Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Motor s proměnlivým objemem jede na benzin i naftu

Společnost Hefley Engine je autorem nápadu, který má zachránit spalovací motory před vyhynutím. Přichází s motorem s proměnným zdvihovým objemem. Tato vlastnost výrazně zvýší jeho účinnost.

Motor Hefley s proměnným zdvihovým objemem | foto: Hefley Engine

Vynálezce Carl Hefley vlastní patent na unikátní motor s proměnlivým zdvihovým objemem. Jeho vynález má přinést významné úspory paliva díky možnosti optimalizace spalovacího procesu podle požadavků výkonu i kvality paliva. Hefleyho motor může mít dokonce proměnný kompresní poměr a může tak používat různá paliva. Pro motor není problém přepnout ze spalování benzínu na spalování nafty.

To vše zní velmi lákavě a nadějně, jenže zatím není vůbec jasné, zda se takový motor může vůbec dostat do výroby. Překážkou by v tomto případě mohla být poměrně složitá konstrukce, která by mohla přinést problémy z hlediska životnosti nebo intenzity vibrací.

Není jasné, v jaké vývojové fázi se Hefleyho motor nachází. Na internetových stránkách projektu jsou k dispozici pouze animace, najdeme zde zmínky o stavbě prototypů. Nicméně praktické ukázky testů nebo alespoň jejich výsledky chybí. Hefley tak pokračuje v hledání zákazníka pro svůj vynález.

Motor Hefley s proměnným zdvihovým objememMotor Hefley s proměnným zdvihovým objemem

Teoreticky je ale motor vymyšlen zajímavě. Zdvihový objem je objem vzduchu nebo směsi s palivem, který je schopen nasát píst. Prakticky jej určuje vrtání válce (tedy jeho průměr) a zdvih (tedy vlastně délka ramena kliky).

Válce u Hefleyho motoru jsou uspořádány hvězdicovitě. Nejsou však v rovině, nýbrž z s ní svírají úhel zhruba 30°. Podobně jako u některých klasických hvězdicových pístových motorů pak na klikovou hřídel přenáší výkon excentr. Právě speciální konstrukce hřídele a excentru umožňují měnit zdvihový objem motoru a v upravené variantě i kompresní poměr.

Motor Hefley s proměnným zdvihovým objememMotor Hefley s proměnným zdvihovým objemem

Hřídel má totiž kliku vytvořenu vlastně jen jednoduchým zalomením hřídele samotné. Na ní je usazen excentr, který má ale svou rovinu kolmou na osu hřídele, nikoli zalomené kliky. Po klice se ale může excentr posouvat.

Na excenru samotném je pak nasazen ložiskový prvek, který má v sobě uloženy ojnice pístů. Tím, jak se tedy excentr posune po klice, stáhne sebou i ojnice. Posunem ojnic se tak vlastně mění délka ramena kliky a tím dochází ke změně zdvihového objemu.

Zdvihový objem by se podle vynálezce měl měnit podle aktuální potřeby výkonu a také přání řidiče. V případě nepotřeby výkonu se automaticky zdvihový objem sníží, čímž klesne spotřeba motoru.

Motor Hefley s proměnným zdvihovým objememMotor Hefley s proměnným zdvihovým objemem

Vylepšená varianta motoru pak ještě umožňuje měnit i kompresní poměr. V tomto případě se ještě excentr může vždy v posunuté pozici pootočit (normálně se neotáčí) a tím změní velikost prostoru mezi hlavou pístu a hlavou válců.

Na animacích a nákresech vše vypadá chytře a funkčně. Jenže v praxi představuje Hefleyho motor opravdový konstruktérský oříšek. Komplikovaný systém posuvu nebo proměnlivé působení sil z válců představují opravdovou výzvu pro inženýry.

Hefley navíc tvrdí, že ve variantě s proměnným kompresním poměrem lze spalovat téměř jakékoli palivo od nafty po benzín a veškerá alternativní paliva. Řidič by si prakticky kdykoli mohl vybrat libovolné palivo. I to je samozřejmě teoreticky možné, jenže pak by motor musel mít pravděpodobně několik různých vstřikovačů a palivových systémů nebo by musel být navržen vstřikovač s výrazně proměnlivými parametry a palivový systém, který by umožnil rychlou záměnu paliv.

Sci-fi podle Hefleyho

Hypotetická konverzace řidiče s počítačem o tom, které palivo se na plánované trase vyplatí použít ze stránek věnovných projektu hefleyengine.com

Řidič: Porovnej běžný benzin s vysokooktanovým.
Počítač: Mám pro porovnání použít poslední použitý běžný benzin nebo použít data od výrobce?
Řidič: Ten poslední použitý.
Počítač: Máte vzorek vysokooktanového?
Řidič: Ne, použij data výrobce.
Počítač: Poslední použitý benzin vykazoval o 4 % nižší účinnost než udává výrobce.
Řidič: Jasně, ale jen ten jsem si mohl dovolit.
Počítač: Poslední použitý benzin je o 9 % méně účinný než vysokooktanový.
Řidič: Za ten poslední jsem zaplatil 2,30 dolaru, Premium stojí 2,45 dolaru. Kolik můžu ušetřit?
Počítač: Jaká je vzdálenost plánované trasy?
Řidič: 212 mil.
Počítač: Ušetříte 2,22 dolaru, pokud použijete vysokooktanový benzin.
Řidič: Co když použiji naftu?
Počítač: Jaká je její cena?
Řidič: 2,33 dolaru.
Počítač: Mám pro porovnání použít data výrobců?
Řidič: Ano.
Počítač: Na vaší cestě můžete ušetřit 25,30 dolaru.
Řidič: Můžeš snížit hluk motoru při běhu na naftu?
Počítač: Ano, mohu upravit časování vstřiku a snížit kompresní poměr o 10 %. V tomto případě ušetříte oproti benzinu 23,50 dolaru.

Témata: Dolar, Hluk, počítač
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...