Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejagresivnější auto v Paříži je lambo z plastového karbonu. Stovku má za 2,5 s

Výkladní skříň laboratoře materiálů italské značky nese označení Sesto Elemento, šestým prvkem je totiž v Mendělejevově tabulce uhlík. A právě prvek schovaný pod písmenem C, carbonium, je na novém superkonceptu nejdůležitější.

Nic agresivnějšího na pařížském výstavišti nenajdete. Po sériových modelech už od pohledu rychlých a dravých, a přesto velmi vytříbených, se Lamborghini vrátilo k brutalitě obřích křídel a vysteroidovaných karoserií.

Dramatický vzhled Lamborghini Sesto Elemento je ale vlastně na místě. Když se speciál s váhou pouhých 999 kilo rozdovádí, je z nuly na stovce za 2,5 sekundy a rychloměr se zastaví na hodnotě 350 km/h. Desetiválec s výkonem 570 koní je z Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera a má z něj i systém pohonu všech kol. Každý kůň výkonu táhne 1,75 kila váhy, což je i mezi supersporty výjimečná hodnota. Jen pro srovnání: Gallardo LP 570-4 Superleggera váží 1 340 kg, (superleggera znamená italský "superlehká").

Lamborghini Sesto Elemento

Futuristický koncept připomíná odladěná lamba konce 80. let. Tehdy čisté tvary legendárního countachu v té změti spojlerů, vytažených blatníků a nástavců prahů už skoro nebyly k poznání. Na karoserii pařížského konceptu se trochu ztrácíte, je plná zlomů a křivek, až oči přecházejí.

Superlehký koncept hlavně představuje nový materiál, který pojmenovali CFRP (carbon-fiber reinforced plastics). Místo náročného a drahého tkaní ve vývojových centrech Lamborghini v Sant´Agatě Bolognese a Seattlu (spolupracuje s Boeingem a washingtonskou univerzitou) vymysleli, že vlákna uhlíku zalijí do plastu a dostanou tak extrémně lehký a pevný materiál s vlastnostmi blízkými klasickým karbonovým dílům, ovšem za zlomek ceny. Mnohem kratší je také doba výroby. Nově vynalezený uhlíkový kompozit je třeba oproti hliníku o 30 procent lehčí.

Z nového materiálu mohou vyrobit celé velké díly, tím se celá konstrukce zjednodušuje a šetří kila. Lehčí je také montáž. Z CFRP je vyrobený monokok kabiny, k němu jsou připevněné rámy předku a zádi. Stejný materiál použili také na karoserii, díly náprav a převodovky i na ráfky kol. Minimalismus uplatnili také v interiéru, zlehčovalo se i tady. V autě nejsou sedačky jak je známe, vytvarovali je přímo do monokoku rámu. Pro správnou pilotní pozici si můžete nastavit volant i pedály.

Zadní pomocný rám, který drží motor a díly nápravy jsou z hliníku. Poslední díl výfuku je zase ze speciálního kompozitu, který kombinuje skelná vlákna a keramiku, jmenuje se Pyrosic a vydrží až 900stupňové teploty.

Lamborghini Sesto Elemento

Další specialitou je povrchová úprava karoserie, kterou si Lamborghini patentovalo. Karbonové díly jsou lakované čirým lakem s keramickými nanočásticemi, na některých partiích jsou přidány červené krystalky.

S karbonem má Lamborghini velké zkušenosti. Už v roce 1983 postavili první prototyp s karbonovým rámem, byl to legendární Countach. V produkčních autech se převratný lehký materiál objevil dva roky na to. Třeba poslední Lamborghini Murciélago je z uhlíkových vláken postaveno z velké části. Jen na rám je ho použito 93 kilo. A třeba Gallardo Spyder má z uhlíku celý kryt motoru.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...