Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozmach elektromobilů brzdí moc levný benzin

  13:34
Thomas d'Haussy, hlavní manažer modelové nabídky Citroën, jezdí na naftu, budoucnost ale vidí v elektřině. Kupci aut podle něj musí změnit uvažování. Auta si nebudeme kupovat, ale pronajímat.

Citroën C-Zero | foto: Citroën

Na elektřinu d'Haussy jezdil už v době, kdy Citroen dělal první sériová auta na elektřinu, například s elektrickým saxem (jak jezdí jeho dvojče čtěte ZDE). "Elektřina je velmi dobrý zdroj - pohon, zejména pro městské ježdění, tam jsem to používal často. Jezdil jsem na krátké vzdálenosti," vzpomíná.

Hlavní brzdou všeobecného rozšíření elektromobilů je podle něj dojezd. Automobilky si to uvědomují a pracují na tom. "Čas od času potřebuje každý automobil použít k cestě, která přesahuje dosah elektrického vozu."

"Pracujeme na tom, abychom měli takovou nabídku, kdy se dá nabídnout elektrický vůz, který by sloužil pro určitý typ potřeby. Na druhé straně mít v záloze vůz, který nám splní přání převézt něco velkého nebo dostat se do větší vzdálenosti," vysvětluje.

Značky musí tento rozpor řešit dvěma směry. Městský elektromobil Citroën začíná právě nabízet zákazníkům, V Norsku si už C-Zero koupilo přes šedesát soukromníků, do Česka dorazí v březnu příštího roku. "Pokud se objeví potřeba delšího převozu, je ale potřeba sáhnout jinam," říká Thomas d'Haussy.

Co vás při vývoji aut víc omezuje? Ekonomika, nebo fyzika?

Rozhodující je vždycky klient, který nezaplatí víc za běžné používání vozu, než je zvyklý. Musíme nabídnout takovou technologii, kterou jsou lidé schopni a ochotni zaplatit. To znamená, že možná budeme muset sáhnout do obecných zvyklostí. Dnes jsou lidi zvyklí na to, že musím automobil vlastnit, můžu ho užívat a pak je to můj miláček a můžu s ním jezdit. Je třeba se posunout do jiné formy. My v těchto nových technologiích, které jsou drahé, směřujeme k pronájmům. Dnes, když si kupujete vůz, tak se rozhodujete podle vašich maximálních potřeb, ať už jde o objem vozu, nebo o to kam až dojede. To se může změnit.

Pracujete na něčem jiném? Máte v záloze nějaké originální palivo? Nebo se už bude jen vylepšovat?
Určitě jdeme oběma směry, pracujeme paralelně na novátorských řešeních, ať už to jsou palivové články, nebo jde o spalovací motor. Hlavně se ale soustředíme na to, co už máme a potřebujeme to dostat do oběhu. Problém je, že dnes benzin a nafta nejsou dostatečně drahé, aby ty nové věci byly rentabilní.

Aby se uvedly do reálného života elektromobily, je potřeba zdražit palivo?

Nebo na to dát vyšší daně. Ale to nám pak třeba elektrárenské firmy zdraží proud, když uvidí, že jsou všichni závislí jen na elektrice.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...