Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk. Spodky aut tu totiž dřou o povrch retardéru. Vydřená už je tu od podvozků i silnice za prahem, spousta zaschlých kapek pak dává najevo, že si tu někteří dokonce prorazili olejovou vanu. Umístění, výška, úhel i výběr druhů zpomalovacích prahů má svá daná pravidla.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Tam, kde přecházejí chodci. Tam, kde začíná obytná zóna. Nebo tam, kde chtějí docílit, aby řidiči nepřekračovali nejvyšší dovolenou rychlost. To jsou všechno místa, kde vyrůstají retardéry.

Jejich cíl je jasný: zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků provozu, tedy hlavně chodců a cyklistů.

Pokud někam retardéry umístí, minimálně nájezdové rampy musí být barevně odlišené, řidiče musí na prahy upozorňovat dopravní značení a také musí být vhodně osvětleny, aby byly viditelné i za tmy.

Zpomalovací prahy dělíme do 3 kategorií: krátké, dlouhé a polštáře.

Krátké prahy

Mívají žlutočernou barvu. Jejich výška se pohybuje od 3 do 8 centimetrů – záleží na nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku. Čím nižší rychlost, tím vyšší práh.

Krátký zpomalovací práh

„Důležité také je, aby byla zachována mezera mezi koncem prahu a obrubníkem, a to přibližně v délce 50 centimetrů až jeden metr,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Mezera má dva efekty. Zaprvé má umožnit cyklistům projet bez nutnosti najetí na retardér. A za druhé tam má být volný prostor kvůli odvodnění vozovky. Aby retardér netvořil bariéru, když prší a voda se valí po straně do uličních vpustí.

Dlouhé prahy

Nejčastěji mají lichoběžníkový tvar. Potkat můžete i tak zvané stupňovité, respektive schodovité dlouhé prahy. A existuje ještě třetí tvar, kterému se říká kruhový.

Buď slouží jen jako zpomalovače, často na sobě ale mají namalované i přechody pro chodce.

Dlouhý zpomalovací práh

V okolí těchto retardérů můžeme často vidět odřenou vozovku. Některá auta tu totiž škrtají podvozkem, někdy si i prorazí olejovou vanu. Jako například na Koterovské ulici v Plzni u zastávky tramvaje.

„Toto se týká především vozů, které prošly tuningovými úpravami, a to hlavně těmi, jež snížily světlou výšku vozu. A na to samozřejmě nejsou tyto zpomalovací prahy přizpůsobeny,“ říká mluvčí Lukašík.

Často si však škrtnou také vozy, které mají nízký podvozek i bez úprav. Přitom retardéry mají být budovány tak, aby se přes ně dalo přejet bez újmy na autě. „Prahy jsou obecně koncipovány tak, aby bylo možné je přejet maximální povolenou rychlostí, která v daném místě je,“ dušuje se mluvčí.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnici tak, abychom přes ně přejeli?

Hodně záleží na sklonu nájezdové rampy. V úseku, kde se smí jet maximálně třicítkou, musí být sklon nejvýše 6 stupňů. Na čtyřicítce dva stupně a na padesátce 1,5 stupně.

Například ve Šrobárově ulici v Praze 3, kde je povolená padesátka, jsme ale neměřili až 9 stupňů.

Tam, kde jezdí autobusy, by však měly být úhly ještě menší. Podle Technických podmínek číslo 85, která stanovují veškerá pravidla pro zpomalovací prahy, by neměl sklon přesáhnout 3 stupně.

Polštáře

Alternativou k dlouhým prahům jsou polštáře. Umisťují je především tam, kde jezdí i autobusy. Vozidla MHD totiž mají na rozdíl od osobních automobilů kola dál od sebe, takže pokud je řidič autobusu šikovný, může přejet přes polštář tak, že o něj ani nezavadí.

Zpomalovací práh zvaný polštář

Polštáře jsou buď plastové, nebo je seskládají například z dlažebních kostek. Sklon bočních náběhů může činit maximálně 14 stupňů, výška se pohybuje v rozmezí od 3 do 10 centimetrů.

„Podstatné je, aby tyto polštáře byly umístěny tak, aby řidič osobního auta byl nucen na ně vjet alespoň jedním kolem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Existují ještě malé kruhové polštáře, které mívají žlutou barvu. Výška se liší podle maximální povolené rychlosti v daném úseku – mohou být vysoké tři, ale také až šest centimetrů.

Zpravidla bývá jeden „bobek“ v každém směru vynechaný, a to kvůli koloběžkářům a cyklistům.

Negativa zpomalovacích prahů

Kromě řady pozitiv, především tedy ochrany životů, mají zpomalovací prahy řadu negativ. V Technických podmínkách se zmiňuje mimo jiné vyšší hluk, když přes retardér auto přejede. Dále to jsou vyšší emise, jelikož vozidla se musí po zpomalení opět rozjíždět.

K negativům patří také problémy s odvodněním komunikace, náročnější údržba vozovky, když jsou na ní tyto překážky, povrch vozovky v okolí prahů se více opotřebovává a v neposlední řadě to je překážka pro cyklisty.

VIDEO: Podívejte se také, jak získat na semaforu zelenou dřív:

10. září 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...