VIDEO: Octavia Combi si z Ženevy poveze nové konkurenty

  • 23
Na autosalonu v Ženevě se představily hned čtyři kombíky, které si navzájem půjdou po krku. Praktičtější verze Škody Octavie a VW Golf jsou dokonce blízcí příbuzní. Nově se představila sériová podoba kombíkové Toyoty Auris.

S odhalením v Ženevě hned odstartoval prodej kombíkové octavie, které stejně jako u měsíc a půl prodávaného liftbacku tříbil tvary šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. Příplatek za kombík je u nižších výbav 30 tisíc a u vyšších 35 tisíc korun. Nejlevnější nová kombíková octavia tak startuje na 364 900 korunách. První auta vyrazí na silnice koncem dubna. S kufrem o objemu 610 litrů nemá ve své kategorii konkurenci.

Kdo nepase po rekordních hodnotách, dostane po Ženevě na výběr z nových konkurentů.

Ta pravá konkurence však dorazila odjinud. Sesterská značka Volkswagen totiž dovezla do Ženevy kombíkového golfa. Auto je velmi technicky podobné, oproti octavii má jen o pět litrů menší kufr (605 l, předchůdce měl o sto litrů méně). Při sklopení zadních sedadel naloží dokonce 1620 litrů.

"První generace kombi Golf Variant přišla na trh přesně před 20 lety. Od té doby bylo této praktické karosářské varianty prodáno více než 1,8 milionu exemplářů," uvádí Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení značky. "Nový Golf Variant bude na český trh uveden koncem léta 2013."

Golf ovšem v Ženevě rovnou přidal i koncept R-Line, který má být jakýmsi slibem, že se golf v kombíkové podobě dočká i verze GTI (nebo dieselové GTD), která měla v Ženevě premiéru u hatchbackového provedení.

Nejzajímavější je u konceptu pohon. Osmnáctipalcové ráfky totiž roztáčí dvoulitrové TDI s výkonem 110 kW (150 koní) a 320 newtonmetrů točivého momentu přenáší na kola obou náprav systém Haldex 5. Škodovkáři by měli zbystřit. Pokud se "R-kový" kombík dostane do výroby, bude hodně zajímavou alternativou k chystané Octavii RS. Ta se totiž také chystá v dieselovém provedení, ale už je skoro jisté, že pohon všech kol nedostane.

Levná alternativa

Mnohem lacinější alternativou pro ty, kdo se spokojí s jednodušší technikou, může být i kombíková Dacia Logan MCV, která je v nové generaci menší a pohlednější - více o novém loganu čtěte ZDE

V Ženevě se také v sériovém provedení představila kombíková Toyota Auris. U předchůdce tato karosářská varianta chyběla. Auris je navíc velmi povedené auto. V kombíkovém provedení má kufr objem 530 litrů. Kromě klasických benzinových a naftových verzí bude navíc k mání i hybridní provedení.

I další konkurent kombíkové octavie dorazil z Japonska, zatím jako studie. Honda Civic patří k nejpovedenějším autům své kategorie. I jako hatchback je nebývale prostorná. Kombík však japonskému modelu slavného jména chybí. Ženevský koncept potvrzuje, že se chystá velký návrat. Vždyť poslední Civic Aerodeck, jak se praktické provedení modelu jmenovalo, ukončil kariéru v polovině 90. let.

Honda o konceptu příliš neprozradila. Jen se holedbá, že Civic Tourer bude mít jeden z největších kufrů své kategorie. I samotný hatchback má velmi solidních 477 litrů, kombík by tedy v tomto ohledu mohl ohrozit kralování octavie.

Praktická vychytávka

Jednu specialitu mají všechny čtyři ženevské kombíky společnou: možnost sklápění zadních opěradel přímo z kufru. Stačí zatáhnout za páku a opěradla se odjistí, sklopí a může se nakládat rozměrná bagáž. Ve vyšších kategoriích aut, hlavně mezi SUV, toto řešení oceňují uživatelé už delší dobu.