Škoda Octavia: dobrá volba z druhé ruky

  10:43aktualizováno  10:43
Škoda Octavia se na trhu ojetin propracovala do pozice jedné z nejrozumnějších voleb pro motoristy, kteří nehledají láci, či naopak drahý luxus. S přibývajícími roky se osvědčila jako nenáročný, mimořádně spolehlivý a bezproblémový automobil, který i s delším používáním drží cenu lépe než většina jeho konkurentů.

Zájem ooctavie je opravdu veliký - pro nás to jsou nejprodávanější vozy cenové kategorie mezi 200 tisíci a 300 tisíci korun, říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Největší poptávka je po verzích s motorem 1.6. Motoristé, kteří hodně jezdí, to znamená zhruba od 30 tisíc kilometrů ročně, upřednostňují motory 1.9 TDI. Naopak nejmenší zájem je o žíznivé motory 1.8, málo oblíbené jsou také pohony 2.0 a slabý 1.4, který na robustní karoserii nestačí."

Šest let, které má Škoda Octavia v provozu za sebou, ukázalo, že při zájmu o ojetinu není třeba bát se vozů s více než stovkou tisíc kilometrů na kontě. I ty zůstávají pro motoristy perspektivní, neboť je naprosto běžné, když rozumně užívaná octavia nemá zásadní problémy ani po čtvrt milionu kilometrů služby. Žádá prakticky jen běžnou údržbu v podobě výměny pneumatik, výfuku, tlumičů či opravy brzd zhruba v 75 tisících kilometrech a podobně. Hranice kolem 200 tisíc kilometrů je kritická pro turbo ve vozech, které jej využívají.

"Je pozoruhodné, že i v hodně používaných octaviích zůstává velmi zachovaný a nehlučný interiér," doplňuje Aleš Kužel. K bolestem mladoboleslavského automobilu patří úniky oleje z motoru a netěsnosti chladicího systému. U starších vozů jsou známé nedostatky v zabezpečení, konkrétně snadno překonatelné zámky, poruchy mívaly imobilizéry. Rovněž korodovaly lambda sondy, je třeba počítat s horším výhledem přes mohutnou záď.

Zásadním nedostatkem Škody Octavia však zůstává donekonečna připomínaný malý prostor na zadních sedadlech. "Mít o pět centimetrů delší rozvor, bylo by to ideální auto," shrnuje Aleš Kužel zkušenosti z obchodu s octaviemi. Doplňuje, že se pro ně - pro vozy zhruba dva tři roky staré - často rozhodnou lidé, kteří původně uvažovali o nové fabii, ale pak vsadili na vůz přece jen vyspělejší.

Mezníky modelu

1996
- premiéra, k dispozici byly motory: 1.6 (55 kW - 75 k), 1.8 20V (92 kW - 125 k) a 1.9 TDI (66 kW - 90 k)
1997 - motor 1.6 (74 kW - 101 k)
1998 - kombi, motor 1.9 TDI (81 kW - 101 k, 1.8 20V) (110 kW - 150 k)
1999 - nový motor 2.0 (85 kW 115 k)
1999 - kombi 4x4 2000 - facelift

 

 


 

 

Největší konkurenti

Škoda Octavia se silnějším motorem 1.6 o výkonu 74 kilowattů a ročníku výroby 1998 se na trhu ojetin prodává za zhruba 265 tisíc korun a konkurenci jí tvoří například stejně staré automobily Audi A3 1.6 74 kW za 320 tisíc, starší model BMW 316 za 290 tisíc, Fiat Marea 1.6 za 220 tisíc, Ford Mondeo 1.6 za 230 tisíc, Ford Escort 1.6 4 dv. za 195 tisíc, Honda Accord 1.8 za 260 tisíc, Mazda 626 1.8 za 270 tisíc, Mitsubishi Carisma 1.6 za 240 tisíc, Nissan Almera 1.6 4 dv. za 210 tisíc, Opel Astra 1.5 5 dv. za 250 tisíc. Peugeot 306 sedan 1.6 za 220 tisíc, Renault Mégane 1.6 4 dv. za 220 tisíc, Seat Toledo 1.6 za 200 tisíc, Volkswagen Vento 1.6 za 240 tisíc nebo Volkswagen Bora 1.6 za 340 tisíc korun. "Vzhledem k domácímu původu a výhodám z toho pramenícím i všem kvalitám bych zcela jednoznačně z dané nabídky volil Škodu Octavia," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Pokud by to bylo možné, zvolil bych vůz kombi. Jedinou zásadní slabostí octavie je podle mého názoru méně místa na zadních sedadlech."

PLUSY
* spolehlivost, trvanlivost
* výborné jízdní vlastnosti
* mimořádný zavazadlový prostor
* vysoká úroveň zpracování
* bohatý výběr motorů
* značná užitná hodnota
* zájem na trhu ojetin
* i po delším používání drží relativně vysokou cenu
* dostupné a relativně levné náhradní díly, široká síť servisů

MINUSY
* malý prostor na zadních sedadlech
* snadno překonatelné zámky u starších verzí, poruchy imobilizéru
* úniky oleje z motoru
* netěsnosti chladicího systému

Škoda Octavia

Ceny automobilu Škody Octavia s motorem 1.6 o výkonu 55 kilowattů a ve výbavě GLX se při průměrném opotřebení a zhruba 20 tisících kilometrů ročně pohybují v následujících mezích:

ročník cena (Kč)
1996 210 000
1997 220 000
1998 240 000
1999 260 000
2000 280 000
2000 (nový model) 295 000
2001 315 000
U značkových prodejců, kteří nabízejí vozy s bezvýhradně prokazatelnou minulostí včetně servisních prohlídek, jsou ceny o zhruba 10000 až 30 000 korun vyšší.

srážky:
motor 1.4 - 30 000
výbava LX - 5000 až 10 000

příplatky:
motor 1.6 74 kW 20 000 až 25000
motor 1.8 30 000
motor 1.8 turbo 70 000 až 80000
motor 2.0 60 000
motor 1.9 SDI 40 000
motor 1.9 TDI 66 kW 70 000
motor 1.9 TDI 81 kW 80 000 až 90 000
kombi 40 000 až 60 000
pohon 4x4 30 000 až 50 000
automat 10 000 až 20 000
výbava SLX 5000 až 10 000
výbava Elegance 10 000 až 20 000

Škoda Octavia 1.6 (75 kW)kombi

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Najdete na iDNES.cz