Autopatenty, které se neujaly: chodcolapka nebo oddělovač neposlušných dětí

  • 13
Jezdicí pás v kufru, zabudovaný skútr nebo dokonce lepivá kapota, která zachytí sraženého chodce. Každý den se po světě registrují desítky patentů včetně těch automobilových. Některé jsou opravdu šílené.

1923 Vertikální parkování

Až z první čtvrtiny dvacátého století pochází náš nejstarší „divoký“ patent, který se neujal. Parkování aut na výšku mělo přinést úsporu místa. Ani po bezmála sto letech se ovšem nenašel nikdo, kdo by zdánlivě geniální nápad dotáhl do konce – hlavně proto, že z aut by takto vytekla většina provozních kapalin.

Vertikální parkování

1999 Přepážka mezi dětmi

Vynálezce Christian von der Heyde musel mít nejspíš velmi zlobivé děti, když si nechal patentovat přepážku, která od sebe děti na zadních sedadlech neprodyšně oddělí. Dával si ale pozor na to, aby přepážka nebránila řidiči ve výhledu vzad, přitom ovšem byla dostatečně robustní.

2011 Asymetrické auto

Vědec Hangoo Kang představil v roce 2011 asymetrické auto. Podle svých slov dal automobilu dvě zřetelně odlišné osobnosti, které mají „propůjčit fantazii a vitalitu automobilovému designu“. Nápad se neujal, s jedinou výjimkou: konceptu DSX-Tense z roku 2018.

Asymetrické auto

2012 Větrná turbína

S netradičním nápadem, jak nabíjet baterie vozu, přišel Američan Peter Ripley. Na střechu umístil větrnou turbínu, která měla za jízdy produkovat elektrický proud.

Větrná turbína

2014 Jednokolka od Fordu

Řada automobilek dnes ukazuje, že umí vyrábět různé koloběžky, bicykly a další přibližovadla, která mají jiný počet kol než klasická auta. Extravaganci v tomto směru si nechal patentovat Ford. Řidič by podle jeho nápadu v kufru převážel kostru jakési jednokolky, ke které by se připojilo jedno odmontované kolo automobilu.

Jednokolka od Fordu

2014 Lepivá kapota

Společnost Waymo spolupracuje s Googlem na vývoji samořiditelných aut, zároveň s tím se věnuje i otázce bezpečnosti. V roce 2017 navrhla kapotu ze zvláštního materiálu, který by se změkčil, když by auto při havárii „nabralo“ chodce. Problém ale je v tom, že konstrukce auta má zároveň absorbovat energii nárazu, takže by použití takto změkčeného materiálu vystavilo riziku posádku vozu. Tomuto nápadu předcházelo v roce 2014 ještě jiné řešení, kdy by kapota byla potažena jakousi lepivou vrstvou, na kterou by se chodec při nárazu přilepil, aby nenarazil na přední sklo auta.

2016 Integrovaný motocykl

Fantomas nebo James Bond by nejspíš nejvíc ocenili nápad Fordu integrovat do přední části automobilu elektrický skútr. Už méně by je ale těšilo, že zadní část dvoukolového stroje by zasahovala až do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem. Chyběla také informace o pohonu vozidla, tradiční místo pro motor totiž zaujal právě motocykl. Nejspíš by to tedy musel být elektromobil s bateriemi v podlaze a motorem vzadu.

Integrovaný motocykl

2016 Teleskopická záď

Toyota před pár lety experimentovala s teleskopickou pohyblivou zádí, která se rozšiřovala či zmenšovala podle aktuální rychlosti, což zlepšovalo aerodynamiku. Vypadá to užitečně, ale takové auto „s ocasem“ by asi chtěl málokdo.

Teleskopická záď

2017 Jezdicí pás v kufru

Ford je, zdá se, expertem na zvláštní patenty. Kromě zmíněné jednokolky a integrovaného motocyklu si nechal patentovat ještě třeba jezdicí pás v zavazadlovém prostoru. Měl by za úkol ulehčit život majitelům aut s velkým kufrem. Nákup byste posadili na pás a šup s ním do hlubin vozu… No, není divu, že se nápad neujal. Ford ale chrlí další zlepšováky. Třeba filmový projektor v pátých dveřích nebo vyhřívaný bezpečnostní pás.

Ochrana patentu trvá maximálně 20 let

Tyto patenty budí úsměv, automobilky ale berou ochranu svých nápadů velmi vážně. Ve Škodovce se nejvíc přihlášek týká vývoje karoserie a elektroniky.

„Maximální doba ochrany patentu je 20 let. My v průměru udržujeme patenty v platnosti 8 až 12 let podle rychlosti vývoje, stavu techniky a podle významnosti chráněných řešení,“ říká Miroslav Černý, vedoucí oddělení Duševní vlastnictví Škoda Auto.

Kolik taková patentová ochrana stojí? „Za podání přihlášky v České republice se platí úřední poplatek 1 200 korun. Vydání patentové listiny stojí 1 600 korun. Udržovací poplatky začínají na 1 000 korunách (za první rok platnosti). Zajištění ochrany v mezinárodním měřítku je podstatně dražší a závisí na počtu zemí, kde se patent chrání, a na tom, jak dlouho se udržuje v platnosti,“ dodává Miroslav Černý.