Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Silnice už nebudou plné, auta budou létat

Auta, která potřebují silnici pouze ke startu a pak už se jen nesou vzduchem, slibuje už pár let několik společností. Po velkých prohlášeních se po jejich smělých plánech většinou zapráší. Zde jsou tři pravděpodobně nejslibnější projekty letadloauta. První prototypy už létají, obletět zácpu by mělo být možné už za dva roky.

X-Hawk | foto: Urban Aeronautics

Taky závidíte Fantomasovi jeho auto, které když skončí cesta, jednoduše roztáhne křídla a zbytek odletí? V roce 2010 už to nebude jen filmová fikce bezvlasého filmového hrdiny.

Každý rok slibuje několik firem, že už v následujícím roce budou jejich auta opravdu létat a že s nimi vyrazí do prodeje. Už se dokonce vybírají zálohy.

X-Hawk pro záchranáře
Projekt neúnavného vynálezce Rafi Yoeliho jménem X-Hawk se po letech slibů zdá se chýlí ke konci. První, zatím velmi nedokonalý prototyp jeho společnosti Urban Aeronautics se prý už vznesl. 

Předloni letoadloauto prošlo testy v aerodynamickém tunelu arizonské univerzity. Nyní staví tato izraelská firma další prototyp a příští rok chce vzlétnout k testovacím kilometrům.

X-Hawk - stavba makety

X-Hawk má přistávat a vzlétat kolmo k zemi, nepotřebuje tedy stejně jako vrtulník rozjezdovou dráhu, v letecké hantýrce se takové létající stroje označují zkratkou VTOL (Vertical-Take-Off and Landing).

X-Hawk má na délku 8,1 metru, do šířky měří 4,3 metru a plánuje se, že odveze 2 tuny nákladu. Pohánějí ho čtyři vrtule, vepředu a vzadu je vždy jedna velká s průměrem 2,5 metru, které se točí rychlostí 1500 otáček za minutu, vzadu pak vypomáhají dvě malé.

Auto s nimi bude schopno mimo jiné letět bokem. X-Hawk má díky tomu oplývat neuvěřitelnými manévrovacími schopnostmi. Díky krytým rotorům pak nebude nebezpečný svému okolí.

Létající auto bude umět mimo jiné stát ve vzduchu na místě a dotýkat se přitom překážek – nastupovat tak bude možné třeba z okna činžáku.

V maximálních 12 tisících stopách (3,7 kilometrech) nad zemí má letadloauto svištět až dvěstěpadesátkou.

Výrobce si představuje, že ho budou využívat především záchranáři, taxikáři apod.

Prozatím není jasné, jaké budou mít x-Hawky dolet, Yoeli odhaduje, že na plnou nádrž se ve vzduchu udrží asi dvě hodiny.

Na x-hawk si zájemci musí připravit 1,5 až 3,5 miliony dolarů. Čas mají do roku 2010.

Moller Skycar
Pokud nechcete tak dlouho čekat, pošlete na účet americké firmy Moller zálohu. Společnost na svých internetových stránkách tvrdí, že nejpozději do konce příštího roku dostane jejich Skycar povolení k provozu. Hned poté mají létající auta vyrazit k zájemcům. Každý rok vznikne 500 skycarů, cena je stanovena na milion dolarů.

Paul Moller se snaží létající auto vyrobit už mnoho let. Jeho sen o autech, která nepotřebují silnici, se zdá téměř naplněn.

Mollerovo letoauto nese název M400, odnese čtyři cestující a 340 kilo nákladu. Ovládání Skycaru prý nepředpokládá žádné znalosti v pilotování letadel, řídí se jako auto, ovládáte pouze rychlost a směr kterým pojedete nebo poletíte, stejně jako v obyčejném autě. Moller Skycar umí stejně jako X-Hawk vzlétat a přistávat kolmo k zemi.

Auto používá netradiční Wankelův rotační motor. Skycar by měl létat 305 mil v hodině, což odpovídá téměř pěti stům kilometrů v hodině (491 kmh), maximální rychlost má být 580 km/h (360 mil/h). Spotřeba bude stejná jako u obyčejného velkého auta a určitě nižší než u malé helikoptéry či letadla. Motor umí spalovat také bioethanol. Nechybí padák, který v případě poruchy donese celé auto k zemi. Vejde se do obyčejné garáže.

Do produkce se chystá také dvoumístný model M200G, malý model létá deset stop (3 metry) nad zemí.

Paul Moller M200G nazývá "nekompromisním off-roadem": "Jeho ovládání je velmi jednoduché. Můžete s ním překonávat skály, bažiny, vodu, nejste nijak omezeni povrchem. Elektronika drží auto nad zemí a vy překonáváte překážky, které obyčejné auto zastaví," popisuje.

Moller M200G

Prvních šest kusů začali u Mollera stavět koncem června. "Cena závisí na poptávce," upřesňuje Moller, mohla by ale startovat už na 90 tisících dolarech.

Terrafugia Transition
Koncem roku 2009 má vzlétnout také první produkční Terrafugia Transition. Letadlo se skládacími křídly pohání vrtule umístěná zezadu dvoumístné kabiny. Příští rok už mají létat testovací exempláře.

Přistanete na letišti, složíte křídla a po silnici dojedete až domů – nějak takhle si to představují tvůrci. Za projektem stojí piloti a vývojáři z Cambridgeského Massachusetts Institute of Technology.

Už nyní se vybírá záloha 7400 dolarů, což je 5 procent z předpokládané ceny 148 tisíc dolarů.

Maximální rychlost terrafugie je 185 km/h, dojede až 740 km, pro vzlet ale potřebuje narozdíl od ostatních dvou víc než půlkilometrovou dráhu. Také terrafugia dostane padák pro celé letadlo, pro ochranu posádky při cestách na silnici jsou přichystány airbagy.

Terrafugia TransitionTerrafugia Transition



Autor:
Témata: Dům roku, silnice
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...