Statisíce majitelů ojetin v tuzemsku netuší, že jezdí v kradeném autě

  17:17aktualizováno  17:17
Majitelé osobních automobilů koupených jako ojetiny by se měli bát: v České republice jezdí zhruba 400 tisíc vozů, které byly odcizeny a před dalším prodejem dostaly novou identitu. Tak zní odhady Martina Pajera, ředitele pražské firmy, která jako první v zemi už před desetiletím začala s prověrkami původu motorových vozidel a nyní jich měsíčně lustruje kolem tří tisícovek.

Pětadvacet až třicet procent v tuzemsku ukradených aut se dostává do zahraničí, dvacet až pětadvacet procent gangy rozeberou na náhradní díly. Nejvíc z odcizených vozidel - padesát procent - se v Česku dočká nové legalizace k provozu," upřesňuje Martin Pajer.

Informuje také o jednom z nejrozšířenějších způsobů, jak podvodníci dostávají nové doklady pro odcizené vozidlo: Vyberou si typ a v cizině koupí to samé, pokud možno totálně havarované auto. Ještě tam z vraku nechají vyříznout identifikační štítky a vezmou si poznávací značky. Zbytek pro jistotu nechají sešrotovat," říká Martin Pajer. V Česku pak konkrétní vůz nechají ukrást.

Když auto získají, vymění na něm značky a identifikační štítky a vyjedou za hranice. Při zpáteční cestě předloží doklady o tom, že automobil v cizině koupili, zahájí běžné celní řízení, zaplatí clo a legální cestou obdrží doklady k vozidlu." Motoristé, kteří potom automobil koupí jako ojetinu, nemají o podvodu tušení. Právě takový očišťovací koloběh se často děje se Škodami Octavia," doplňuje Martin Pajer. Při poměrně úspěšném exportu zmíněných vozů nebývá problém najít odpovídající vrak někde v Rakousku, Německu nebo Holandsku.

 

ROZHOVOR: Škodovka zlodějské testy nedělá

Na problémy skrádežemi octavií výrobce průběžně reagoval a výsledkem bylo kromě jiného několik úprav zámků. Mluvčímu Škody Auto  Evženu Krauskopfovi jsme položili několik otázek.
Má automobilka tým lidí, kteří zkušebně překonávají zabezpečení vozů, jako některé banky platí počítačové hackery, již mají za úkol snažit se proniknout zvenčí do bankovního systému?
Ne.
Jaké chystáte nejbližší novinky v zajištění automobilů?
Technický vývoj vede k řadě opatření, která neustále ztěžují přístup do vozidla. Je samozřejmé, že podrobnosti tohoto charakteru nebudeme zveřejňovat.
Jaké je současné postavení mladoboleslavských vozů v zabezpečení proti zlodějům ve srovnání s konkurencí?
Naše auta jsou vybavena systémy, které jsou plně konkurenceschopné. Podle zahraničních srovnání patří modely Octavia stejně jako ostatní vozy z produkce Škody Auto  mezi velmi dobře chráněné automobily. Do základní výbavy octavie patří například imobilizér, v rámci mimořádných výbav si může zákazník vybrat například alarm s hlídáním vnitřního prostoru.
Co říkáte tomu, že škodovky jsou nejkradenější auta v zemi?
Plně to odpovídá faktu, že Škoda má nadpoloviční podíl na zdejším trhu. Statistický údaj jen odpovídá reálnému stavu.

PŘÍBĚH: Tramvají jeli nakonec oba

Nad vozem jednoho podnikatele měla policie pochyby: vůz je dost možná kradený, ale jistí si policisté nebyli. Proto kriminalisté požádali o pomoc znalce a toho spolu s majitelem podezřelého auta pozvali na stejnou hodinu k expertize. Jako morální podpora přijel s podnikatelem jeho nejbližší kamarád. Stejným typem vozu.Výsledek experta byl jednoznačný: auto pochází ze zlodějny. Policie vůz zajistila, podnikatel se zhroutil, kamarád se snažil intervenovat: Expertiza na počkání?Blbost! Je to nesmysl. Vraťte mu auto, on ho přece neukradl, a nepojede proto domů tramvají! Není možné takhle rychle zjistit, jestli ten vůz je kradený, nebo není. A jestli to umíte jako na běžícím pásu, tak tady máte klíče od mého auta a poslužte si!" A jeli domů tramvají oba. Také kamarád totiž nevědomky užíval kradený automobil.

Sportovní verze Škoda Octavia RS.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz