Úterý 7. prosince 2021, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. prosince 2021 Ambrož, Benjamin

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk. Spodky aut tu totiž dřou o povrch retardéru. Vydřená už je tu od podvozků i silnice za prahem, spousta zaschlých kapek pak dává najevo, že si tu někteří dokonce prorazili olejovou vanu. Umístění, výška, úhel i výběr druhů zpomalovacích prahů má svá daná pravidla.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Tam, kde přecházejí chodci. Tam, kde začíná obytná zóna. Nebo tam, kde chtějí docílit, aby řidiči nepřekračovali nejvyšší dovolenou rychlost. To jsou všechno místa, kde vyrůstají retardéry.

Jejich cíl je jasný: zvýšit bezpečnost nechráněných účastníků provozu, tedy hlavně chodců a cyklistů.

Pokud někam retardéry umístí, minimálně nájezdové rampy musí být barevně odlišené, řidiče musí na prahy upozorňovat dopravní značení a také musí být vhodně osvětleny, aby byly viditelné i za tmy.

Zpomalovací prahy dělíme do 3 kategorií: krátké, dlouhé a polštáře.

Krátké prahy

Mívají žlutočernou barvu. Jejich výška se pohybuje od 3 do 8 centimetrů – záleží na nejvyšší dovolené rychlosti v daném úseku. Čím nižší rychlost, tím vyšší práh.

Krátký zpomalovací práh.

Krátký zpomalovací práh

„Důležité také je, aby byla zachována mezera mezi koncem prahu a obrubníkem, a to přibližně v délce 50 centimetrů až jeden metr,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Mezera má dva efekty. Zaprvé má umožnit cyklistům projet bez nutnosti najetí na retardér. A za druhé tam má být volný prostor kvůli odvodnění vozovky. Aby retardér netvořil bariéru, když prší a voda se valí po straně do uličních vpustí.

Dlouhé prahy

Nejčastěji mají lichoběžníkový tvar. Potkat můžete i tak zvané stupňovité, respektive schodovité dlouhé prahy. A existuje ještě třetí tvar, kterému se říká kruhový.

Buď slouží jen jako zpomalovače, často na sobě ale mají namalované i přechody pro chodce.

Dlouhý zpomalovací práh.

Dlouhý zpomalovací práh

V okolí těchto retardérů můžeme často vidět odřenou vozovku. Některá auta tu totiž škrtají podvozkem, někdy si i prorazí olejovou vanu. Jako například na Koterovské ulici v Plzni u zastávky tramvaje.

„Toto se týká především vozů, které prošly tuningovými úpravami, a to hlavně těmi, jež snížily světlou výšku vozu. A na to samozřejmě nejsou tyto zpomalovací prahy přizpůsobeny,“ říká mluvčí Lukašík.

Často si však škrtnou také vozy, které mají nízký podvozek i bez úprav. Přitom retardéry mají být budovány tak, aby se přes ně dalo přejet bez újmy na autě. „Prahy jsou obecně koncipovány tak, aby bylo možné je přejet maximální povolenou rychlostí, která v daném místě je,“ dušuje se mluvčí.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnici tak, abychom přes ně přejeli?

Hodně záleží na sklonu nájezdové rampy. V úseku, kde se smí jet maximálně třicítkou, musí být sklon nejvýše 6 stupňů. Na čtyřicítce dva stupně a na padesátce 1,5 stupně.

Například ve Šrobárově ulici v Praze 3, kde je povolená padesátka, jsme ale neměřili až 9 stupňů.

Tam, kde jezdí autobusy, by však měly být úhly ještě menší. Podle Technických podmínek číslo 85, která stanovují veškerá pravidla pro zpomalovací prahy, by neměl sklon přesáhnout 3 stupně.

Polštáře

Alternativou k dlouhým prahům jsou polštáře. Umisťují je především tam, kde jezdí i autobusy. Vozidla MHD totiž mají na rozdíl od osobních automobilů kola dál od sebe, takže pokud je řidič autobusu šikovný, může přejet přes polštář tak, že o něj ani nezavadí.

Zpomalovací práh zvaný polštář.

Zpomalovací práh zvaný polštář

Polštáře jsou buď plastové, nebo je seskládají například z dlažebních kostek. Sklon bočních náběhů může činit maximálně 14 stupňů, výška se pohybuje v rozmezí od 3 do 10 centimetrů.

„Podstatné je, aby tyto polštáře byly umístěny tak, aby řidič osobního auta byl nucen na ně vjet alespoň jedním kolem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Existují ještě malé kruhové polštáře, které mívají žlutou barvu. Výška se liší podle maximální povolené rychlosti v daném úseku – mohou být vysoké tři, ale také až šest centimetrů.

Zpravidla bývá jeden „bobek“ v každém směru vynechaný, a to kvůli koloběžkářům a cyklistům.

Negativa zpomalovacích prahů

Kromě řady pozitiv, především tedy ochrany životů, mají zpomalovací prahy řadu negativ. V Technických podmínkách se zmiňuje mimo jiné vyšší hluk, když přes retardér auto přejede. Dále to jsou vyšší emise, jelikož vozidla se musí po zpomalení opět rozjíždět.

K negativům patří také problémy s odvodněním komunikace, náročnější údržba vozovky, když jsou na ní tyto překážky, povrch vozovky v okolí prahů se více opotřebovává a v neposlední řadě to je překážka pro cyklisty.

VIDEO: Podívejte se také, jak získat na semaforu zelenou dřív:

10. září 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

Před 20 lety vyjel Segway, po nehodách upadl v nemilost, už ho nevyrábí

Před 20 lety, 2. prosince 2001, představil britský vynálezce medicínských přístrojů Dean Kamen dvoukolové elektrické...

Deset zapomenutých SUV, která přišla moc brzy

Už víc než třetina nových aut, která se v Česku prodají, jsou „esúvéčka“. A obliba crossoverů stále roste. V minulosti...

Autofotka týdne: Elegantně reznoucí ferrari jako umělecké dílo?

Americký youtuber proslavil na svém online kanálu na prach zrezivělé Ferrari Dino 308 GT4. Jeho majitel ho teď nabízí...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Staré panelákové jádro nahradila skvělá koupelna a ještě lepší kuchyň

Robert se narodil v Německu, ale už řadu let žije v Brně. Nyní se s manželkou rozhodli, že se přestěhují z centra na...