Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Problém s dojezdem elektromobilů vyřešen. Budou se nabíjet bezdrátově

Britsko-novozélandská společnost HaloIPT se chlubí tím, že jako první na světě nabídne komerčně bezdrátový systém nabíjení pro elektromobily. Firma se s nim chce prosadit u samotných výrobců automobilů a sní o nabíjecích dálnicích.

Firma HaloIPT začala jako první automobilkám nabízet systém bezdrátového nabíjení elektromobilů. Její nabíjecí podložky fungují na indukčním principu, podobně jako třeba podložky pro bezdrátové nabíjení mobilních telefonů.

V případě nabíjecích podložek HaloIPT (IPT – induction power transfer) je vůz na podvozku vybaven speciálním plátem. Pokud pak řidič přejede přes nabíjecí podložku o velikosti rohožky před domovní dveře, plát se s podložkou automaticky domluví přes Bluetooth, a pokud je vůz ve vyhovující poloze, začne se nabíjet.

Firma technologii předvádí na upraveném Citroënu C1. Tvrdí, že nabíjení spolehlivě funguje, i když jsou od sebe plát a podložka vzdáleny až 40 cm, což je plně dostačující i pro terénní auta. Horizontální mezera mezi pláty smí být až 25 cm. Plát a podložka tak nemusí být nutně přímo nad sebou, což zase usnadňuje nabíjení třeba různě velikých automobilů na parkovacím stání. Systém HaloIPT má prý účinnost téměř shodnou s nabíjením klasickým kabelem ze zásuvky. Při připojení podložky k domácímu rozvodu elektřiny trvá nabíjení i prakticky stejně dlouho jako kabelem.

Bezdrátové nabíjení HaloIPT

Technologie splňuje veškeré limity pro elektromagnetické záření a je zcela bezpečná. Pro jistotu je podložka vybavena pojistkou, která systém automaticky vypne, pokud ji zatíží závaží o hmotnosti několika kilogramů. Tato pojistka je tu třeba pro případ, že by se na podložce v garáži usadil domácí mazlíček.

Podobných nápadů jsme již viděli řadu, většina z nich však skončila v propadlišti dějin. Jenže HaloIPT není v oboru žádným nováčkem. Firma je spojením britské inženýrské společnosti Arup a novozélandské Uni Services. Ta má na starosti zpeněžení technologií, které jsou vyvíjeny na univerzitě v Aucklandu.

Samotný princip indukčního nabíjení je dlouhodobě znám a technologie HaloIPT se již nějakou dobu používají v průmyslu. Roboty, které se pohybují po pevně daných drahách, jsou nabíjeny sadou indukčních nabíječek vestavěných do podlahy. Právě na to, že je jejich technologie již automobilkám známá, firma HaloIPT vsází. Konkrétně se jejich vodící a nabíjecí systémy používají v továrnách automobilek Mercedes, Mitsubishi a Kia. Nabíjecí podložky pohání roboty, které přemisťují jednotlivé komponenty kompletovaných vozů.

HaloIPT tak jedná s automobilkami, aby kromě továren nabíjecí podložky zabudovávaly rovnou do automobilů. V první vlně komerčně dostupných elektromobilů se této technologie asi nedočkáme, ale v nástupnických modelech bychom ji již mohli nalézt.

Záměrem HaloIPT pak je udělat ze svého systému nabíjení pevnou součást silnic. Nabíjecí pásy by byly vestavěny do jízdního pruhu a elektromobily by se samy při jízdě dobíjely. V tom případě by pak již nebyl dojezd elektromobilu na jedno nabití příliš důležitým údajem. Vůz by se nabíjel průběžně a dojezd by byl prakticky nekonečný. Zásoba energie v bateriích by přišla ke slovu teprve tehdy, kdy by vůz sjel z těchto napájecích cest. Je pochopitelné, že myšlenka kompletního vybavení všech silnic podobným systémem je více než utopická. Ty nejdůležitější silniční tahy by ale pro bezproblémový provoz elektromobilů mohly stačit.

Pokud se vám i tahle idea zdá příliš utopická, tak vězte, že obdobný systém již nějakou dobu funguje pro dvacítku autobusů v Turíně. Elektromotory poháněné autobusy není potřeba dobíjet ze zásuvky, pokud se pohybují po své trase.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...