounění je asi jedinou součástí vozu, u které je žádoucí, aby cítit byla. Vůně přírodní kůže je řadě zákazníků příjemná a od nového vozu s koženým interiérem ji vyžadují. Na druhou stranu náročným zpracováním kůže dnes většinu své typické vůně ztratí, takže ji musí automobilky materiálu následně dodávat uměle. Kdo ví, jestli tento postup není nakonec jednou z příčin aktuální záhady velkého hyundaie.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Porsche Panamera: Komu sedne Turbo S a kdo ocení GTS?

Premium Na dně Myší díry jde Panamera Turbo S skoro až do dorazů tlumičů. Komprese auta přidá grip pneumatikám a my se tak bez...

Koronavirus zvýšil poptávku po ojetinách. Bazary se chystají na žně

V Evropě dramaticky roste poptávka po starších ojetinách. Levnými auty stále více lidí nahrazuje hromadnou dopravu, aby...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...