Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak velká nabíječka v Česku není. Prozkoumali jsme stanici pro 72 elektroaut

Největší nabíjecí hub v ČR umí současně vysokorychlostně nabíjet 11 elektromobilů. Ten v německém Zusmershausenu jich nabije rovnou 72, přičemž v budoucnu to bude dvojnásobek. Nejpomalejší konektor tam zvládne 140 kW, nejrychlejší 475 kW. Sedli jsme do elektrického Volva XC40 a Sortimo Ladepark zajeli prozkoumat.

S téměř vybitým elektromobilem sjíždíme z dálnice A8, obkroužíme dva kruhové objezdy a vjíždíme do největšího nabíjecího hubu ve střední Evropě: Sortimo Ladepark. Architekt měl k dispozici zřejmě jen kružítko a úhloměr, žádná vozovka ani parkovací plocha zde není rovná a platí to i o exteriéru hlavní budovy se zázemím pro řidiče.

Kolem sebe vidíme desítky nabíjecích portů u parkovacích stání, rovnou míříme do zastřešené části, odkud ze stropu visí 24 kabelů pro ultrarychlé nabíjení. Technicky jsou schopné dodat až 1 MW výkonu, zatím jsou však softwarově omezeny do 300 kW. I to je víc než dokáže většina aut na trhu využít. Na poslední čtveřici je limit ještě výše – testovací „Mega Power“ nabíjení má maximální výkon 475 kW.

Z každého hnízda (připomíná Lišku obecnou zespodu) vedou čtyři 300 kW nabíjecí kabely. Volvo XC40 jsme zde dobíjeli výkonem až 150 kW.

Zastavujeme u 300 kW stojanu, bereme nejblíže visící kabel a konektor zapojujeme do auta. V autě to zacvaká a okamžitě se začne nabíjet malým výkonem kolem 4 kW. To je důležité, protože v okolí není žádný displej, žádné tlačítko, žádná čtečka. Autorizaci a platbu můžete zvládnout buď ve svém chytrém telefonu, nebo dojít do budovy, kde je veliký dotykový displej, na kterém vše potřebné vyřídíte.

Trik s pomalým úvodním nabíjením je důležitý – vozidlo totiž provede komunikaci s nabíječkou, kontrolu vlastního systému a spuštění DC nabíjení jen odemčené, takže pokud by nabíjení začalo až minutu dvě po zamknutí vozidla, nespustilo by se.

Platba kartou

V budoucnu to dost možná díky systému plug&charge nebude nutné, ale zatím je potřeba provést autorizaci a platbu. My jsme vyzkoušeli variantu „platíme na místě“, což obnáší vstoupit do budovy, přistoupit k platebnímu terminálu a postupovat podle průvodce.

Platební terminál

V případě že, stejně jako my, stojíte u vysokorychlostních stojanů, máte na výběr jen jeden tarif, tedy „plná rychlost“ za 59 centů (14,40 Kč) za kWh. Vyberete svůj konektor (v našem případě S101) z nabídky těch naposledy připojených, zadáte e-mail pro zaslání faktury, vyberete hodnotu SOC při které se má nabíjení ukončit (implicitně 80 procent) a pípnete platební kartou na čtečce.

Je dobré si zapamatovat číslo konektoru, abyste nezaplatili nabíjení někomu jinému.

Po zaplacení se nabíjení rozběhne plnou rychlostí a na obrazovce se na chvíli zobrazí QR kód, po jehož načtení ve smartphonu vidíte svoji nabíjecí session – uběhlý čas, aktuální nabíjecí výkon a stav akumulátoru. Úplně dole systém kreslí graf s průběhem výkonu nabíjení, takže se můžete podívat, v jaké oblasti je nejefektivnější nabíjení právě vašeho vozu.

Pro ukončení nabíjení stačí odemknout vozidlo a stisknout tlačítko uvolnění konektoru.

Když nespěcháte a chcete ušetřit

Úplně stejný proces – přijedete, připojíte, zamknete, jdete k terminálu – platí i u těch aktuálně šestatřiceti pomalejších terminálů vedle parkovacích míst.

Minimalistické ale šikovné řešení až 140 kW nabíjení. Těchto stojanů nyní v Zusmarshausenu naleznete 36, v budoucnu jich má být 108. Tohle bychom viděli jako řešení na sídlištní parkoviště, samozřejmě v pomalejším AC provedení.

I u těchto sloupků se vozidlo začne dobíjet hned pro připojení, při platbě ale narazíte na rozšířený výběr – buď můžete levněji nabíjet nižším výkonem 35 kW, nebo dráže až 140 kW. Vyšší rychlost je za stejné peníze jako u hlavních stojanů, při nabíjení nižší rychlostí pak kilowatthodina stojí 8,50 Kč.

Mimochodem, takto provedené sloupky by nám přišly zajímavé i třeba na sídliště k chodníkům a na parkovací plochy. Jsou to tenké pružné a částečně gumové sloupky, které ve zdraví odolají i menšímu parkovacímu šťouchnutí a zabírají minimum místa.

Levnější nabíjení je vhodné pro auta s pomalejším nabíjením, nebo pokud nespěcháte, ale například se chcete stavit na oběd v důstojné restauraci, která je součástí zázemí pro řidiče. V případě potřeby jsou k dispozici rozsáhlé, luxusně provedené a čisté toalety v mínus prvním patře. Případně můžete nakoupit v menším obchodě naproti platebnímu terminálu, nebo během pěti minut doběhnout do jednoho ze supermarketů v okolí.

Zajímavá technika

Nejvíce nás v Sortimo Ladepark zaujaly samotné sloupky na pomalejší 35 nebo 140 kW nabíjení, které jsme již výše zmínili. Je to vlastně pružná trubka s držákem konektoru, ze které vykukuje kabel a kde je okruží se stavovou LED. Žádnou elektroniku v něm nehledejte. Výkonová nabíjecí a chladící je totiž schována v nedalekých přístřešcích, řídící systém je centrální s ovládáním ve smartphonu, nebo v hlavní budově. Protože je systém schopen vysokorychlostního nabíjení, jsou kabely chlazené kapalinou a i tento systém je centralizovaný. Jinými slovy ke každému výdejníku vede kabel s DC nabíjecím proudem, datová konektivita za účelem komunikace s vozem a řízení nabíjení a odbočka okruhu chladicího systému.

V bílých kostkách se ukrývá výkonová a nabíjecí elektronika a technika chladícího systému.

Výsledek je jednak prostorově úsporný a jednak mnohem levnější – ušetří se drahé skříně, displeje, ovládací elektronika a a spousta dalších nákladných prvků. Zároveň je lokalitu možné v budoucnosti snadno rozšířit, na parkovišti je k budoucímu osazení připraveno dalších 72 míst. Do těchto míst jsou přivedeny kabely a armatury, po rozšíření nabíjecí a elektroniky v zázemí stačí namontovat výdejníky.

Cesta

Do Sortimo Ladepark jsme to měli přesně 480 kilometrů. Cestou jsme nabíjeli dvakrát, jednou 12 minut, podruhé 33 minut. Zpátky prakticky stejně. Bezmála 1 000 kilometrů v jednom dni nebyl ve Volvu XC40 žádný problém.

V obou případech jsme nabíjeli na Ionity se speciálním tarifem karty Plugsurfing, kterou lze s vozidlem pořídit, nás jedna kilowatthodina přišla na 8 Kč.

Úplně všechny výdejníky – pomalejší i rychlé – jsou připraveny na teoretický budoucí upgrade až na 1 MW nabíjecího výkonu. Ten zatím ale žádná vozidla neumí ani vzdáleně využít. Vnitřní rozvody v areálu jsou realizovány vedením DC 1000 V a celková kapacita je 15 MW. 5 MW zajišťuje fotovoltaická sestava, 10 MW konektivita do přenosové soustavy.

Zastřešená část s ultrarychlými nabíjecími terminály není vysoká a nezvykle prostorná samoúčelně. Počítá totiž s dobíjením autobusů (dva se tam během naší návštěvy protočily) a nákladních automobilů. Uspořádání s kabely visícími ze stropu nám připadá praktické - nic se neválí po zemi a snadno dostanete k libovolně umístěnému portu.

Podle provozovatele je nabíjecí hub v současnosti koncipován na 2000 elektromobilů denně.

Během focení, natáčení, prozkoumávání nabíječek a konzumace currywurstu jsme jsme si potvrdili, že na ultrarychlých nabíječkách lidé netráví nijak dlouhý čas. Většinou se auta zdržela méně než dvacet minut a pokračovala dál.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla svolává téměř 3900 cybertrucků kvůli opravě pedálu plynu

Tesla Cybertruck

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává ke kontrole 3878 svých pick-upů Cybetruck. Důvodem je...

Elektromobily by mohly v Norsku vytlačit z vrcholu diesely už do dvou let

To, že si mezi čtvrtou odpolední a desátou večerní nedobijete elektromobil u...

V Norsku, které je průkopníkem v odklonu od automobilů se spalovacími motory, se mohou...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

BYD Explorer No. 1 je lodí speciálně navrženou pro přepravu elektromobilů z...

VIDEO Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Renault Scénic

VIDEO Je kategorie vozů MPV mrtvá? Statistiky naznačují, že ano. Jak má tedy vypadat rodinný vůz pro 20....

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...