Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda má Volkswagen popostrčit na místo největší automobilky světa

  11:00
Volkswagen se chce stát do roku 2018 největším světovým výrobcem aut. Už letos hodlá předstihnout americký koncern General Motors a jedním z klíčových prvků úspěchu má být automobilka Škoda.

Škoda Rapid pro indický trh | foto: Škoda India

Volkswagen je aktuálně třetí největší světový výrobce automobilů. První je Toyota, druhý americký koncern General Motors. 

Význam Škody, kterou Volkswagen vlastní dvacet let, vzrostl v koncernu po nedávných prohlášeních automobilky Suzuki, která se vymezila proti vzájemné spolupráci. Volkswagen v roce 2009 koupil v Suzuki dvacetiprocentní podíl, naopak japonská automobilka získala 1,5 procenta akcií Volkswagenu. Jenže z rovného partnerství, jak celý obchod obě automobilky původně ohlašovaly, nic nebylo a není. Suzuki teď chce své akcie vykoupit zpět, Volkswagen to odmítá a vše možná skončí mezinárodní arbitráží.

Původní dohoda zněla, že obě automobilky budou spolupracovat na vývoji hybridních aut. Suzuki navíc mělo získat od Volkswagenu technologie na dieselové motory a naopak německý koncern se přes Suzuki chtěl dostat na obří indický trh. Ostatně Suzuki mělo být vstupenkou Volkswagenu do celé Asie, kde zatím, vyjma Číny, Volkswagen moc silný není a naopak japonská značka je velmi aktivní.

Jenže po krachu jednání je čím dál tím více zřejmé, že asijský útok provede německý koncern s pomocí Škody. Ta už na některých asijských trzích funguje velice dobře, a to především v Číně a Indii. V Číně nabízí Škoda skoro celé své portfolio a do dvou let speciálně pro tento trh uvede prodlouženou verzi populárního SUV Yeti. V Indii pak Škoda začala letos na podzim prodávat nový sedan Rapid, což je model určený jen pro tento trh a v Evropě se bude prodávat v jiné podobě.

Právě asijské trhy budou v příštích letech pro růst automobilek klíčové. Tamní ekonomiky rostou a stále víc obyvatel bohatne do té míry, že si již místo motorek mohou kupovat auta. Toho chtějí využít jak velké značky, tak v hojné míře čínské automobilky. A například velikost amerického koncernu General Motors je z části postavena na spoluvlastnictví několika čínských automobilek.

Největší výrobci aut za rok 2010 podle OICA – počty vyrobených aut
Toyota8 557 351
GM8 476 192
Volkswagen7 341 065
Hyundai5 764 918
Ford4 988 031

I z tohoto důvodu je orientace Volkswagenu na východní trhy logická. Stejně jako použití Škody jako jejich dobyvatele. A nejde jen o samotnou Asii, ale i Rusko a trhy východní Evropy, kde se Škodovka už částečně stala masovou značkou. "Má to být jasná volba pro první auto, které si zákazníci koupí," říká pro agenturu Blomberg Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum z Duisburgské univerzity.

Škodovka má konkurovat korejským výrobcům i laciné Dacii od Renaultu. To samé platí i pro zbytek Evropy, kde je trh přesycený. Volkswagen věří, že Škoda bude díky vhodné modelové a cenové politice dobře prosperovat i v následujících letech, kdy se v Evropě čeká ekonomická stagnace.

Z některých dřívějších prohlášení špiček německého koncernu se mohlo zdát, že Škodě přistřihne mateřský koncern křídla a omezí její nabídku na levnější modelové řady. Aktuálně ale prosakují na veřejnost informace, že by česká automobilka měla připravit velké levné SUV, které nebude mít u Volkswagenu v Evropě alternativu. Ale pod jeho značkou se bude prodávat v USA, kde by se mělo i vyrábět.

Na druhou stranu s logem Škody pronikne auto na asijské trhy včetně Ruska a Číny, kde se může setkat s velkým úspěchem. Škoda má v plánech i větší MPV, než je současný Roomster. I tento model by mohl posloužit jako zbraň koncernu na východoevropských a asijských trzích.

Škoda Auto letos do října zvýšila meziročně produkci o 19 procent. Loni vyrobila 768 000 aut, letos to má být okolo 900 000 vozů. Do roku 2018 má Škoda ambiciózní plán zvýšit výrobu až na 1,5 milionu aut ročně. A růst má víc jak dvojnásobně oproti samotnému Volkswagenu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...