Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

aktualizováno 
Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si to o víkendu 18. a 19. května rozdají v Mostě při ADAC GT Masters a Porsche Carrera Cupu. Závodit přijede i dvacetiletý německý talent a bratr mistra světa F1 Fabian Vettel.

„Je to mimořádný závod, který v Evropě patří k nejpopulárnějším. ADAC GT Masters se ve stávající PRO-AMT podobě jezdí už třiatřicet let,“  vysvětluje sportovní manažer autodromu v Mostě Jakub Krafek.

Jeden supersport spolu sdílejí dva jezdci – profesionál a amatér. V polovině hodinového závodu se musejí během předem daného časového intervalu vystřídat v depu. Na trať většinou jako první vyráží amatérský závodník. To, co se mu podařilo zajet, pak musí jeho parťák obhájit nebo vylepšit. Aby rozdíly byly mezi auty co nejmenší a rozhodovalo především závodnické umění, používá se systém tzv. „balance of performance“, kdy se jednotlivá auta pomocí umělého závaží dovažují. 

„Souboje opravdu probíhají doslova kolo na kolo, plech na plech a o kolize nebo zásadní zvraty není v závodech nouze. Přitom cena jednoho vozu se pohybuje kolem deseti milionů korun. O emoce v rychlostech mezi 150 až 300 kilometry za hodinu skutečně není při gétéčkách nouze,“ líčí Krafek.

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.
Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Asi největší očekávání vzbuzuje jméno Fabiana Vettela. Je to o jedenáct let mladší bratr Sebastiana Vettela, který čtyřikrát ovládl seriál mistrovství světa F1 a nyní jezdí v barvách Ferrari. Fabian paradoxně startuje za tým HTP Motorsport, který připravuje do závodů vozy Mercedes-AMG GT3. Právě Mercedes byl pro jeho slavnějšího bratra odvěkým rivalem. 

„Mercedes byl vždycky náš soupeř. Celá rodina to tak vnímala, protože můj bratr vždycky bojoval proti nim. Na začátku to tak byla trochu legrace. Nemám s tím ale žádný problém. Mercedes je velmi úspěšná značka ve všem, co dělá,“ vysvětlil situaci pro německý deník Bild Fabian. Vettel mladší má bezesporu talent. Ale už při prvním závodě ADAC GT Masters v Oscherslebenu zjistil, že jeho jméno mu imunitu nepřinese.

„Žlutou mambu“, jak se jeho Mercedesu-AMG GT3 říká, soupeři nešetřili a došlo i na fyzické kontakty. Nakonec skončil se svým parťákem Frankem Stiplerrem až ve třetí desítce. O tom víc je natěšený ukázat se v Mostě. „Na sezonu jsme připravený na sto deset procent. Dám do toho vše,“ nechal se slyšet Vettel.

I Česko má v seriálu své závodníky. Druhou sezonu startuje v ADAC GT Masters Filip Salaquarda z týmu I.S.R. s Audi R8 LMS. Jeho první sezona skončila slušným devátým místem. Letos, především v domácím prostředí, míří ještě výš. 

Fotogalerie

Loňský ročník závodu v Mostě

„Jezdíte před svými fanoušky, přáteli, sponzory, kteří vás přišli podpořit osobně, a nechcete je zklamat. Vyhrát domácí závod je tím nejkrásnějším zážitkem. O to větším zklamáním je, když se nedaří. O pódiu se budu rvát,“ popisuje pocity Filip Salaquarda. 

A souboj to může být minimálně ve vztahu k časům na trati rekordní. „Letos jsme za patnáct milionů položili nový asfaltový povrch, kterým je nyní pokryto už pětasedmdesát procent dráhy. Ze začátku to trochu klouzalo, ale teď už je trať správně pogumovaná. Očekáváme prolomení traťových rekordů,“ popisuje sportovní manažer Jakub Krafek. Jeho slova potvrzují i jezdci po testech. Podle nich je každý okruh „pocitově“ zhruba o půl sekundy rychlejší.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Madrid zruší omezení pro vjezd starých aut do centra města

Seat Ibiza

Nové vedení madridské radnice zruší omezení pro vjezd neekologických aut do centra města, které je v platnosti od...

Aliance Renault-Nissan se po Ghosnově odchodu tiše rozpadá

Někdejší šéf francouzské automobilky Renault Carlos Ghosn

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi se po odchodu Carlose Ghosna začala tiše rozpadat. Některá oddělení byla zrušena,...

Rychle a zběsile. V supersportu se má jezdit po okruhu, instruktor poradí

Rakouský závodní okruh Red Bull Ring

Svezení v nabušeném supersportu je dnes na dosah ruky. Můžete si za pár tisíc půjčit ferrari a kodrcat se po českých...

Najdete na iDNES.cz