Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo tradiční značku, dostalo novou techniku a zatím žádné dieselové motory. Novinka narostla do délky a je nižší. Díky tomu působí dynamičtěji než doposud.
Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne.

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne. | foto: Porsche

Milovníci pravověrných Porsche možná nemohou SUV Cayenne přijít na jméno, ale faktem je, že právě tohle auto dostalo Porsche do černých čísel. Model, který byl představen v roce 2002, se teď ve Frankfurtu ukazuje ve své třetí generaci.

Na první pohled je to typické Cayenne, velké a mohutné SUV, které si chce na silnici zjednat respekt. Detailnější pohled odhalí změny, pomocí nichž bude možné nové Cayenne identifikovat. Porsche zachovalo u vozu stejný rozvor jako v předchozí generaci, ale auto je nově delší (o 63 mm) a nižší (o 9 mm), působí tedy o něco dynamičtěji a na silnici hlavně rozkročeněji. Jako by se Cayenne inspirovalo u kombíkové verze modelu Panamera. Celkově jde o nenápadnou designovou evoluci.

Co se zmíněné délky týče, Cayenne už nemá daleko do pětimetrové hranice, je to tedy opravdu pořádně velké auto. Konkrétně měří a délku 4 928 mm. Ale vlastně i kvůli tomu, že rozvor náprav zůstal zachován na 2 896 mm, není tenhle nárůst uvnitř auta vidět. Cayenne tak vevnitř nepůsobí tak obrovsky a prostorně, jako třeba jen o málo větší Audi Q7, to však byl svým způsobem i záměr. Porsche zatím nehodlá své SUV nabízet v sedmimístné variantě, pro čtyři nebo pět cestujících je tu místa určitě dost.

Nárůst rozměrů se podepsal na zavazadlovém prostoru: ten má objem až 770 litrů, i když to na první pohled po otevření víka pátých dveří na tyto rekordní hodnoty nevypadá. Kufr je totiž mělký a velká část objemu se skrývá pod jeho podlážkou – tam, kde by mohlo být, ale být nemusí, rezervní kolo. I přes nárůst rozměrů je nové Cayenne v průměru o 65 kilogramů lehčí než předchozí generace. Zajímavostí je, že zhruba deset kilogramů uspořil nový akumulátor. Startovací baterie je nově lithium-iontová.

Pozornost si zaslouží i motorizace, ve kterých se Cayenne světu představuje. Automobilka totiž před autosalonem tak trochu porušila tradici a uvedla jen méně výkonné verze Cayenne a Cayenne S. Ty mají přeplňované šestiválce. Základ má třílitr s výkonem 250 kW, provedení Cayenne S dostalo motor 2,9 litru s dvojitým přeplňováním a výkonem 324 kW. Na samotném autosalonu ovšem firma ukázala i Cayenne v provedení Turbo, které dostává osmiválec s dvojitým přeplňováním a výkonem 404 kW. Tato verze zvládne sprint na stovku za 4,1 sekundy, případně dokonce za 3,9 sekundy s paketem Sports Chrono. Maximální rychlost je 286 km/h.

V budoucnu se jistě paleta motorů ještě rozroste. Inspirací v tomto případě může být nabídka motorizací Porsche Panamera, Cayenne ji bude vesměs kopírovat. Ticho je zatím kolem dieselových motorů, vznětové Cayenne se zatím nepředstavilo a Porsche o něm tak nějak takticky mlčí. Domníváme se ovšem, že nakonec vznětové provedení přijde.

Novinka je plná zajímavé techniky. Po vzoru nového Audi A8 dostalo Cayenne 48voltovou palubní soustavu, což znamená, že je zbrusu nový také systém aktivního odpružení. Vyšší napětí totiž umožňuje aktivní elektrické ovládání podvozku, o kvalitu jízdy se tak už nestará hydraulika. Technickou zajímavostí je systém ochrany ráfků – pokud by je měl řidič odřít, volant se automaticky stočí opačným směrem, aby ke střetu s obrubníkem pokud možno nedošlo.

Cayenne může mít samozřejmě systém poloautonomního řízení, světlomety jsou typu LED Matrix a novinkou je systém detekce cyklistů. Uvnitř najdeme velký displej palubního infotainmentu (má úhlopříčku 12,3 palce).

Tím, že nové Cayenne není žádnou radikální novinkou, se Porsche usnadňuje jeho uvedení na trh. První zákazníci by se měli aut dočkat na jaře, objednávky ale už automobilka na některých trzích přijímá. České ceny zatím neznáme, nicméně budou podobné těm stávajícím.

  • Nejčtenější

Další prudiči na palubě. EU přichystala řidičům nový bezpečnostní dozor

Čím více pruhů tím více Adidas, a čím více asistentů, tím více ADAS? Když jde o bezpečí, tak musí žerty stranou. Povinné asistenční systémy ve všech nových vozech musí od 7. července podle Evropské...

8. července 2024,  aktualizováno  12:14

Hitu z Tuzexu šel motor opačně. Ferrari sekretářek slušelo i české sexbombě

Jedním z nezapomenutelných malých Fiatů s motorem vzadu je typ 850, mladší bráška kultovní šestistovky. A protože i osmsetpadesátka se v nemalých počtech dovážela do Československa a letos slaví...

9. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Ruský soud nařídil VW zaplatit odškodné automobilce GAZ za ukončení výroby

Ruský soud nařídil německému automobilovému koncernu Volkswagen, aby zaplatil odškodné 16,9 miliardy rublů (zhruba 4,5 miliardy Kč) ruské automobilce GAZ Group. Volkswagen zažalovala kvůli ušlým...

11. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě

Tesla Model Y má za sebou první měsíc dlouhodobého testu. Auto funguje bez výhrad, ale ukazuje se, že člověka přecházejícího na elektromobilitu čeká řada změn. Teslu si pořídil spolupracovník redakce...

9. července 2024

Auta na sociálních sítích: lak za půl milionu a ministr hlídající odtahovky

Sociální sítě jsou jednoznačným fenoménem dneška, drtivá většina obsahu je spíše k smíchu, ale čas od času se dá najít i pár zajímavostí a užitečných informací. Podívali jsme se na hity internetu,...

13. července 2024

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé...

12. července 2024

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Premium

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s rodinou se rozhodli pro cestu svým elektrickým audi. Bateriová auta nemusí v Česku platit za dálnice....

12. července 2024

Vlak má vždycky přednost. Při nehodě fyzikální zákony nepřemůžete

Jen v několika málo případech je viníkem srážky auta a vlaku strojvedoucí. V drtivé většině je chyba na straně řidičů, kteří si myslí, že to stihnou, ignorují výstražná světla a mnohdy i závory....

12. července 2024

Lela Vémola je na starých fotkách k nepoznání. Takto vypadala před plastikami

Kamarádka Lely Ceterové, Petra Batthyányová sdílela na sociálních sítích osmnáct let starou fotografii, na které je se...

Třískovi jsem šest let platil letenky a hotel, vzpomíná Jan Hrušínský

Premium Táta Rudolf ho uměl pochválit, ale také pokárat. Jednou v šatně mu například vmetl, že mu celé představení zkazil svojí...

Zemřel dětský kamarád mimozemšťana Alfa. Herec usnul v rozpáleném autě

Zemřel herec Benji Gregory. Televizním divákům je známý jako Brian z populárního sitcomu 90. let Alf. Gregorymu bylo 46...

Jeden z nejhorších filmů vůbec slušně vydělává i po 30 letech od natočení

První filmová adaptace kultovní bojovky Street Fighter z roku 1994 se umísťuje v žebříčcích nejhorších snímků všech...

Oběti žrali vepři. Hororové zlo páchal sériový vrah ve svém Prasečím paláci

Injekce, motorové pily, sexuální orgie, motorkáři. A hladoví vepři. Scény, při nichž vyhasínaly životy vancouverských...