Na přezutí do zimního už je čas, radí odborník na pneumatiky

  • 104
Prvního listopadu by měla mít většina motoristů přezuto na zimní pneumatiky. Podle zákona jsou povinné, když namrzne nebo nasněží. Na otázky čtenářů na všechno o zimním obutí odpovídal čtenářům iDNES.cz odborník Jindřich Šafránek.

Jindřich Šafránek je majitel sítě pneuservisů, předseda Společenstva vulkanizérů a hlavně zkušený praktik.

"Už při dnešních teplotách kolem 7°C mají zimní pneu jasné výhody," říká. Sám už má přezuto. "Přezujte již dnes, teplota už je na to vhodná." radí.

"Značka není rozhodující letos používám pneu Michelin, loni to byl Goodyear," prozrazuje.

"Jako indiánští stopaři četli ve stopách, tak my dovedeme číst v pneumatikách, co autu schází," vysvětluje, co má umět správný mechanik v pneuservisu.

Na zimní přezouvání, volbu pneumatik a vše co se obutí auta týká Jindřich Šafránek odpovídal čtenářům iDNES.cz ZDE.

"Pokud si nejste jisti stavem pneumatik, které chcete na auto dát, navštivte odborný servis ať vám stav posoudí," radí Šafránek. Životnost podle něj záleží hlavně na používání a skladování v době léta.

"Moderní gumárenské směsi jsou dostatečně stabilizované proti rychlému stárnutí a nenarazil jsem na problém ztvrdnutí," komentuje Šafránek zažité pravidlo, podle kterého se mají zimní gumy po čtyřech letech měnit. "Vlastnosti pneumatiky se spíše mění se snižující se hloubkou dezénu," upozorňuje.

"Na ráfku nezáleží práci odvádí pneumatika," říká Šafránek. Je tedy jedno, jestli nazujete zimní pneumatiku na plechový nebo hliníkový ráfek. "Plechové volím sám, jsou levnější a při poškození to tak nebolí," dodává.

Od 1. listopadu na zimních

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. Ministerstvo dopravy zatím neuvažuje o změně. "Analýza dopravní policie prokázala, že řidiči toto ustanovení respektují," uvádí ministerstvo. Analýzu, zda je potřeba ustanovení změnit, nechává na příští rok.

"Směs zimních pneumatik je speciálně vyvinuta pro zimní období tak, aby si zachovala mnohem lepší přilnavost k vozovce při teplotách pod 7 °C, což je dále podpořeno množstvím lamel v dezénu zimní pneumatiky," uvádí  Škoda Auto.

ON-LINE ROZHOVOR

Na otázky čtenářů odpovídal odborník ZDE

Co obout?

Jindřich Šafránek doporučuje spolehnout se na ověřeného dobrého servismana, který doporučí pneumatiku přesně podle potřeb motoristy. "Jinou pneumatiku potřebujete, když jezdíte v horách a jinou pro pojíždění ve městě," vysvětluje.

Leasingová společnost LeasePlan, která spravuje velkou flotilu aut, obouvá podle technického ředitele Petera Škody své vozy do continentalek, goodyearů, dunlopů, michelinů, bridgestonů a pirellek. "Důvodem je zajištění dostupnosti v rámci prodejní sítě pneuservisů," vysvětluje sázku na tradiční silné značky. Nezávislými testy se LeasePlan podle Petera Škody neřídí. "Spoléháme na zaručenou kvalitu těchto výrobců. Provádíme ale analýzy a statistiky nájezdu kilometrů na pneumatikách jednotlivých cenových kategorií a sezónní specifikace pneumatik," dodává.