Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První velký hybridní kombík chystá Fisker. Jmenuje se Surf

Bohatí milovníci ekologické dopravy a aktivního životního stylu se konečně dočkali. Plug-in hybridní kombík Fisker Surf je dostatečně ekologický, relativně praktický a k tomu i docela rychlý. Překážkou může být jen cena, která bude v USA atakovat sumu sta tisíc dolarů. V Evropě bude surf ještě dražší.
Fisker Surf

Fisker Surf | foto: Fisker

Fisker je sice mladá firma s historií starou pár let, ale známá je už docela dost. K mediální slávě stačila orientace na hybridní auta, navíc normálních proporcí a slušné užitkové hodnoty. Základní model Karma se již začal vyrábět a pomalu se dostává do prodeje. Ale ne tak rychle, jak si výrobce představoval. Průkopníci to prostě nemají lehké, a to ještě není jasné, jestli nemíří do pověstné slepé uličky.

Fisker Surf

Nově představený kombík surf vychází z původního sedanu karma. Surf ale není obyčejné, respektive obyčejně tvarované kombi, ale tak zvaný shooting break. To je označení pro kombi odvozené nikoliv od sedanu, ale od třídveřového kupé. Dnes je to dost výjimečná koncepce spíš pro prototypy, ale v šedesátých a sedmdesátých letech několik takto tvarovaných aut svět uzřel. U nás bude asi nejznámější Volvo 1800ES, ale největší slávy se karosérie tohoto typu dočkaly ve Velké Británii. Známé jsou kreace Aston Martinu u modelů DB5 a DB6, či exotický Reliant Scimitar GTE.

Fisker Surf je ale pětidveřové auto, ovšem s velmi ostře seseklou zádí. Označení shooting break tak v jeho případě spíš představuje vytvoření hatchbacku z opravdu velkého sedanu. Původní sedan Karma totiž měří na délku skoro pět metrů, ale má jen symbolický kufr o objemu 201 litrů. Surf nabídne o fous prostornější zavazadelník pro 365 litrů a díky koncepci ho lze zvětšit až na 820 litrů. Výhodou je i zadní vyklápěcí stěna, jak se na kombi, či spíš kombi-hatchback sluší.

Fisker Surf

Přední část surfu zcela odpovídá sedanu karma, liší se partie od B sloupku dozadu. Záď s protáhlým oknem pátých dveří trochu připomíná aktuální Volvo C30. Blatníky jsou hodně vytažené, kabina se naopak směrem dozadu výrazně zužuje. Zadní boční sloupky jsou extrémně mohutné, výhled vzad jistě nebude silnou disciplínou novinky. Celkově ale auto působí velmi dynamicky, má naprosto originální koncepci karoserie a přitom svým vzhledem dobře zapadá mezi supersportovní sedany za mnohem vyšší ceny.

S prémiovým segmentem se může měřit i povedený a luxusní interiér, který je v základu stejný jako u sedanu karma. Oproti sedanu ale najdou pasažéři na zadních místech víc místa nad hlavou a pro aktivní životní styl se bude hodit nejenom větší kufr, ale i možnost připevnění nosičů na střechu, což u sedanu není možné.

Fisker Surf

Pohon auta je stejně neobvyklý jako jeho karoserie. Fisker se dal na hybridní cestu a není divu, že společnost sídlí v Kalifornii, což je země hybridům a elektromobilům zaslíbená. Surf a i karma jsou jakési poloviční hybridy. Pohon je sice čistě elektrický, ale když dojde "šťáva" v akumulátorech, vypomůže zabudovaný benzinový motor. Zatím ho dodává GM a není to žádné ořezávátko. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec EcoTec dává výborných 191 kW. Ale tento motor kola nepohání, slouží jen jako generátor elektrické energie. V budoucnosti bude spalovací motory Fiskeru dodávat BMW.

Elektromotory jsou v autě dva, každý s výkonem 150 kW a s celkovým točivým momentem 1 300 Nm. Baterie typu Li-Ion s kapacitou 22 kWh stačí pro 80 kilometrů čistě elektrické jízdy, pak přichází ke slovu spalovací motor jako generátor energie. Pak se dojezd auta zvýší o 300 kilometrů. Podle výrobce auto v kombinovaném provozu a se započtením čistě elektrického pohonu spotřebuje zanedbatelných 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. V tom ale není započítána cena za energii při dobíjení ze sítě. Uspořit lze se sluníčkem, spotřebu klimatizace a dalších přístrojů pomůže obstarat solární střecha. A ta je díky tvaru střechy u surfu o málo výkonnější než u sedanu. Dodejme, že zrychlení na stovku zvládne surf za výborných šest sekund, maximální rychlost je lehce přes 200 kilometrů za hodinu.

Fisker Surf

S ohledem na velikost, zpracování a rozměry auta se cena v přepočtu okolo 1,8 milionu korun nezdá být až tak vysoká. Ale v Evropě bude auto jistě něco dražší než v USA, kde bude prodej zahájen v příštím roce. Otázkou zůstává, jak se podaří rozjet výrobu základního sedanu karma, který pro Fisker vyrábí finská společnost Valmet, specializovaná na výrobu malosériových modelů známých značek. Pro případné zájemce firma inzeruje i zastoupení pro Českou republiku, které obstarává švýcarský dealer značky.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...