Elektromobily by mohly dostávat v Česku speciální registrační značky, pravděpodobně se zelenými písmeny.

Elektromobily by mohly dostávat v Česku speciální registrační značky, pravděpodobně se zelenými písmeny. | foto: Jan Altner, Motodeník.czpro iDNES.cz

Změny STK a značky pro elektrovozy. Do sněmovny jde novela silničního zákona

  • 41
Motoristé zřejmě budou moci žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky označené písmeny EL, které by jim do budoucna mohly přinést některé výhody. Úpravu doporučil sněmovně schválit ve vládní novele zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích hospodářský výbor.

Zavedení ekologických dopravních značek výbor doporučil na návrh Martina Kolovratníka (ANO). Vozidla, která by je měla, by podle něho do budoucna mohla například využívat vyhrazené jízdní pruhy a mít snazší vjezd do městských center. Motoristé by za ně nemuseli platit za dálnice. Za graficky odlišenou registrační značku by se také nehradil poplatek. 

Prozatím se úřady rozhodují, jako barvu by měla registrační značka pro auta na elektřinu mít. Ve hře je návrh na zelená čísla a písmena na bílém podkladu, stejnou grafiku dnes mají veteránské značky.

V návrhu jsou i další úpravy. Vozy policie a záchranného systému patrně budou moci jezdit pro lepší viditelnost i s modročervenými, nejen s modrými majáky. Změní se i pravidla pro vytváření průjezdu pro tyto automobily na silnicích se třemi a více pruhy v jednom směru. 

Předloha řeší zejména fungování stanic technické kontroly a emisních kontrol. Výbor v tomto směru doporučil schválení pozměňovacího návrhu Piráta Ondřeje Polanského, který by zachoval oddělení stanic technické kontroly od autoservisů nebo prodejců aut. Vládní předloha by zákaz propojení zrušila. V souladu s unijní úpravou stanoví, že kontrolní technici u technických i emisních kontrol by nesměli být odměňováni způsobem, který by je motivoval ke zkreslování výsledků prohlídek.

V případě kolon budou řidiči muset uvolnit prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem, nikoli pravým pruhem. Změnu, kterou přichystalo ministerstvo dopravy, podpořil výbor už dříve, nyní své stanovisko podobně jako u barvy majáků před závěrečným schvalováním novely na plénu doporučil přijmout.

Změna v řazení aut v koloně má zajistit, aby pravidla pro vytváření průjezdu byla v České republice stejná jako v ostatních evropských zemích. Více informací o záchranářské uličce čtěte zde

Sněmovna zřejmě odhlasuje také návrh Martina Kupky (ODS), podle kterého bude stát informovat vlastníky vozidel, že jim za dva měsíce skončí platnost technické kontroly. Bude se to týkat jen motoristů, kteří mají zřízenu datovou schránku, zpráva jim přijde jejím prostřednictvím. Úprava by měla předejít situacím, kdy se o propadlé technické způsobilosti vozu řidiči dozví třeba až při policejní kontrole.

Vládní předloha stanoví, že měřit množství vypouštěných výfukových zplodin u vozidel budou moci nadále již existující samostatné stanice měření emisí. Předpokládá, že po uplynutí pětiletého přechodného období budou všechny stanice technické kontroly poskytovat i tuto službu jako součást jednotné technické kontroly vozidel.

Novela má také ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů, zakáže měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti. Pokud však bude nutné vyměnit tachometr, automechanik o tom bude muset vystavit protokol, který pak provozovatel auta předá při první následné evidenční kontrole. Za porušení zákazu změny počtu ujetých kilometrů bude hrozit jednotlivcům i firmám až půlmilionová pokuta.

,

Elektromobil