Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Studie Saabu: kombi, hatchback či SUV

  18:11
Vyznavačům strohé severské krásy se před stánkem Saabu na autosalonu ve Frankfurtu zatajil dech. K vidění totiž byl nejnovější koncept automobilky 9-3 Sport Hatch. Výrobce ze země trollů studií naznačil ambice vstoupit do segmentu vozů kombinujících karosářské varianty. Tentokrát jako netradiční symbioza kombíku a hatchbacku, okořeněná výrazem kategorie SUV.
Saab 9-3 Sport Hatch zezadu

Saab 9-3 Sport Hatch zezadu - Studie navazuje na designérský styl loňské studie mohutného kupé 9-3X, střízlivější vzhled pak dodal sériový sedan 9-3. | foto: Saab

Přestože má sport hatch pět dveří, v interiéru motorista nalezne pouze čtyři místa. Studie má být jakousi předzvěstí vozu, doplňujícího stávající řadu Saabů 9-3, která nyní obsahuje pouze sedan a kabriolet.

Hlavním cílem švédské automobilky bylo postavit vůz kombi, který najde uplatnění ve střední  třídě. Má být alternativou ke klasickým hatchbackům, další devizou by měl být rozměrný a "chytrý" zavazadelník.

Studie navazuje na designérský směr nastolený loňskou studií mohutného kupé 9-3X, střízlivější  ingredience pak dodal sériový sedan 9-3. Studie sport hatch však není jen obyčejným kombíkem, nebo chcete-li hatchbackem. Svému případnému majiteli by měla nabídnout více. Zajímavým doplňkem je například nosič kol na zadní hraně střechy. Designéři Saabu došli k tomu, že  nejvýhodnější pro přepravu kol je horizontální (vzpřímená) pozice. K vhodnému uložení jim překáželo jen přední kolo, pro ně jsou v kufru přichystány speciální úchyty.

Za hi-tech exteriérem nezaostává ani interiér. Při jeho navrhování si stylisté vzali to nejlepší z  klasických Saabů. Na středovém tunelu najdeme klasický startovací knoflík - prvky přístrojové desky odkazují na "letecké geny" automobilky.

Na volantu lze najít ovládání audiosoustavy, telefonu a automatické převodovky. Na vrcholu řadící páky je ovladač, pomocí kterého řidič obsluhuje v menu sterea, GPS navigace a klimatizace.

Pod kapotou čeká přeplňovaný hliníkový dvoulitr, řidič má k dispozici dávající výkon  250 koní (184 kW). Motor pohánějící kola přední nápravy vychází ze stávajících motorů, švědští inženýři  jej ale "trochu" vylepšili. Agregát dostal inovovaný systém variabilního ovládání ventilů, který by měl  až o pět procent snížit spotřebu a zároveň vylepšit průběh točivého momentu - zejména při nízkých  otáčkách.

Další inovací, která po "vyzkoušení" na konceptu sport hatch pravděpodobně půjde do sériové výroby je  "dvoukanálový" turbokompresor. Proud vzduchu, který roztáčí turbínu, je rozdělen do dvou proudů, tím má  být dosaženo lepšího využití energie. Extrémně lehká turbína je vyrobená ze slitiny hliníku a titanu. Pro zvídavé poznámka: stejně jako u sedanu je turbokompresor (pracující s tlakem 1,2 baru) umístěný za motorem, chlazení obstarává voda.
 
Automatická převodovka Sensotronic + 2 toho také neumí málo - jejích pět stupňů předává výkon dvoulitru na atraktivní dvacetipalcová kola. Řidič může zvolit buď komfortní, nebo sportovnější způsob řazení.  Druhý z nich - "pseudosekvenční", umožňuje pomocí řadicí páky, případně tlačítky na volantu řadit. Největší lahůdka se však projeví při nastaveném automatickém modu, teprve pak je totiž odhaleno  tajemství čísla +2 v pojmenováíní převodovky. Mezi 2, 3 a 4 stupeň totiž "přibudou" další dva převodové stupně. Díky nim je efektivněji nakládáno s výkonem motoru a především, díky plynulejšímu řazení je též zajištěn vyšší komfort jízdy.
 
Zadní náprava typu multi-link disponuje též jednou technickou lahůdkou v podobě konstrukce ReAxs. Ta zajišťuje nucené "natáčení" kol. Při průjezdu zatáčkou se obě díky konstrukci nápravy zadní kola sama o  několik setin stupně natočí v opačném směru než kola přední. Zavěšení Saab ReAxs dynamicky ovládá zadní nápravu v závislosti na zatížení zadní nápravy a poloměru zatáčky (její křivosti). Díky tomu je  jízda se sport hatchem jistější a bezpečnější. Konstrukce snižuje nedotáčivost vozu, "řezání" zatáček je pak se Saabem požitek.

Saab 9-3 Sport Hatch je prozatím nejnovějším vývojovým článkem ve vývojové ofenzívě švédské automobilky. Na předloňském autosalonu ve Frankfurtu mohlo publikum obdivovat studii 9X. Minulý rok přišel zmiňovaný 9-3X, na podzim pak následoval sériový sport sedan 9-3.  Posledním sériovým přírůstkem modelové řady je kabriolet "devět-trojky". Na příští léto se pak těší američtí obdivovatelé Saabů, kdy by tam měl mít premiéru Saab 9-2 s pohonem čytř kol, na kterém Švédové spolupracují se Subaru.

Saab 9-3 Sport Hatch v číslech:

Motor
Typ přeplňovaný, zážehový 
Objem (l) 2,0
Počet ventilů 16
Max. výkon (kw/k) 184/250 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 350 při 2 500 ot./min
Vstřikování Saab Tronic 8, přímé vstřikování, variabilní časování ventilů
Turbodmychadlo dvoukanálová komora turbiny (twin-scroll), max. tlak 1,2 baru
Uložení motoru vpředu
Podvozek
Hnaná náprava přední
Řízení hřebenové s posilovačem
Přední náprava typu McPherson, plynové tlumiče
Zadní náprava nezávislé 4 bodové zavěšení (4-link), plynové tlumiče, konstrukce ReAxs - nucené natáčení kol
Přední brzdy 378 mm průměr, kotoučové, 4 pístkové třmeny
Zadní brzdy 328 mm průměr, kotoučové, 2 pístkové třmeny
Disky kol 20 x 8,5 palce
Pneumatiky 245/40 R20
Hmotnost (kg) 1580
Rozměry
Délka (mm) 4 659
Šířka (mm) 1 801
Výška (mm) 1 547
Rozvor (mm) 2 700
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 580 / 1 566
Zavazadelník
Základní objem (l) 410 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Sklopená zadní sedadla (l) 1 350 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Výkony
Maximální rychlost (km/h) 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,1

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...