Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

aktualizováno 
Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si to o víkendu 18. a 19. května rozdají v Mostě při ADAC GT Masters a Porsche Carrera Cupu. Závodit přijede i dvacetiletý německý talent a bratr mistra světa F1 Fabian Vettel.

„Je to mimořádný závod, který v Evropě patří k nejpopulárnějším. ADAC GT Masters se ve stávající PRO-AMT podobě jezdí už třiatřicet let,“  vysvětluje sportovní manažer autodromu v Mostě Jakub Krafek.

Jeden supersport spolu sdílejí dva jezdci – profesionál a amatér. V polovině hodinového závodu se musejí během předem daného časového intervalu vystřídat v depu. Na trať většinou jako první vyráží amatérský závodník. To, co se mu podařilo zajet, pak musí jeho parťák obhájit nebo vylepšit. Aby rozdíly byly mezi auty co nejmenší a rozhodovalo především závodnické umění, používá se systém tzv. „balance of performance“, kdy se jednotlivá auta pomocí umělého závaží dovažují. 

„Souboje opravdu probíhají doslova kolo na kolo, plech na plech a o kolize nebo zásadní zvraty není v závodech nouze. Přitom cena jednoho vozu se pohybuje kolem deseti milionů korun. O emoce v rychlostech mezi 150 až 300 kilometry za hodinu skutečně není při gétéčkách nouze,“ líčí Krafek.

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.
Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Asi největší očekávání vzbuzuje jméno Fabiana Vettela. Je to o jedenáct let mladší bratr Sebastiana Vettela, který čtyřikrát ovládl seriál mistrovství světa F1 a nyní jezdí v barvách Ferrari. Fabian paradoxně startuje za tým HTP Motorsport, který připravuje do závodů vozy Mercedes-AMG GT3. Právě Mercedes byl pro jeho slavnějšího bratra odvěkým rivalem. 

„Mercedes byl vždycky náš soupeř. Celá rodina to tak vnímala, protože můj bratr vždycky bojoval proti nim. Na začátku to tak byla trochu legrace. Nemám s tím ale žádný problém. Mercedes je velmi úspěšná značka ve všem, co dělá,“ vysvětlil situaci pro německý deník Bild Fabian. Vettel mladší má bezesporu talent. Ale už při prvním závodě ADAC GT Masters v Oscherslebenu zjistil, že jeho jméno mu imunitu nepřinese.

„Žlutou mambu“, jak se jeho Mercedesu-AMG GT3 říká, soupeři nešetřili a došlo i na fyzické kontakty. Nakonec skončil se svým parťákem Frankem Stiplerrem až ve třetí desítce. O tom víc je natěšený ukázat se v Mostě. „Na sezonu jsme připravený na sto deset procent. Dám do toho vše,“ nechal se slyšet Vettel.

I Česko má v seriálu své závodníky. Druhou sezonu startuje v ADAC GT Masters Filip Salaquarda z týmu I.S.R. s Audi R8 LMS. Jeho první sezona skončila slušným devátým místem. Letos, především v domácím prostředí, míří ještě výš. 

Fotogalerie

Loňský ročník závodu v Mostě

„Jezdíte před svými fanoušky, přáteli, sponzory, kteří vás přišli podpořit osobně, a nechcete je zklamat. Vyhrát domácí závod je tím nejkrásnějším zážitkem. O to větším zklamáním je, když se nedaří. O pódiu se budu rvát,“ popisuje pocity Filip Salaquarda. 

A souboj to může být minimálně ve vztahu k časům na trati rekordní. „Letos jsme za patnáct milionů položili nový asfaltový povrch, kterým je nyní pokryto už pětasedmdesát procent dráhy. Ze začátku to trochu klouzalo, ale teď už je trať správně pogumovaná. Očekáváme prolomení traťových rekordů,“ popisuje sportovní manažer Jakub Krafek. Jeho slova potvrzují i jezdci po testech. Podle nich je každý okruh „pocitově“ zhruba o půl sekundy rychlejší.

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ojetina do sta tisíc. Fachmani doporučují toyotu, ruce pryč od thalie

Druhé auto do rodiny, nebo levná varianta na cesty do práce. Které auto do sta tisíc korun byste doporučili svým...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Na návrat do WRC není vhodná doba, říká šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek

Premium Stojí v čele továrního týmu Škoda Motorsport, pod jeho vedením Škoda získala v rallye zpět svůj velký věhlas a v...

Rudý ďábel a jeho prokleté Brno. Co zabránilo Létajícímu Mantovanovi vyhrát

Premium Novináři po celé Evropě mu obdivně říkali Létající Mantovan nebo Rudý ďábel. Ti brněnští Smolař. Italský závodník Tazio...

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...