VIDEO: Američtí hromotluci míří do Mostu, závodí s nimi i jeden Čech

aktualizováno 
Konstrukčně je ten americký rumpál tak trochu na úrovni automobilové doby kamenné. O to je to větší zábava. Extrémně populární závody identických amerických okruhových obrů, do kterých leze pilot oknem, zamíří poslední červnový víkend v rámci akce OMV MaxxMotion NASCAR Show do Mostu.

NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) je největším seriálem automobilových závodů ve Spojených státech. Jezdí se od padesátých let minulého století, převážně na oválech. Patří mezi nejsledovanější sporty v USA. Větší zájem je prý pouze o profesionální zápasy amerického fotbalu. „K nám do Evropy se Nascar dostal, protože francouzský promotér jezdil v Americe, zalíbilo se mu to, takže se dohodl na partnerství,“ vysvětluje Martin Doubek, jediný Čech, který závodí v evropském seriálu těchto amerických okruhových hromotluků.

Závodní speciál okruhového seriálu Nascar Martina Doubka

Takzvané „Stock Car“ vozy byly původně sériově vyráběné automobily s minimálními úpravami. Časem se ovšem kategorie změnila tak, že původně používané automobily už připomíná jen silueta karoserie a vnější motivy světel a masky. Konstrukce všech vozů je identická.

Pod kapotou má vztekle chroptící osmiválec Chevrolet, jeho 445 koní putuje přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní nápravu. Motor objemu 5,86 litru má točivý moment přes 700 newtonmetrů.

Je to čistočistá mechanika, žádný posilovač, žádný protiprokluz nebo ABS. Základem je trubkový rám, na něj jsou připevněné díly karoserie z tenkého materiálu, které se při kalupu na okruhu třepotají, jako by byly z papíru. Techniku mají všichni stejnou, do motoru se podle pravidel NASCAR dokonce nemůže zasahovat vůbec. Jediné, co se liší, je vzhled karoserie. Týmy mají na výběr z modelů Chevrolet SS, Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo Toyota Camry.

Závodní speciál okruhového seriálu Nascar Martina Doubka

Martinu Doubkovi, českému závodníkovi, který evropský okruhový seriál Nascaru jezdí, se víc líbí maska Fordu, tak ji na svůj speciál nalepil. „Je to úplně stejné auto, jaké jezdí americké Nascary,“ popisuje Martin Doubek.

„Je to závoďák, nemá žádnou elektroniku, nemá posilovač řízení, nemá ABS, nemá kontrolu trakce, takže je to taková velká motokára. Tím zajímavější je to pro nás, kdy opravdu záleží jenom na tom závodníkovi, auta jsou všechna stejná. Všechna jsou zaplombovaná, promotér zasahuje do motoru, my ho nesmíme vůbec otevřít,“ popisuje Doubek pravidla. Převodovka je manuální čtyřstupňová, je to klasické „H“, žádné sekvenční řazení, hezky postaru. „Převody jsou docela dlouhé, takže čtyři stupně stačí,“ dodává Doubek, který v civilu jezdí s Porsche Panamera.

S auty, která jezdí po silnici, nemá podle Doubka nascarový speciál společný jediný díl. „Možná volant. Jinak je to všechno vyrobené na zakázku. Vyrábí se v Americe.“ Na prostorovém rámu z ocelových trubek jsou uchycené panely karoserie, ty jsou hliníkové, laminátové a kapota je karbonová.

Fotogalerie

Stejně jako každé motoristické závodění, je i toto drahá zábava. „Auto stojí asi stejně jako závodní Porsche GT3. Samotné závodění už je pak o něco levnější,“ popisuje. Jenom nakrmit tu americkou nestvůru není legrace. „Máme nádrž na osmdesát litrů benzinu, to vydrží na jeden závod, tedy nějakých dvacet kol. Sedmdesát kilometrů tedy jedeme na jednu nádrž, na osmdesát litrů,“ upřesňuje.

„Ovládá se normálně, jako každé jiné závodní auto. Má tvrdou spojku, takže problém tam je s rozjezdem, musí tam být alespoň dva tisíce otáček, když pouštím spojku tak ji musím odbouchnout. Není to jako v normálním autě: pomalu, pomalu na spojku a přidávat plyn,“ popisuje s úsměvem. Dojmy ze svezení s Martinem Doubkem čtěte zde

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

VIDEOKURZ: Číňané školí české řidiče. Ukazují, jak správně zipovat

Skoro dokonalé použití pravidla zipu

Pravidlo, které řidičům předepisuje, že se mají sjíždět do jednoho pruhu na přeskáčku, platí v Česku skoro dvacet let....

Najdete na iDNES.cz