Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

  • 133
Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické modernizace. V online světové premiéře se představily rovněž omlazené deriváty SPORTLINE, L&K a RS.

Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer v rámci digitální světové premiéry zdůraznil význam modelu Kodiaq pro celou automobilku.

„Kategorie SUV je v současné době největším segmentem na celosvětovém trhu s automobily. Tento trend má stoupající tendenci. Tato kategorie má obrovský význam i pro značku Škoda. V roce 2020 tvořil podíl modelů kategorie SUV na celkových dodávkách vozů značky téměř 40 procent,“ uvádí Martin Jahn, člen představenstva automobilky zodpovědný za oblast prodeje a marketingu.

Šéfdesignér značky Oliver Stefani vyzdvihl designové úpravy. „Nová příď působí robustněji. Nové uspořádání předních světlometů se čtyřokou tváří dodává vozu osobitý charakter. Nové prvky hliníkového vzhledu na přídi i zádi dodávají vozu terénní vzhled. Sportovnější design má díky novému střešnímu spoileru a ostře řezaným zadním světlům také záď,“ popisuje.

Facelift Škody Kodiaq

Faceliftovaný kodiaq se pozná podle nové přídě se zvýšenou kapotou motoru a novou, vzpřímenější maskou chladiče. Součástí standardní výbavy jsou full LED přední světlomety. Novinkou jsou Matrix-LED přední světlomety a nová ergonomická sedadla.

Nová jsou kola z lehké slitiny o průměru až 20", nový přední a zadní nárazník a nový černě lakovaný střešní spoiler s finlety po stranách, které snižují odpor vzduchu. V interiéru je nejvýraznější změnou nový volant. Designéři osvěžili nabídku materiálů. Výraznou novinkou je možnost poprvé u kodiaqu připlatit za elektricky nastavitelná ergonomická přední sedadla čalouněna perforovanou kůží, která nabídnou odvětrávání a masážní funkci. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s potahy z veganských recyklovaných materiálů.

Nový motor pro RS

Největší škodovácké SUV má ve verzi RS nový pohon. Vrcholný model má víc výkonu a turbodiesel nahradí benzinový motor 2,0 TSI generace Evo koncernu Volkswagen s výkonem 180 kW (245 k). Je tak o 4 kW (5 k) výkonnější než předchozí naftový motor a zároveň lehčí o více než 60 kg. „Benzinové motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 bar, které zajišťují nižší spotřebu paliva,“ dodává Johannes Neft, člen představenstva společnosti odpovědný za oblast technického vývoje.

RSo má nový vlastní specifický přední nárazník.

Další nabídka motorů obsahuje benziňáky 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k).  Hybridní verzi pro letošní rok Škoda neplánuje, uvádí ČTK.

Základní motor 1,5 TSI se jako jediný pojí se šestistupňovou manuální převodovkou a je dodáván výhradně s pohonem předních kol. U všech ostatních verzí je součástí standardní výbavy sedmistupňová automatická převodovka DSG. U motorů s výkonem od 140 kW (190 k) je součástí standardní výbavy také pohon všech kol.

Motor 1,5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. U motorů TDI se objevuje systém Twin Dosing, který díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory vypouští oba naftové motory generace Evo až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx). Systém vstřikuje činidlo AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou. Oproti předchozím motorům byla optimalizována kliková hřídel a provedeny změny ve vedení výfukových plynů, v turbodmychadle, vstřikovací soustavě a systému řízení provozní teploty motoru, což vede ke snížení spotřeby. Výkonnější varianta naftového motoru má také lehčí písty z hliníkové slitiny a turbodmychadlo chlazené vodou.

Občerstvený kodiaq bude k mání od července 2021. Od roku 2016 sjelo z výrobní linky v Kvasinách více než 601 000 kusů tohoto SUV, které je na přání dodáváno také v sedmimístném provedení,  z toho 131 600 bylo vyrobeno loni. Automobilka ho nabízí na přibližně 60 trzích po celém světě.

Za pět let se nabídka kategorie SUV u Škody rozrostla o Karoq, Kamiq, Kushaq pro indický trh a elektrický Enyaq. Celkově již automobilka prodala dva miliony sportovně užitkových vozů.

V rámci SUV ofenzívy investovala Škoda do konce roku 2018 v přepočtu více než 290 milionů eur do modernizace závodu v Kvasinách a vybudovala zde také kompetenční centrum pro výrobu vozů kategorie SUV. Aby uspokojila poptávku, zřídila v následujících letech výrobní linky také v Číně, Indii a Rusku.