Obojživelná dodávka z Česka brázdila Vltavu. Teď míří do Paříže

  • 22
Kočárkující maminky a babičky, pejskaři a cyklisté promenující se podél Vltavy se v úterý kolem poledního nestačili divit. Mládeži schovávající se v křoví se svou polední cigaretou vypadl z ruky obědový energydrink, když spatřili dodávku brázdící Vltavu mezi Braníkem a Chuchlí.

Jmenuje se RiverVan MK1, na základech Mercedesu Sprinter ho postavila česká firma Eres Part.

Za pár týdnů bude brázdit pařížské silnice i řeku Seinu. Bude tam vozit turisty. Za celým projektem stojí Robert Šubík. Podle jeho slov ho vymýšlení a stavba plovoucí dodávky stála polovinu života. Stálo to ale za to. Odměnou za roky dřiny jsou povolení pro provoz v celé Evropě. A zákazníci už volají. Cena unikátního obojživelníku je osm milionů korun.

Konstruktér, jednatel firmy Eres Part Robert Šubík představil první plovoucí auto už v roce 2017, nyní se chlubí zcela novým provedením svého obojživelného mikrobusu. Opět stojí na základu Mercedesu Sprinter. Šubík použil nejdelší provedení XL s pohonem 4x4 a motorem o výkonu 140 kW s automatickou převodovkou.

Obojživelník odveze dvanáct cestujících plus řidiče. Šířka vozidla na komunikaci je 2,38 m a celková délka včetně pontonů 8,1 m. Nástup cestujících je přes přední pravé dveře. Všechny dveře je možné použít i po dobu plavby. Řidič může na vodě vystoupit na boční ochoz pro uvázání plavidla.

„Podvozek je rozšířený o 200 mm na každou stranu a k tomu jsou na zadní nápravě použity rozšiřovací podložky, které jsme museli vyvinout a otestovat pro možnou homologaci. Poté homologací prošlo i řízení, brzdy, výfuk a další. Tyto všechny úpravy bylo potřeba přehomologovat tak, aby plnily nejnovější předpisy,“ uvádí firma.

V Česku se chystá výroba obojživelného minibusu, už plave po Slapech

„Plavidlo je tvořeno výtlakovými tělesy, které jsou z nenasákavé pěny a jsou tedy jen vmontovány do podvozku. V případě potřeby servisních úkonů na vozidle je možné všechna tato tělesa z vozidla jednoduše demontovat,“ odhaluje, jak naučili dodávku plavat.

„Přední část plavidla je celá na konstrukci a její demontáž zabere přibližně dvě hodiny.“ Podvozek má pro plavbu uzpůsobený výfuk, diferenciály, převodovku, kabeláž a další díly. „Vozidlo je tedy možné bez problémů na vodní ploše startovat a ponechat zapnutý Mercedes motor, který k plavbě nepotřebujeme, ale v případě potřeby klimatizovaného interiéru nebo topení bychom museli ponechat tento motor běžet,“ vysvětlují tvůrci.

S vozidlem je možné vjet do vody bez speciálních příprav se čtyřmi lidmi na palubě. Když jede více cestujících, je zapotřebí vysunutí bočních stabilizátorů, což zabere přibližně minutu.

Lodní motory jsou umístěny v zadní části, po vjetí do vody se vysunou pod plavidlo. To se ovládá z místa řidiče, nad palubní deskou je nástavba, kde jsou potřebné ukazatele. Na vodě se obojživelná dodávka řídí natáčením motorů (stopadesátikoňový agregát Honda), což obstarává elektromotor, který se ovládá joystickem na levých dveřích řidiče. Pravá ruka pak ovládá pákou tah vpřed a vzad.