Škodovka ukázala Octavii Scout, auto do terénu

  12:59aktualizováno  12:59
Jste nakaženi viry Allroad, XC či Crosswagon? Ovšem nepotřebujete, nechcete nebo nemůžete koupit spolu se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol zároveň i dvoumilionové luxusní auto? Pro vaše dilema přichází řešení z Mladé Boleslavi. Octavia II se totiž dnes oficiálně představila v terénní verzi Scout s pohonem všech kol.

Škoda Octavia Scout | foto: Škoda

Oficiální premiéra
se chystá na konec září do Paříže, už nyní ale automobilka uvolnila definitivní podobu a první technické údaje nové Octavie Scout. Zařadí se téměř na doslovný vrchol momentální nabídky – hned po roomsteru bude ze všech současných škodovek nejvyšší.

S délkou 4581, šířkou 1784 a výškou 1508 mm tlačí na horní hranice kompaktní třídy a ustavuje nové standardy pro budoucí konkurenty. Stilo Uproad je kratší a užší, ovšem také o 62 mm vyšší.

Dosavadní mladoboleslavský terénní guru – Octavia 4x4 – je taktéž rozměrově překonán všemi směry. Do prodeje se první kusy dostanou z kraje roku 2007.

popisek Nepřehlédněte
První skica octavie III

Nový vzhled
zvýšené oktávky obstarávají v první řadě zcela nové nárazníky vpředu s integrovanými mlhovkami, ochrannými prvky z nelakovaného plastu a náběhovými hranami kovových lyžin, chránících podvozek. Jak velí dnešní móda i praktické potřeby, jsou hrany vozu lemovány masivními plastovými pásy a velkými prahovými nástavci s nápisy Scout.

Uvnitř se – podle koncernových regulí – proti sérii naopak nezměnilo prakticky nic. Součástí sériové výbavy je kožený potah volantu, hlavice řadicí páky a ruční brzdy, speciální potahový materiál sedaček a pevné madlo na palubní desce před spolujezdcem. Na přání budou k dispozici nerezové pedály s protiskluzovou úpravou.

Motorizace
je obstarána dvěma koncernovými dvoulitry, známými již z jiných octavií. Šestnáctiventilový čtyřválec 2.0 FSI s přímým vstřikem paliva o výkonu 110 kW a 200 Nm bude volbou vyznavačů klidné síly a čtyřventilový turbodiesel 2.0 TDI PD (103 kW a 320 Nm) zase poskytne bohatý dostatek kroutícího momentu, který se bude v terénu hodit, za nízkou spotřebu nafty.

Naftový agregát standardně obsáhne bezúdržbový částicový filtr, standardem pro oba dvoulitry bude šestistupňová manuální převodovka. O případném automatu se zatím nemluvilo, ovšem je pravděpodobné, že se jej dočkáme. Nelze ani vyloučit nabídku sekvenční dvouspojkové převodovky DSG, která by škodovce zajistila zajímavý primát mezi terénními vozy.

Pohon všech kol
neskrývá žádné překvapení. Přenos síly na zadní nápravu totiž dostala na starost lamelová spojka Haldex, spínaná vzájemným pootočením dvou dílů hnacího hřídele. Je schopná přelévat točivý moment s mírným zpožděním v závislosti na momentálních adhezních podmínkách mezi přední a zadní nápravou.

Světlá výška 179 mm překonává Octavii 4x4 o 16 mm. Zásluhu na tom mají zejména pneumatiky s vysokým profilovým číslem, jejichž obvod je nejspíš největší, jaký se kdy na sériové osobní škodovce ocitl.

Těžký terén si tedy budoucí majitel Scouta neužije, ovšem do toho středního se může vydat bez obav. Zastavit by ho neměla ani sněhová závěj či rozbahněná lesní cesta.

Konkurence
pro Octavii Scout je daná. Bojovně oplastované zvýšené auto nižší střední třídy momentálně totiž nabízí jen Fiat, jehož Stilo Uproad ovšem pohání jen přední náprava.

Octavia Scout nebude sama - prapor po zesnulém Renaultu Scénic RX4 se chystá zvednout Cross Golf, který velkoprostorovou pětimístnou karoserii Golfu Plus posadí na stejný zvýšený podvozek s pohonem všech kol. Nabídka pohonných jednotek bude proti octavii dvojnásobná, ke dvěma shodným dvolitrům přibudou další dva zážehové motoru.

Golf, kvůli potvrzení svého nadřazeného postavení v koncernové hierarchii povolal do služeb i přeplňovaný dvoulitr TFSI o výkonu 147 kW, naopak čelem k masám se postaví základní verze se čtrnáctistovkou, posílenou na 59 kW. Odkaz původního Golfu Country, který svého času přinesl po Pandě 4x4 jako druhý pohon všech kol mezi levné osobáky, nezemřel.

Škoda HOMEless
Nová model z Mladé Boleslavi se nápadně podobá aprílovému žertu iDNES.cz. Více o Škodě HOMEless najdete zde...

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Najdete na iDNES.cz