Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Snižování emisí aut by mělo brát v úvahu různost modelů

  14:32
Ministři hospodářství Evropské unie podpořili požadavek, aby snaha Evropské komise o snížení emisí kysličníku uhličitého u aut brala v úvahu technické parametry jednotlivých modelů, například objem motoru.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Stejně tak ministři podpořili návrh komise, aby se emise snižovaly nejen změnami v motorech, ale i lepšími pneumatikami a dalšími technologickými úpravami.

Nelze míchat hrušky s jablky, to samé oplatí i pro auta a jejich emise CO2, řekl po jednání německý ministr hospodářství Michael Glos. Bude se tedy brát v úvahu různá situace v různých členských státech, dodal.

Také Česká republika spolu se Slovenskem a Maďarskem vyzvala EK, aby brala v úvahu "diverzitu evropského automobilového průmyslu".

"V ČR výroba malých automobil již splňuje náročné limity, ale citlivější je pro nás oblast velkých vozů," řekl po jednání náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.

Komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012.

Reagovala na to, že většina evropských automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2.

V rámci unie plošné limity pro výrobce aut podporují například Itálie či Francie, jejichž automobilky vyrábějí spíš menší vozy. Naopak Německo, které nyní předsedá EU a kde se vyrábí hodně velkých automobilů, chce, aby boj s emisemi bral v úvahu různé parametry vozidel.

Komise původně chtěla snížit emise na 120 gramů na kilometr, ale pod tlakem automobilek poněkud ustoupila. Omezení na 130 gramů by se podle ní mělo docílit změnami v motorech a snížení o dalších deset gramů zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, či klimatizace.

Ministři hospodářství tento "integrovaný" přístup podpořili. Současně zdůraznili, že evropský automobilový průmysl musí zůstat i v boji s globálním oteplováním konkurenceschopný na světové scéně a vyzvali komisi, aby rozhodovala na základě o studii o dopadu. Podle nich by také všichni výrobci měli i nadále usilovat o snižování emisí.

Dnešní debata o emisích je jakýmsi "zahřívacím kolem" před červnovým jednáním životního prostředí EU. Komise by pak letos nebo začátkem příštího roku měla připravit konečný návrh legislativy.

Eurokomisař pro průmysl Günter Verhuegen dnes také potvrdil, že komise vezme v konečném legislativním návrhu v úvahu požadavek rozlišovat podle modelů. "Vezmeme v potaz diverzitu, aby nebyla ohrožena pozice Evropy na světovém trhu," prohlásil.

Česká vláda minulý týden schválila pozici k tomuto návrhu, podle něhož přistoupí na snížení emisního limitu u automobilů na 120 gramů CO2 na kilometr - pokud ovšem automobilky nesplní dobrovolnou dohodu s EK. ČR také podobně jako Německo trvá na tom, aby se respektovala rozdílná modelová struktura výrobců.

Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...