MPV hlídá plínky, tancující supersport, plovoucí teréňák a zmrzlinová aféra

  • 2
Výstava Auto Shanghai 2023 jasně ukázala, že Čína je automobilovým „pupkem světa“. Loni se tam prodalo 27 milionů aut, zatímco v USA jen polovina. Tomu odpovídá význam letošního ročníku autosalonu, na němž se „urodilo“ mnoho zajímavého.

Po komornějších ročnících kvůli covidu jsou největší čínské autosalony zpět v původní formě. A ukazují, že inovačnímu tempu tamních značek ty evropské mnohdy přestávají stačit. Inflace novinek je velká, již se v tom je lehké ztratit, a to ani řada místních značek v Šanghaji nevystavovala. Číňané navíc začínají preferovat místní výrobce před zahraničními, což hodně pociťují mnozí, včetně Škody. Konkurence je stále větší a v poslední době se projevuje ostrou cenovou válkou.

Modernizovaná verze luxusní limuzíny Hongqi L5 může svou přídí vzbuzovat vzpomínku na někdejší trabanty.

V džungli čínských značek se není lehké vyznat. Trendem jsou stále především vyspělé palubní systémy, s funkcemi, které umožňují cestující zpívat karaoke nebo při jízdě hrát hry. Autosalon v Šanghaji byl zajímavý nejen kvůli tomu podívat se, co je nového na čínském trhu, ale i vzhledem k tomu, co můžeme brzy očekávat od čínských značek na tom evropském.

Domácí značky agresivně získávají podíl na trhu a ty zahraniční musí být velmi opatrné na chování vůči místním zákazníkům. I zcela malý lapsus dokáže nadělat velké škody, jak ukázala letošní „zmrzlinová aféra Mini-BMW“.

Čína potvrzuje, že přebírá vládu nad autoprůmyslem

Pojďme se podívat, co nového se letos v Šanghaji „urodilo“. Představil se nejen onen Polestar 4, který zcela postrádá zadní okno, ale i velké SUV, které umí plavat, supersport, jež umí na místě poskakovat do výšky a zvládne jezdit jen po třech kolech, ale rovněž třeba i auto speciálně navržené pro převoz malých dětí, či přelomové baterie od firmy CATL, které mají šanci udělat revoluci nejen v letectví, ale i v autoprůmyslu.

Autofotka týdne: Soutěž o nejhloupější nápad pro moderní auto vyhrává...

Nejzajímavější novinky a události přinášíme v následujícím přehledu.

Nejdražší auto v Číně trochu připomíná trabant

Nejstarší čínský výrobce osobních aut FAW představil druhou generaci luxusní limuzíny Hongqi L5, kterou v pancéřované verzi využívá i prezident Si Ťin-pching. Tato kratší komerční verzi, jejíž nové provedení má osvěžený vnější design a nový interiér s více obrazovkami, je s cenou cca 18,5 milionu korun zdaleka nejdražším autem, které lze v Číně koupit.

S cenou cca 18,5 milionu korun je Hongqi L5 zdaleka nejdražším autem, které lze v Číně koupit.

Vzhled nového vozu zůstává věrný klasickému tvaru a liniím svého předchůdce a mísí retro prvky s moderním nádechem. Vzdáleně připomíná někdejší trabanty. Nově dostal vyšší chromovanou mřížku chladiče a přepracovaný přední nárazník s novými světlomety. Interiér L5 je pak zajímavou kombinací starého a nového. Nechybí například jednoduchý dvouramenný volant, zatímco palubní desce dominují tři masivní displeje. Auto pohání přeplňovaný motor V8.

Kromě toho se Šanghaji poprvé představil i moderně tvarovaný elektrický model Hongqi E001 s vyměnitelnou baterií. Ten je postaven na nové platformě FME pro elektromobily a nabídne dvě varianty s dojezdem 600 km a 800 km. Ve vývoji je údajně i verze s dojezdem 1 000 km.

První plně elektrický model Hongqi E001 má dva motory s kombinovaným výkonem 619 k a zrychlení 0-100 km/h absolvuje během 3,9 s.

Hongqi E001 má dva motory s kombinovaným výkonem 619 k a zrychlení 0–100 km/h za 3,9 s. Údajně zvládne nabít 350 km za 5 minut, podporuje bezdrátové nabíjení 30 kW. Hongqi nabízí různé výhody pro první kupující, jako je doživotní záruka a bezplatná doživotní údržba.

Hongqi ale představilo i SUV E202. Značka plánuje se vstup na trh Německa, Švédska a Francie, zatím v Norsku a Nizozemsku prodává své luxusní SUV E-HS9.

U9 jezdí i po třech, U8 dokonce plave

Součástí smrště novinek značky BYD, která se dere na vrchol čínských prodejních tabulek, bylo první čistě elektrické superauto Yangwang U9 poháněné čtyřmi elektromotory s celkovým výkonem přes 1 115 koní. Vůz využívá aktivní podvozek BYD DiSus který ovládá příčné, podélné a vertikální pohyby karoserie. Vůz při prezentaci předvedl tancování, a dokonce si přitom i povyskočil, ukázal ale i to, že v extrémním případě zvládne i jízdu po třech kolech.

BYD Yangwang U9 využívá aktivní podvozek BYD DiSus který ovládá příčné, podélné a vertikální pohyby karoserie.

BYD předvedl i velké SUV formátu BMW X7 či Mercedesu GLS. Oproti nim ale BYD Yangwang U8 umí navíc i plavat na vodě a otočit se tam o 360 stupňů. Využívá k tomu systém pohonu všech kol prostřednictvím čtyř elektromotorů. Za designem obou vozů je bývalý šéfdesignér Alfy Romeo a Audi Wolfgang Egger. Designová inspirace prý pochází z vesmíru, některé detaily U8 ale připomínají francouzskou značku DS.

Návrat k tradicím

Roadster MG Cyberster vznikl na počest stoletého výročí založení značky, které oslaví v příštím roce.

Značka MG se vrací k tradicím. Na počest stoletého výročí založení značky, které oslaví v příštím roce, postavila elektrický roadster s označením Cyberster. Předběhla tak Teslu s jeho již dlouho avizovaným Roadsterem. Dvoumístný otevřený vůz je svou délkou 4,53 m větší než Porsche 718 Boxster, má rovněž plátěnou skládací střechu a jeho dveře se vyklápějí nahoru a vpřed jako u drahých supersportů od Lamborghini či McLarenu.

Technické specifikace ještě nebyly oznámeny, jen to, že vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než tři sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 200 km/h. Proslýchá se, že základní verzi Cybersteru, který má mít hmotnost 1850 kg, bude pohánět zadní elektromotor s výkonem 313 koní a špičková verze bude mít dva elektromotory o celkovém výkonu 544 koní. Dojezd podle čínského homologačního cyklu je 800 km. První dodávky modelu MG Cyberster v Evropě se očekávají v létě 2024.

Kakamitě odolný mamamobil

Nový kompaktní elektrický crossover Arcfox Kaola od prémiové značky čínského giganta BAIC byl speciálně vyvinut se specifickým zaměřením na rodiče s malými dětmi. Dveře se automaticky otevřou, pokud šlápnete na obraz promítaný na zem. Jakmile se tak stane, dětská autosedačka na levém zadním sedadle se automaticky otočí směrem ke dveřím, což umožní snadno a bezpečně umístit novorozence do bezpečnostní sedačky.

Vzadu jsou pouze dvě sedadla, z nichž jedno je opatřeno na míru navrženou vyjímatelnou dětskou sedačkou, která se po otevření dveře pootočí směrem ven. V dětské sedačce je i měření teploty. Rodiče tak mají v reálném čase přehled o tom, že má dítě plenku plnou. Systém v autosedačce současně automaticky odsaje vzduch a odstraní výsledné pachy. Středová konzola se dá posouvat a složit do podoby stolku, který lze použít pro přebalování. V kabině jsou také umístěny ultrafialové lampy, které jsou určeny k hubení bakterií.

Jakmile se posuvné dveře otevřou, dětská autosedačka na levém zadním sedadle se automaticky otočí směrem ke dveřím, což umožní snadno a bezpečně umístit novorozence do bezpečnostní sedačky.

Elektrický crossover Arcfox Kaola od prémiové značky čínského giganta BAIC byl speciálně vyvinut se specifickým zaměřením na rodiče s malými dětmi.

Pravé zadní sedadlo je pro změnu uzpůsobeno pro přepravu těhotných žen, které mohou jezdit v pololeže s nohama na sklopeném opěradle sedadla spolujezdce. Rodiče mohou za jízdy sledovat stav dítěte na centrálním displeji, aniž by se museli otáčet. V něm jsou integrovány speciální medicínské aplikace, které připomenou lékařská vyšetření a upozorní na blížící se porod.

Zmrzlinová aféra zastínila novinky BMW a Mini

V konceptu Mini Aceman se představil digitální osobní asistent budoucích mini, který má podobu postavičky britského buldoka jménem Spike.

Čínští spotřebitelé se v posledních letech stávají se stále kritičtější vůči sebemenším projevům západní nadřazenosti a různým skutečným nebo i domnělým nespravedlnostem. Tyto kauzy dokonce občas přerůstají až v bojkot spotřebitelů. Z minulosti je známa i řada příkladů, kdy majitelé své auto (např. Lamborghini či Maserati) nechali demonstrativně zničit palicemi, poté co byli nespokojeni s přístupem obchodního zástupce.

Letos vyvolala v Šanghaji velké pozdvižení „zmrzlinová aféra Mini-BMW“. Na stánku britské značky totiž zdarma rozdávali zmrzlinu. Na jednom videu ale bylo zachyceno, jak ji nabízejí cizincům, ale odmítají ji dát čínským návštěvníkům.

Zástupci mnichovské automobilky vše rychle „hasili“ tím, že prohlásili, že byla zmrzlina určená pro zaměstnance, ale pachuť po tomto incidentu přesto zůstala. Stal se druhým nejvyhledávanějším tématem na čínské platformě sociálních médií Weibo s více než 93 miliony zhlédnutí spolu s negativními komentáři k incidentu ve stylu: „Tohle mi vzalo dobré pocity vůči BMW“. I takovéto malé zaklopýtnutí může znamenat velkou ekonomickou škodu.

V očích mnohých tak zastínilo velkolepou premiéru nejsilnějšího elektrického BMW i7 M70 xDrive s výkonem 660 koní, modelu XM Project Red, prodlouženého X1 LWB či konceptu i Vision Dee. V případě Mini pak upraveného konceptu Aceman s digitálním osobním asistentem, který má podobu postavičky britského buldoka jménem Spike.

Dieta plná kalorií

Nová technologie baterií má vyšší energetickou hustotu (až 500 Wh/kg) než dosud nejpokročilejší články Tesla 4680 (296 Wh/kg).

Bateriový gigant CATL, který je mj. dodavatelem značek jako BMW, Mercedes-Benz, Volvo a Ford, představil na autosalonu nový typ baterie. Je sice primárně určený pro elektrická letadla, ale jistě najde své uplatnění i v automobilovém průmyslu.

Nová technologie baterií má vyšší energetickou hustotu (až 500 Wh/kg) než dosud nejpokročilejší články Tesla 4680 (296 Wh/kg). CATL těchto působivých čísel dosáhl díky nové technologii kondenzovaného elektrolytu. Baterie budou využívat katodové materiály s ultra vysokou hustotou energie a inovativní anodové a separační materiály, které nabídnou dobrý výkon nabíjení a vybíjení. Kromě toho tyto materiály pomohou učinit baterie bezpečnými, říká CATL. Hmotnost baterií tak může být při stejném dojezdu výrazně nižší, což znamená menší spotřebu a vzhledem k jejich kompaktnější stavbě to dává konstruktérům větší volnost pro design vozu a lepší aerodynamiku. Inovativní anodové a separační materiály umožní dobrý výkon nabíjení, kromě toho tyto materiály mají přispět k bezpečnosti. S baterií o kapacitě např. 60 kWh by se tak šlo údajně dostat na dojezd 500–600 km dle WLTP a reálné spotřebě 10–12kWh/100 km. Hudba budoucnosti? Ne, společnost CATL oznámila, že autobaterie začne velkosériově vyrábět ještě v letošním roce.

Modernizovaná verze luxusní limuzíny Hongqi L5 může svou přídí vzbuzovat vzpomínku na někdejší trabanty.

HiPhi zvedá křídla

HiPhi Y je luxusní SUV, jehož poznávacím znamením jsou dělené zadní dveře. Zatímco horní část se otevírá směrem nahoru, zatímco spodní je klasická křídlová.

HiPhi, což je elektrický start-up společnosti Human Horizon, odhalil třetí model Y, který doplňuje SUV X a grand tourer Z. Ještě letos plánuje vstoupit na evropský trh. Nová zážitková centra, inspirovaná již zavedenými HiPhi Hubs v Číně, budou otevřena primárně v německém Mnichově a norském Oslu. HiPhi Y je luxusní SUV, jehož poznávacím znamením jsou dělené zadní dveře. Zatímco horní část se otevírá směrem nahoru, zatímco spodní je klasická křídlová. 4,9 m dlouhý vůz přibližně formátu Tesly Model X má Lidar na střeše a kamery namontované na předních blatnících, zrcátkách a B-sloupcích což naznačuje, že HiPhi Y bude vybaven komplexní sadou ADAS.

Přídi modelu Y dominují LED světlomety, které dokáží předvést světelnou show a jsou schopny promítat obrázky a dokonce i filmy. Vůz bude k dispozici s pohonem zadních nebo všech kol, se výkonem 336 nebo 504 k a dvěma kapacitami baterií 76,6 kWh a 115 kWh.

Růstový hormon

Dosud největší Smart má nabídnout prostornost jako Volkswagen ID.5.

Smart #3 byl vytvořen na elektromobilní platformě Geely SEA a v Evropě se začne prodávat zkraje příštího roku.

Dosud největší model Smartu, byl navržen tak, aby dal značce, kterou napůl vlastní Geely a Mercedes, důstojného zástupce na populárním trhu elektrických SUV. Technické specifikace pro model #3 zůstávají zatím nedostupné, jisté ale je, že novinka je podobně velká jako Volkswagen ID.5, ale i to, že stejně jako u menšího Smartu #1 je jeho základem platforma elektromobilů Geely SEA. Základní modely budou patrně vybaveny jedním motorem s výkonem 268 koní a vrcholem má být později i výkonná varianta od Brabusu. Technické detaily budou známy patrně až po premiéře na zářijové evropské premiéře na veletrhu IAA v Mnichově.

Smart #3 bude nabízen v nových barvách: Orange Photon a Blue Matte. Jeho interiér je vybaven 12,8“ dotykovým displejem, panoramatickou střechou, audiosystémem Beats s 13 reproduktory. Novinka se bude stejně jako Smart #1 vyrábět v Čině a do Evropy se dostane počátkem příštího roku.

Převlečený Smart

Stylové městské SUV ještě letos dorazí i do Evropy.

Značka Zeekr využila autosalonu v Šanghaji k oficiálnímu oznámení svého vstupu na evropský trh. Stejně jako Volvo, Lynk & Co a Lotus je jednou z mnoha značek, které jsou v portfoliu čínského giganta Geely. Kromě 001 luxusního shooting brakeu 001 ještě letos nabídne i zbrusu nový model X, který je založen na elektromobilní platformě SEA od Geely s 66 kWh baterií. Na ní je postaven nejen sesterský model Smart #1, ale i chystané nové nejmenší Volvo EX30.

Stylové městské SUV je 4,45 m dlouhé, 1,84 m široké a 1,57 m vysoké, přičemž jeho rozvor je identických 2,75 m jako u sesterského smartu. Oproti němu se ale Zeekr X bude prodávat nejen s pohonem zadních kol s výkonem 272 k a dojezdem cca 440 km dle WLTP, ale i jako čtyřkolka disponující výkonem 476 k, která dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,8 s. Zeekr X nejdříve dorazí do Švédska a Nizozemska, a to ve čtvrtém čtvrtletí.

Evropská sázka na luxus

Mercedes-Maybach odhalil svůj první elektrický model EQS SUV 680 s výkonem elektromotorů 658 k.

Na luxusní čínskou klientelu cíli i evropské prémiové značky. Mercedes-Maybach odhalil svůj první elektrický model, EQS SUV 680. Ultraluxusní provedení nabízí dlouhý seznam dekadentních funkcí, výkon obou elektromotorů 658 k, kapacitu baterie 108,4 kWh a DC nabíjecí výkon až 200 kW. Vůz, jehož hmotnost je 2,8 tuny, zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 s a má dojezd až 600 km. Volvo se pro změnu blýsklo luxusní verzí modelu EX90 s přídomkem Excellence, které má stejně jako Maybach vzadu dvě „kapitánská“ křesla.

Porsche přivezlo modernizovaný Cayenne s novou přídí, novou palubní deskou s řadou displejů a několika změnami pod kapotou. A hodně o sobě dalo vědět i Maserati, které prezentovalo elektrickou verzi SUV Grecale s přídomkem Folgore. Se dvěma elektromotory s celkovým výkonem 557 k je na stovce za 4,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 220 km/h.

Jen počkej, Mercedesi!

Třínápravový Cannon CyberP!ckup byl inspirován Mercedesem G63 AMG 6x6.

Třínápravový Cannon CyberP!ckup od automobilky Great Wall je čínskou odpovědí na Mercedes-Benz G63 AMG 6x6, která se svým označením přiživila na Tesle Cybertruck. Plug-in hybridní vůz s třílitrovým šestiválcem a elektromotorem o celkovém výkonu 380 kW postavila divize GWM Co-Creation ve spolupráci s Chaojing Motors a je založen na pickupu Shanhai Cannon. Nejzřetelnější úpravou je přidání třetí nápravy s celkem šesti koly a odolným odpružením s dusíkovými tlumiči. Obří čínský pick-up zamíří do výroby v tomto třínápravovém provedení, ale i v kratší variantě s pohonem 4×4.

Xpeng G6 inspirovaný sci-fi

Základem XPengu G6 je elektrická architektura s napětím 800 V a baterií s technologií 3C, která umožní dojezd podle čínské normy až 755 km.

Značka XPeng se blýskla elektrickým crossoverem kupé G6, jehož základem je nová platforma generace společnosti, známá jako SEPA 2.0. V té přehršli nových model je potřeba co nejvíce zaujmout. Xpeng proto zdůrazňuje, že design vozu vznikl po konzultaci s úspěšným čínským spisovatelem sci-fi Cixinem Liu. Ale nejen to. Xpeng G6 má aktivní zadní spoiler a aerodynamický design s koeficientem odporu vzduchu 0,248.

Základem XPengu G6 je elektrická architektura s napětím 800 V a baterií s technologií 3C, která umožní dojezd podle čínské normy až 755 km a také schopnost rychlého nabíjení, které může poskytnout dojezd až 300 km za pouhých 10 minut.

Crossover se bude vyrábět s pohonem zadních a všech kol. V prvním případě bude zapojen elektromotor s výkonu 296 k, zatímco druhý bude používat dva motory s celkovým výkonem 487 k. V kabině Xpeng G6 láká na elektronicky ovládané výdechy ventilace a velký 15“ dotykový displej. Kdy se objeví v Evropě, zatím není jisté, ale nejspíš to nebude trvat nijak dlouho.

Modernizovaná verze luxusní limuzíny Hongqi L5 může svou přídí vzbuzovat vzpomínku na někdejší trabanty.