(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Chystá se speciální řidičák na elektromobily, testy budou online

  • 100
Po zvláštních značkách pro elektromobily a hybridy se plánují i zvláštní řidičáky pro jejich šoféry. Vedle dopravních pravidel budou potřebovat i zkoušku z elektrotechniky.

Zvláštní značky už jsou schválené, majitelům elektromobilů či hybridů přinesou například jízdu po dálnici bez známky nebo bezplatné parkování v rezidenčních zónách velkých měst. Do českého právního řádu se značky začínající písmeny EL dostaly po novelizaci silničního zákona v říjnu 2018. Ministerstvo dopravy oznámilo podrobnosti v uplynulém týdnu (čtěte zde).

Stále častěji teď od odborníků zaznívá také požadavek, aby pro řízení elektromobilu byl potřeba i zvláštní řidičský průkaz. Jeho držitelé by pak mohli řídit jak e-mobily, tak vozy se spalovacím motorem. Jako vzdálená inspirace mohou sloužit trolejbusy. Jejich šoféři potřebují jak řidičský průkaz, tak zvláštní zkoušky pro řízení trolejbusu.

„Také elektrická auta jsou složité stroje. Jejich řidiči by tak kromě pravidel provozu na silnicích měli znát i specifika elektrického pohonu a být proškoleni pro možné nečekané události,“ řekl iDNES.cz zdroj z ministerstva dopravy, kde nová úprava vzniká.

Každý řidič elektromobilu by tak vedle testu z předpisů musel složit ještě zkoušku podobnou známé „vyhlášce 50" (Vyhláška č. 50/1978 Sb Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, pozn.red.). Půjde ovšem o zjednodušenou podobu zaměřenou na elektrické vozy. 

Ta má vycházet ze školení pro „elektricky poučené osoby“ na úrovni paragrafu 4 vyhlášky 50 a probíhá obvykle prostřednictvím online školení a testů.

Poučení zahrnuje seznámení s vysokonapěťovou technikou vozu, s možnými riziky a také základy zdravovědy. O přesném rozsahu a hloubce proškolení se teď na ministerstvu diskutuje.

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Už dnes se totiž specialisté na bezpečnost práce s elektrickými zařízeními ošívají, když neproškolení laici manipulují s nabíječkami a kabely u veřejných nabíjecích stanic. Laické proškolení prodejcem je podle nich nedostatečné a příliš povrchní.

Chystané novince by se podle všeho nebránily ani autoškoly, které by proškolení řidičů elektromobilů a jejich přezkoušení měly zajistit.

„Když už děláme kurzy jen pro řízení s automatickou převodovkou, zvládneme určitě i elektriku,“ říká Petr Lenkrath z Asociace autoškol ČR. Asociace chce ovšem jednat s ministerstvem o dotaci na pořízení elektromobilů do autoškol. Z vlastních zdrojů je pořizovat nechtějí, protože ještě minimálně v nejbližších letech neočekávají masový zájem o řidičáky na elektromobily.

Seat e-Mii
Volkswagen e-Golf
Kia Soul EV

Nový řidičák by si samozřejmě v určité lhůtě museli dodělat i současní majitelé a řidiči elektroaut. Ti jsou tak jediní z oslovených, kterým se návrh nelíbí. „Místo aby nám stát dal nějaké dotace na vozy a nabíjecí infrastrukturu, bude nás trápit zase nějakou byrokracií,“ rozčiluje se předseda Spolku Ampér - Svazu řidičů elektromobilů František Křižík. Vítá ovšem, že se nové opatření zavede v počátcích rozšíření elektromobilů (celkem by mělo po českých silnicích jezdit asi 2 200 elektroaut), takže zpětné proškolení nebude tak komplikované. Připomíná také, že zájemci o nákup elektromobilů budou muset počítat s dodatečným proškolením včas a vyšetřit si na něj peníze a čas už při výběru vozu. 

Prodeje elektromobilů ve světě

Vážení čtenáři, tento článek vyšel 1. dubna, je to aprílový žert.  Doufáme, že jste se dobře bavili. Redakce Auto.iDNES.cz


Elektromobil