Auta na doživotí. Modely, které budou jezdit, dokud bude benzin

  • 61
Bojíte se, že už se nebudou dělat opravdu spolehlivá auta, která si jednou koupíte a vydrží vám už napořád? Ačkoli se některé „hospodské“ povídačky o plánované životnosti downsizovaných tříválců moc nepotvrdily (třeba motor 1.0 TSI od koncernu VW je vlastně velmi spolehlivý), lze obavy lidí chápat.

Nové motory jsou extrémně složité, vyžadují odborný servis a doba, kdy člověk nějak udržel felicii i na vesnici s omezeným rozpočtem při životě dlouhé roky, je opravdu pryč.

Mohou za to především požadavky zákazníků na úspornější a výkonnější auta, ale také samozřejmě velmi přísné moderní emisní normy. Dnes už prakticky nejde udělat auto s velkým atmosférickým motorem, nepřímým vstřikováním a jednoduchým katalyzátorem. Tedy, udělat by šlo, ale ne na evropském trhu, který levné a svobodné mobilitě vyhlásil válku.

Zkusme tak vybrat ojetiny, které jsou velmi spolehlivé a mají potenciál vydržet bez velkých investic a nákladných oprav ještě dlouhé roky, klidně i desetiletí. Dopředu ale upozorňujeme, že z kávové sedliny či křišťálové koule věštit neumíme, takže vycházíme spíše ze zkušeností servisáků s podobnými auty, které za sebou mají vysoký nájezd. Ten napoví hodně. Co ale bude za deset let...

Suzuki (FZ/NZ) s motorem 1.2 VVT

Suzuki Swift Sport

Jedním z nejlepších malých aut poslední doby je Suzuki Swift, které se prodávalo v letech 2010 až 2017. Nejlépe uděláte s motorem 1.2 VVT (někde se značil jako verze 1.3), který má slušné parametry 69 kW a 118 Nm a s autem hýbe lépe, než by skromný objem 1 242 cm3 napovídal. Navíc je to nesmírně spolehlivá jednotka, u které stačí jen hlídat běžný servis a jezdit pro olej každý rok nebo po 15 tisících km. Motor má nepřímé vstřikování, takže ani není citlivý na kvalitu paliva.

Suzuki Swift Sport: nejlevnější a nejhravější mrňous

Vyhnuli bychom se přestavbám na LPG, tento Swift je stejně velmi úsporný (zvládá jezdit za 6 litrů na 100 km). Motor totiž nemá hydraulické vymezování ventilových vůlí a časem by s tím mohly být problémy. Zajímavostí je, že Swift můžete mít i ve čtyřkolce, což třeba na horách oceníte. Antikorozní ochrana vozu je dobrá, elektronika spolehlivá. Dobře však auto prověřte, protože některé kusy už toho za sebou mívají hodně. Málo jetý Swift se servisní historií je ale auto, které se nikdy nerozbije a jezdit bude do doby, co bude na světě benzín.

Škoda Citigo

Škoda Citigo

Malá škodovka, a příbuzné vozy VW Up! a Seat Mii, jsou opravdu povedená auta. Mají jednoduchou a velmi spolehlivou techniku a situace na trhu ojetin ukazuje, že udržované kusy nemají důvod být levné. Citigo stojí poslední tři roky prakticky stejně, protože po technicky primitivních vozech s levným servisem a nízkou spotřebou bude vždy sháňka. I více ojeté a starší kusy stojí pořád těch 150 až 180 tisíc korun, co stály před dvěma, třemi roky, kdy byly mladší a měly najeto ne 80, ale 20 tisíc km.

Litrový tříválec 1.0 MPI má nepřímé vstřikování, hodí se na ježdění po městě, ale nebojí se ani delších výletů za městem. Potřebuje jen pravidelné výměny oleje a běžný servis, nic víc. Hlídejte však rozvodový řemen, který není nesmrtelný. Ale některá auta mají po 180 tisících km stále ještě původní řemen. Jen bude potřeba ho měnit i kvůli stáří, nejen nájezdu.

Sláva jednoduchosti. Nejmenší škodovka se nekazí a jezdí za hubičku

Jestli to rozpočet dovolí, hledejte vůz s co nejnižším nájezdem a bez vad karoserie. Antikorozní ochrana odpovídá budgetovému zaměření vozu a zanedbaná auta mají tendenci rezivět, hlavně kolem poškozených míst. Technika pod kapotou ale bude fungovat věčně, dokud v ní bude olej a v nádrži benzín.

Toyota Auris/Corolla Hybrid

Toyota Auris

Toyota Corolla

Ačkoli to na papíře může vypadat jako továrna na problémy, tak hybridní pohon v Toyotách je snad nejspolehlivější systém přenosu výkonu, jaký dnes můžete v moderním autě mít. Jistě, dal by se zmínit i elektromobil, ale u nich je pořád na pováženou životnost baterií, kterou můžeme zatím jen odhadovat. Kouzlo hybridu v Toyotě spočívá ve spojení mimořádně spolehlivého atmosférického motoru s planetovou převodovkou s integrovaným elektromotorem.

Není tu třecí spojka, konvenční převodovka či dokonce ani klasický startér. Spalovací motor chce nový olej po roce nebo 15 tisících km, převodovka každých 90 tisíc km nebo šest let. Trakční baterie vydrží dlouho, běžně přes 300 tisíc km. A její starší typ NiMH stojí jen asi 42 tisíc Kč, což je v relaci oprav moderních dieselů po 200 tisících km (dvouhmota, turbo, vstřikování, okruh SCR, EGR ventil, DPF...) vlastně akceptovatelná částka.

Toyota Auris je auto na milion kilometrů. Nejlepší je s hybridním pohonem

Navíc by auto jezdilo i bez ní, respektive i tehdy, pokud bude baterie už po smrti. Po světě jezdí taxikářské aurisy, corolly a priusy, které mají najeto přes milion kilometrů. A stále fungují. Toto auto s běžným servisem a jen základní údržbou vám vydrží klidně 30 let. Vážně.

Porsche 911

Porsche 911 GTS

Ačkoli Porsche 911 není „blbuvzdorné“ a potřebuje pečlivého majitele, je to řidičsky nesmírně vděčné auto a vlastně i rozumná investice. Běžný roční servis nemusí stát „ranec“ a pokud si koupíte klasickou zadokolku s manuální převodovkou bez adaptivního podvozku a s klasickými brzdami (to bude jen základní verze Carrera), udržíte ji v provozu s relativně rozumnými náklady, aspoň tedy pohledem prémiových sportovních vozů. Navíc má takové auto nejvyšší investiční potenciál, protože od generace 997 se masivně rozšířily čtyřkolky a automaty, které nejsou mezi tvrdým jádrem řidičských nadšenců a fanoušků zas tak žádané.

Stovka za 3,4 sekundy a fenomenální svezení. Porsche 911 GTS je univerzál

Lákavá je zejména právě generace 997, neboť je ještě relativně technicky jednoduchá, ale má klasický design. Chybu ale neuděláte s žádnou 911. Jen ty novější, především poslední generace s přeplňovanými motory, se trochu vzdálily od svého prapůvodního určení, tedy relativně jednoduchého sportovního vozu.

Ojetých 911 je docela dost, tak chtějte jen auta s naprosto jasnou historií, která jsou udržovaná a v relativně slušném stavu. I v Česku je pár specialistů, kteří vám pomohou auto důkladně prověřit, ať si nekoupíte bouračku se zadřeným motorem svařenou z dílů ukradených v Dubaji a Japonsku.

Lexus LS 460 (XF40)

Lexus LS (XF40)

Nejlepším ojetým luxusním sedanem není Audi A8, BMW řady 7 nebo Mercedes třídy S. Nejlepším je poslední Lexus s atmosférickým osmiválcem s nepřímým vstřikováním paliva. Toto auto je ale na evropském trhu mimořádně vzácné a kdo po něm touží, musí se připravit na cestu třeba do Švédska nebo Španělska. Nic lepšího, a hlavně spolehlivějšího v této třídě totiž neseženete. Zatímco německé „prémiovky“ si po 200 tisících km řeknou o servis za více než sto tisíc korun, tento Lexus se dá provozovat s náklady dieselové Octavie dalších 10 let. Jen ho nesmíte nabourat, protože na něj neseženete levně v druhovýrobě vůbec nic.

I přes uvolněný charakter je to mimořádně kultivované a příjemné auto, připomínající klasické americké limuzíny, ovšem s opravdu dobrými jízdními vlastnostmi a dynamikou. Nejlepší je klasická zadokolka, ale spíše narazíte na čtyřkolku, která je línější, má trochu vyšší spotřebu a je servisně náročnější. I tak je pořád nadprůměrně spolehlivá.

K dostání je i hybrid LS 600h, který má osmiválec kombinovaný s dvoustupňovou hybridní převodovkou a pohonem všech kol. Spolehlivý je, ale také už dost náročný s nejvyššími riziky drahých oprav. Ovšem jestli chcete uvolněný luxusní sedan, se kterým najezdíte bez starostí více než půl milionu kilometrů, tento Lexus je jediná realistická možnost. Pochlubit za může (aspoň tedy prozatím) také velmi dobrou antikorozní ochranou.

Lexus LS (XF40)