Dětská bezpečnostní sedačka, kterou si nechal Seat patentovat v roce 1955.

Dětská bezpečnostní sedačka, kterou si nechal Seat patentovat v roce 1955. | foto: Seat

Ve Španělsku vymysleli dětskou autosedačku s pásy už v roce 1955

  • 4
V historii bezpečnostních prvků aut je obecně známo, že tříbodový pás v roce 1959 poprvé použilo švédské Volvo. Když přijde otázka na počátky airbagů, mnohé napadne Německo nebo Spojené státy. Kdo ale vymyslel první dětskou autosedačku? Jeden z prvních patentů přihlásila už v roce 1955 automobilka Seat.

Články o historii autosedaček sice zmiňují i starší sedačky pro děti. Ty však měly za cíl spíše to, aby dítě sedělo výš a mělo lepší výhled. Bezpečnostní sedačku s pásy podle všeho vymysleli ve Španělsku. Nebyla ovšem zdaleka tak bezpečná jako nynější moderní sedačky pro děti, například neměla opěrku hlavy.

Španělská autosedačka pro děti z 50. let se zavěsila na sedadlo a tvořila ji kovová konstrukce s koženkovou sedačkou a dvěma bezpečnostními pásy, které se zapínaly na hrudi dítěte. Patentní spis má číslo  ES221068A.

Seat 1400 byl vůbec prvním modelem značky. Automobilka ho vyráběla v letech 1953 až 1963.

Bezpečnostní pás pro dospělé v automobilech, který byl pětibodový, vynalezl v roce 1903 francouzský průmyslník Louis Renault. V dnešní době používaný tříbodový pás zkonstruoval Švéd Nils Bohlin, jehož systém se skládá z bederního a diagonálního pásu a má geometrii tvaru písmene V.

Mnohé zdroje uvádějí jako vynálezce bezpečnostní autosedačky pro děti dva muže, kteří ji vymysleli v roce 1962 nezávisle na sobě. Brit Jean Ames vytvořil sedačku, která se dávala proti směru jízdy a měla popruhy připomínající kšandy. Druhým průkopníkem v tomto ohledu byl Američan Leonard Rivkin, jehož autosedačka měla trubkový rám a směřovala dopředu.

,