Rychlá nabíjecí stanice od ABB

Rychlá nabíjecí stanice od ABB | foto: ABB

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

  • 19
„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm minut. Nabíječka je k vidění tento týden na brněnském veletrhu Amper. Jde o technologii, kterou firma nasadila do komerční produkce v roce 2017 a rozmisťuje ji po celých Spojených státech i v Evropě.

Přestože klasické palivo se tankuje vzhledem k dojezdové vzdálenosti o něco rychleji, podle ředitele elektromobility ABB Miroslava Kuželky uživatel elektromobilu vnímá možnost doplnění energie odlišně od řidičů běžných aut.

Zatímco na doplnění nafty či benzinu je řidič odkázaný na standardní čerpací stanice, elektromobilita umožňuje diverzifikaci napájecích míst i zdrojů. „Výkonné napájecí stanice jsou určené pro hlavní koridory, kde při čerpání chcete strávit co nejkratší čas, protože účelem zastávky je jen doplnění paliva. V takovém případě vám obvykle dojezd 200 kilometrů bez problémů stačí. Když však dojedete někam na schůzku, zaparkujete na místě, kde je napájecí box s nižším výkonem. Ovšem za dobu schůzky se vám auto dobije,“ řekl Kuželka.

Technologie je udělaná tak, aby byla instalace vydávacích stojanů například na současných čerpacích stanicích u dálnic jednoduchá. „Výkonová elektronika je oddělená od výdejního stojanu, který může být vzdálený až 60 metrů, což umožní umístit na výdejní místo pouze jednoduchý lehký stojan, který nezabírá místo. Navíc lze kombinovat libovolné množství kabinetů, tedy zázemí s technologií, s libovolným množstvím stojanů,“ řekl Kuželka. Na bezinkách je navíc obvykle takové technologické a energetické zázemí, že není problém zde umístit jak výkonovou část, tak stojany.

Stojany dokážou obsloužit i více aut různých typů a při příjezdu a odjezdu aut umí měnit požadovaný výkon pro nabíjení. Technickou část lze umístit k trafostanici, její součástí může být i bateriové zázemí. Lze také využít tzv. plovoucí baterie, které se plynule dobíjejí nižším výkonem a ve chvíli nabíjení auta dokážou nabídnout vyšší výkon.

ABB má dnes podíl na českém trhu s dobíjecími stanicemi 95 procent. „Firem, které technologie v Evropě dodávají, jsou nicméně desítky a konkurence je vysoká,“ řekl Kuželka. Poptávka po budování infrastruktury výrazně roste, protože od příštího roku už musejí evropské automobilky splňovat přísnější emisní limity, což v praxi znamená rozšíření výroby elektroaut na úkor naftových a benzinových.

,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Elektromobil