Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Octavii RS nechybí rychlost, zato komfort ano

Škoda Octavia RS 1.8 T za 669 900 korun není nejdražší v nabídce mladoboleslavského výrobce, zato se pyšní postavením největšího dravce. Motor má výkon 132 kilowattů (180 koní), což je o 22 kilowattů více, než nabízí civilnější Octavia 1.8 T Elegance. Jízdní parametry obou octavií s rozdílným výkonem motoru jsou však srovnatelné. Rozdíly lze nalézt ve sportovních doplňcích v interiéru, na karoserii modelu RS i na jeho brzdách a tvrdším podvozku.

Právě tvrdší odpružení Octavie RS, která navíc jezdí o 15 milimetrů níže nad silnicí než klasické octavie, je příčinou snížení komfortu při jízdě. Na městské dlažbě, při přejezdu výmolů nebo hrbolatých železničních přejezdů musí řidič hodně zpomalit. Zato na dobrých vozovkách sedí Octavia RS jako přibitá. V extrémních situacích zasahuje stabilizační systém podvozku ESP, který však je za příplatek 21 700 korun.

Bezpečnému chování vozu pomáhají i výztuhy mezi kufrem a zadními sedadly, čímž se však zmenšuje možnost využití pověstně velkého nákladového prostoru octavie po složení sedadel. Jeho základní a v nižší střední třídě nepřekonaný objem 548 litrů zůstává nezměněn.

Škodu Octavia RS pohání koncernový benzinový motor 1.8 s přeplňováním. Shodný pohon montuje Audi do svého sportovního kupé TT. Pro srovnání: navlas stejný výkon (132 kilowattů) měla v padesátých letech vyrobená sportovní Škoda Sport, dnešní sportovní klenot Škody Auto - Octavii WRC - pohání motor 2.0 s výkonem podle závodních regulí omezeným na 221 kilowattů.

Měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) při testu MF DNES ukázalo, že 30 koní, které má Octavia RS navíc oproti již několik let prodávané Octavii 1.8 T, sportovní vůz od civilní verze příliš neodlišuje v ochotě zrychlovat. Už Octavia 1.8 T o výkonu 110 kilowattů má nadprůměrnou akceleraci a z klidu na 100 kilometrů v hodině se podle zjištění ÚSMD rozjede za 8,7 vteřin.

Silnější Octavia RS stejnou disciplínu zvládla za 8,3 vteřiny. Také pružnost motoru při zrychlování na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň je - jak plyne z výsledků měření v nezávislé zkušebně - srovnatelné. Škoda Octavia RS je o zhruba 100 tisíc korun dražší než Octavia 1.8 T Elegance. Kromě většího výkonu, který se však příliš u testovaného vozu neprojevil, přináší stotisícová investice brzdy s vnitřním chlazením, pneumatiky větších rozměrů (205/55 16), v ceně je také autorádio a hlavně sada sportovních doplňků.

Uvnitř jsou estetické doplňky v barvě stříbrné metalízy kolem hlavních ukazatelů a na středu palubní desky kombinované se všudypřítomnou černou. Sportovní nádech má rovněž kožený tříramenný volant stejně jako další kožené doplňky od sedadel až po madlo ruční brzdy. A vnější odlišení? Vzadu má Octavia RS sportovní křídlo, zepředu je nejmarkantnější mohutný přední nárazník.

Při pohledu z boku někoho nadchnou zelené brzdové třmeny, vzadu vozí Octavia RS kromě spoileru také velkou koncovku výfuku. Spotřeba benzinu se během testu Octavie RS 1.8 T pohybovala v průměru mezi sedmi a šestnácti litry na sto kilometrů. Při předpisové jízdě po dálnici stačilo sportovní octavii necelých osm litrů paliva na 100 kilometrů. Spotřeba šplhá přes desetilitrovou hranici vždy, když řidič začne využívat maximální výkon motoru.


Škody Octavia v měření MF DNES

Typ

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.6 (55 kW)

17,3

20,4

14,1

36,0

1.6 (74 kW)

13,1

18,7

11,6

23,5

2.0 (85 kW)

11,6

17,7

10,5

22,0

1.8 T (110 kW)

8,7

16,6

8,8

16,1

1.8 RS T (132 kW)

8,3

16,3

8,9

14,2

1.9 TDI (66 kW)

13,9

19,1

10,1

22,7

1.9 TDI (81 kW)

11,9

18,3

8,7

16,6

1.9 TDI 4x4 (66 kW)

16,2

20,1

11,9

27,1

1.8 T 4x4 (110 kW)

10,6

17,2

8,7

16,0

Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 8
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 7
Tlumení nerovností 7
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Očima designéra
Škoda Octavia RS se od standardní verze liší především mohutnějším předním nárazníkem s výraznými otvory pro vstup vzduchu k chladiči a atraktivními trojitými světlomety. Zatímco předek vozu spolu s atraktivními litými koly považuji za velmi povedený, zadní spoiler ve mně budí rozpaky. Nelze ho označit ani za decentně elegantní, ani za dravě vyhlížející. Soudím, že sázka na decentnější vzhled je u pětidveřové limuzíny s velkým zavazadlovým prostorem přece jen uváženější. V interiéru se najde symbolická chybička – ciferníky palubních přístrojů se špatně čitelnými stupnicemi.
Jan Prokop je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ve srovnání s podobnými sportovně laděnými auty jiných značek, kterých je i na zdejším trhu dost, bude Octavia RS ztrácet hodnotu se stářím pomaleji. A to proto, že Škoda obecně patří mezi značky, o jejichž výrobky je trvale stabilní zájem mezi motoristy všech věkových kategorií, ale také s ohledem na skutečnost, že auto je i při sportovním ladění nenápadné a ani po víceletém užívání nebude odsouzeno do role zboží pro mladíky vyznávající rychlost. Vzhledem k relativně příznivé pořizovací ceně a menšímu počtu vyrobených kusů lze dokonce předpokládat pokles ceny mírnější než u některých slabších verzí octavie: po pětiletém provozu na zhruba 330 tisíc korun.
Peter Kolník je spolupracovníkem redakce



Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Škoda Octavia RS 1.8 T

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...