Pro drsňáky, rychlíky i cestovatele: první motocyklové novinky 2022

  • 3
Podzim pro motorkáře rozhodně není období klidu, protože před tradičním listopadovým veletrhem v EICMA v italském Miláně se představují horké novinky na další sezonu. Některé značky si to nejlepší schovávají až na výstavu, většina ovšem nechce zapadnout v záplavě výstavních prezentací a svoje hlavní karty pro sezonu 2022 už vyložila.

Na co se tedy můžeme napřesrok těšit? Takže pěkně podle abecedy od první Aprilie až po poslední Yamahu...

Aprilia Tuareg 660 oživuje slavnou terénní tradici

Pod slavným názvem Aprilia Tuareg už v osmdesátých letech jezdilo velké cestovní enduro. Letošní novinka vypadá opravdu moderně a místo klasických světel využívá jen úzké projektory. Nový Tuareg slibuje dobré vlastnosti na silnici i mimo ni a díky kombinaci drátových kol 21' vepředu a 18' vzadu se slušnými zdvihy 240 mm půjde opravdu o zdatného dravce i do náročnějšího do terénu. Tomu nasvědčuje i provozní hmotnost těsně nad 190 kg.

Aprilia Tuareg 660

Italská značka loni předvedla modely s novou pohonnou jednotkou, řadovým dvouválcem 660 ccm, který láká zájemce hlavně nezvykle vysokými otáčkami i pořádným výkonem. V cestovně pojatém modelu Tuareg je naladěný „jen“ na 80 koní, protože do terénu je potřeba spíš točivý moment v co nejširším rozsahu otáček.

V dnešní době je samozřejmostí nabídka kompletní elektroniky, už v základu tu jsou výkonové mapy s možností vlastního nastavení, režimy brzdění motorem, kontrola trakce, anti-wheelie, tempomat či náklonové ABS s možností vypnutí pro obě kola.

Stejně jako typický Ital ani italská motorka nemůže být bez mobilní konektivity, kterou si jezdec nastaví na barevném TFT displeji. Na tom se může zobrazovat i navigace z mobilu, která jezdci může hodně pomoci při toulkách v odlehlých oblastech nebo rovnou na poušti, kam Tuareg názvem odkazuje.

BMW K 1600 GT, GTL, B a Grand America

Zatímco v automobilech se kubatury i počty válců spíše snižují, u motocyklů je zatím svět „v pořádku“ a značka BMW pro rok 2022 důkladně inovovala řadový šestiválec na Euro 5. A s tím dostaly větší či menší facelift a modernizaci také všechny čtyři modely K 1600. Budou nejen ekologičtější, ale dokonce i o pár newtonmetrů silnější! Maximální výkon zůstává na úctyhodné hodnotě 160 koní, ale posunul se už o 1000 otáček níže.

BMW K 1600 GT

Šestiválce jsou tu už od roku 2011 s modely GT a GTL, posledním přírůstkem pak byl obrovský tourer K1600 Grand America. Všechny modely dostanou moderní elektroniku dnešní doby, tedy šestiosou inerciální jednotku, náklonové ABS a náklonovou kontrolu trakce nebo aktivní odpružení nové generace, které umí i automaticky nastavit předpětí podle zatížení motocyklu. U dálničních cesťáků nemůže chybět ani poslední novinka, která se předvedla u modelu RT, to jest naklápěcí LED světlomet, denní svícení, a hlavně adaptivní tempomat sledující radarem vozidla před motocyklem.

Všechny funkce bude jezdec ovládat pomocí přístrojovky s barevným 10,25" TFT displejem s Full HD rozlišením a zobrazí třeba i navigaci z mobilního telefonu, Pro ten je připravena odvětrávaná schránka s napájením v přihrádce nad displejem, aby se mobil při navigaci nepřehříval.

Ducati Streetfighter V2

Vedle loňského sportovního rváče Streetfighter V4 se na příští sezonu představil také skromnější a dostupnější dvouválec s výkonem 153 koní. Nástupce předchozí verze Streetfighter 848 vypadá prakticky stejně jako jeho větší brácha V4, postrádá jen aerodymická křidélka pro zvýšení přítlaku na přední kolo. Díky tomu má V2 slušně našlápnuto na prodejní úspěch, protože sportovní naháč s lákavým designem si v minulých verzích získal hodně zákazníků, ale dvousetkoňová verze V4 s exkluzivní cenou byla pro běžné jezdce přeci jen příliš divoká a drahá.

Ducati Streetfighter V2

V srdci menšího Streetfighteru bije motor V2 z modelu Panigale V2 s objemem 955 cm³. Proti superbiku má zkrácené převody, takže bude perfektně naladěný i do města. Díky společné konstrukci s Panigale má i luxusní výbavu s obousměrný závodním rychlořazením. I zde si může jezdec veškerou elektroniku nastavit přesně podle vlastního stylu jízdy, takže na okruhu třeba může motor úplně jinak brzdit a zatahovat než při projížďce po horách.

Ducati DesertX 950

Ducati nás před dvěma lety namlsala konceptem se vzduchem chlazeným dvouválcem z modelu Scrambler 1100, finální podoba silničně-cestovního endura ale dostane vodou chlazený dvouválec Testastretta o objemu 937 cm³. Ten se osvědčil v současných modelech Monster, či Multistrada 950 a v podání s novým podvozkem a předním kolem o průměru 21" se vydá dál do terénu. Kromě prvních fotografií zatím Ducati žádné další informace neuvolnila, oficiálně si na ně budeme muset počkat až na začátek prosince.

Ducati DesertX 950

Honda NT1100

Honda se vrací do cestovního segmentu, který posledních pár let hájil jen majestátní Goldwing, a posílá na trh nástupce modelů Pan Europeanu a CBF1000. Do něj konstruktéři využili osvědčený a důkladně prověřený řadový dvouválec 1100 z modelu Africa Twin s výkonem přes sto koní a nabídli možnost s poloautomatickou převodovkou DCT. Naopak chybí poslední verze náklonového ABS s inerciální jednotkou, NT má ve standardu pouze klasické ABS.

Honda NT1100

Design tak trochu odkazuje na poslední verze maxiskútrů Hondy, stejně jako oni využívá výrazná šikmá LED světla. Cesťák nabízí dobrou ochranu před větrem díky široké kapotáži a na cestovní strunu hrají i boční kufry již v sériové výbavě. Podobně tomu bylo už v předchozím modelu NT, sedmistovce Deauville, kde ale byly nesnímatelné.

Myslelo se i na spolujezdce, který bude mít poměrně velké sedlo pro dlouhé výlety. A s plnou nádrží 20,4 litrů a pověstnou nízkou spotřebou tohoto dvouválce to znamená klidně i 500 km na nádrž. Verze s dvouspojkovou převodovkou DCT nabídne úplně jiný zážitek než variátorové skútry, ale přitom podobné pohodlí pro posádku i soustředění pro řidiče. Ten i nadále může řadit pomocí tlačítek na řídítkách. A Honda dokonce prozradila i první údaje o ceně, základní verze s manuálem bude za zajímavých 349 900 korun.

Kawasaki Z650RS

Retro u motorek stále táhne a Kawasaki vedle úspěšné čtyřválcové Z900RS přidala ještě menší verzi, dvouválcovou Z650RS. Od ní si vypůjčila základní tvar nádrže a pár designových prvků, konstrukční základ ale čerpá z naháče Z650. To znamená řadový dvouválec 649 cm³ s výkonem 68 koní při 8 000 ot/min a točivým momentem 64 Nm při 6 700 ot/min s antihoppingovou spojkou a šestistupňovou převodovkou. Převzaté jsou i další komponenty odpružení a brzdové soustavy.

Kawasaki Z650RS

Výhodou dvouválce je i provozní hmotnost jen 187 kilogramů s plnou nádrží, která ovšem nabídne prostor jen na 12 litrů paliva. To by spolu s příznivou výškou sedla 820 mm a možností snížení na 800 mm mohlo přilákat i slabší slečny nebo jezdce menších postav, kteří by neradi zápasili s těžkou motorkou. Srdce milovníka klasiky potěší dva analogové budíky s chromovanými obroučkami, i zde se ale skrývá malý displej. Moderní dobu prozrazuje LED osvětlení. Základní varianta bude začínat na ceně 207 900 korun.

Moto Guzzi V100 Mandello

Původně se měla představit na velkolepých oslavách stoletého výročí značky Guzzi World Days, které bohužel znemožnila covidová situace. Nová Guzzina se tak zatím předvedla jen na dealerských akcích, kde ukázala elán této značky a úspěšný vývoj nových motorů, nastartovaný moderním V85TT.

Moto Guzzi V100 Mandello

Zůstává charakteristická koncepce Guzzi s válci do stran, převratnou novinkou ale bude kapalinové chlazení! Nová je i převodovka a kardan, u předchozích velkých Guzzi byl kardan napravo, teď se přestěhoval doleva. První zprávy hovoří o 4ventilové technice s variabilním časováním vačkového hřídele, aby tak agregát dokázal plnit emisní nároky.

Přesné údaje budou známé až za pár týdnů, milovníci značky si však už teď mnou ruce a těší se na další litrové modely. Mandello, které svým názvem odkazuje na sídlo značky u italského jezera Como, je silniční crossover s mohutnou kapotáží, která se táhne od předního světla až pod sedlo. V nabídce bude verze se semiaktivním odpružením Öhlins, samozřejmostí bude náklonové ABS a kontrola trakce a TFT displej s možností vlastního nastavení stylu ukazatelů.

Moto Guzzi V100 Mandello byl měl být první motocykl na světě s aktivní aerodynamikou. S rostoucí rychlostí by se měl automaticky vysouvat plexištít a současně by se měly otevřít deflektory po stranách. Za zmínku stojí i jednostranně zavěšené zadní kolo a hezká sportovní koncovka výfuku, která nechá zadní kolo pěkně na očích.

BMW K 1600 GT

Suzuki GSX-S1000GT

Suzuki umí využít osvědčené konstrukce a motory a nabídnout osvědčené stroje za rozumné peníze. Proto pro příští rok zásadně přepracovala sport tourer GSX-S1000F a posunula jeho charakter ještě víc do cestovního směru a jízdu ve dvou. Základ konstrukce zůstal stejný, řadový čtyřválec 999 cm³ přichází s podobným výkonem jako předchůdce S1000F, tedy 152 koní při 11 000 ot/min a 106 Nm při 9 250 ot/min. GT ale přichází s novou ergonomií i zaměřením.

Suzuki GSX-S1000GT

Kapotáž má nabídnout větší pohodlí řidiči a jeho spolujezdci, nová ergonomie se projeví vzpřímenější polohou řízení. Novinka se pochlubí novou 6,5palcovou barevnou TFT přístrojovkou se dvěma režimy zobrazení a konektivitou s aplikací Suzuki MySPIN s ovládáním pomocí křížového ovladače na levém řídítku. Elektronika obsahuje 5 úrovní kontroly trakce, obousměrné rychlořazení, pomoc při rozjezdu, tempomat a 3 jízdní režimy. Cena pro český trh byla stanovena na 329 900 korun.

Triumph Speed Triple 1200 RR

Naháč Speed Triple RS se pro příští sezonu obléká do retro polokapotáží verze RR. Vzhledově se tak vrací do doby před padesáti lety, kdy polokapotáže s kulatým světlometem vévodily všem závodním okruhům. Triumph, to jsou především tříválce, které kromě Yamahy už nikdo další nevyrábí. Motor 1160 cm³ z modelu Speed Triple RS je naladěný na 180 koní výkonu, a hlavně má dravý projev, který nabízí zátah v nízkých otáčkách jako u dvouválců i vysoký jekot a maximálku čtyřválců.

Triumph Speed Triple 1200 RR

Toto bude hodně exkluzivní záležitost, motocykl bude začínat s cenovkou přes půl milionu korun v té nejjednodušší verzi. I ta už ale bude mít kromě luxusních barev třeba semiaktivní odpružení Öhlins Smart EC 2.0. Plná nálož elektroniky v tomto případě znamená ještě náklonové ABS i kontrola trakce, anti-wheelie, pět jízdních režimů, oboustranné rychlořazení, bezklíčové zapalování i tempomat.

Yamaha XSR900

Úspěšný tříválcový motor z řady MT dostal loni řadu modernizací a spolu s inovovaným rámem se tak stal základem nové verze XSR. Tou Yamaha cílí na milovníky klasického designu a retro vlny, kterým nemusí jít pod nos současný futuristický design naháčů MT. Od nich se XSR liší také jinou zadní kyvnou vidlicí, která slibuje klidnější jízdní vlastnosti a větší stabilitu.

Yamaha XSR900

Motor o výkonu 119 koní už si říká o moderní elektroniku s inerciální jednotkou s náklonovým ABS, kontrolou trakce/prokluzu i sledováním zvedání předního kola. Ve standardu je i tempomat, ale za rychlořazení bez spojky si musí zájemce připlatit.

Yamaha tento stroj prezentuje jako primárně jednomístnou záležitost, proto zvolila hodně polstrovanou část sedla spolujezdce, se kterou motocykl vypadá jako závodní stroje z minulého století. Celkovou jednomístnou podobu podporují i sklopné stupačky spolujezdce, které při sólové jízdě zmizí schované k rámu. Dalším atypickým řešením je zadní světlo skryté do tělesa sedačky. S historickou notou bohužel neladí 3,5“ TFT přístrojovka, řešení s analogovým budíkem by bylo citlivější.