Na trafostanicích v ulicích Janovská a Rezlerova na sídlišti v pražské části Horní Měcholupy se v uplynulých dnech objevily první nástěnné nabíjecí stanice pro doplnění energie elektrických vozidel. Řidičům elektromobilů a plug-in hybridů umožní pohodlné nabíjení vozů během parkování například přes noc.
Ještě letos takto přibude na sídlištích zhruba šedesátka dobíjecích míst. Umístění nabíječek na stěnách trafostanic je přitom ideálním řešením - už jen proto, že k instalaci stačí vlastně jen ona nástěnná stanice a několik metrů kabelu k rozvaděči. Není třeba nic kopat a řešit související složité a časové náročné stavební úkony.
Největší „brzdou“ rozšiřování nabíjecích stanic je tak zřízení souvisejícího dopravního značení, které daná místa vyhradí pro nabíjení vozidel s elektrickým pohonem. V tomto ohledu se, podle Petra Holubce z tiskového oddělení Pražské energetiky, poměrně liší přístup různých městských částí.
Je potřeba dodat, že vyhrazené stání platí jen pro nabíjení vozidla, nikoli stání elektromobilu. Vozidlo, které není kabelem připojené k nabíječce, by na daném místě parkovat nemělo.
U některých trafostanic vzniknou nová legální parkovací místa. „V rámci této iniciativy pracujeme na narovnání stavu. Stání u trafostanic bývá obecně zakázáno, přesto se u nich parkuje. A proto v projektu vlastně vytváříme nová parkovací stání,“ vysvětluje Holubec.
Samotné nabíječky mají 22kW/400V výstupy pro nabíjecí kabel „Typ 2“ s konektory Mennekes, tedy standard drtivé většiny elektromobilů a plug-in hybridů. Autorizace nabíjení (a uvolnění zamčeného kabelu) probíhá přiložením autorizačního čipu služby PREmobilita. Pro jednorázové nabíjení můžete využít QR kód a webové autorizační a platební brány.
Stejně jako u jiných nabíjecích stanic PRE je zpoplatněna nejen odebraná elektřina, ale i čas, po který je vozidlo ke stanici připojeno. Tím se provozovatel snaží omezit stav, kdy bude někdo nabíječku blokovat déle než po dobu nutnou k nabíjení.
„Cena za parkování se u nás účtuje až po dvou hodinách a pak je to 12 Kč za hodinu, což věřím že nepovede k tomu, že byste si musel nastavit v noci budík a jít přeparkovat,“ upřesňuje pravidla tiskový mluvčí PRE.
V síti PREmobilita stojí 1 kWh elektřiny 3,03 Kč včetně DPH, minuta stání u nabíječky po uplynutí dvou bezplatných hodin pak 0,24 Kč včetně DPH, což je necelých 15 Kč za hodinu.
Další zhruba dvacítku AC nabíjecích stanic chce letos Pražská energetika doplnit i mimo sídliště pomocí klasických nabíjecích sloupků a chytrých lamp. S těmi se již dnes můžete potkat například na Karlově náměstí v Praze 2.
Během letošního roku se tak počet AC nabíjecích stanic v Praze zdvojnásobí, k dnešnímu dni je jich totiž v provozu osmdesát. Zejména na sídlištích je každá nabíjecí stanice přínosná, protože obyvatelé panelových domů zpravidla nemají možnost snadného připojení vozidla k domovnímu rozvodu elektřiny, v čemž jsou například oproti majitelům rodinných domků při užívání elektromobilů ve velké nevýhodě – ti jen doma zaparkují a připojí kabel.